Gå til innhold
Hundesonen.no

Kroppsøving på videregående skole


Mirai
 Share

Recommended Posts

Denne gymdebatten vekker jo en del interessante spørsmål :P . Det er jo ingen tvil om at det er store utfordringer med kropp og nakenhet. Selv om det "bare" er å sette inn båser i dusjene sånn teoretisk sett så vil det medføre store kostnader for skolene + jeg ser for meg det vil være perioder hvor mange elever går glipp av gym pga. ombygging. Mange garderober er nok allerede for små/det er ikke praktisk mulig å bare sette inn båser på en måte som fungerer.

Lurer på hvor tidlig vi må begynne om vi skal klare å fjerne det at det er flaut/ekkelt å dusje eller skifte sammen med andre. For noen er det en aldersgreie, for andre går det aldri over. Har voksne folk i klassen min som prøver å skifte inni håndkle etter svømming f. eks.

Denne gymdebatten vekker jo en del interessante spørsmål :P . Det er jo ingen tvil om at det er store utfordringer med kropp og nakenhet. Selv om det "bare" er å sette inn båser i dusjene sånn teoretisk sett så vil det medføre store kostnader for skolene + jeg ser for meg det vil være perioder hvor mange elever går glipp av gym pga. ombygging. Mange garderober er nok allerede for små/det er ikke praktisk mulig å bare sette inn båser på en måte som fungerer.

Lurer på hvor tidlig vi må begynne om vi skal klare å fjerne det at det er flaut/ekkelt å dusje eller skifte sammen med andre. For noen er det en aldersgreie, for andre går det aldri over. Har voksne folk i klassen min som prøver å skifte inni håndkle etter svømming f. eks.

For meg var det mer ubehaget av de andre. Vi var ikke en tettsveiset gjeng på hverken ungdomsskola eller vgs. Mobbing og sjikanering var stort, utfrysning og så videre. Mine nære jentevenner var stort sett aldri tilstede i gymtimene, og fikk fritak pga ditten og datten. Jeg ville ikke være sånn, så jeg hadde gym med 6 andre jenter som var av en helt annen vennekrets enn min. (Og alle gutta da, men then again kunne jeg jo ikke akkurat gå i guttegarderoben å dusje. Selv om det hadde rangert som mindre ubehagelig enn de jentene…). Jeg hadde heller dusja naken med fremmed-fremmede enn jentene i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hehe, stakkar IW - nå blir hun offer for alle våre gym-traumer.

Jeg synes kroppsøving i vgs bør stimulere til treningsglede og -interesse. Gi en basis av kunnskap om ulike treningsformer og -teknikker, effektene de har på kroppen, hvordan unngå felbelastninger og

Jeg synes at dette er et spennende tema. Det er tydelig at det er mange sterke følelser knyttet til dette faget, og mange meninger om det. Finner det også interessant at veldig mange oppgir de samme g

Lurer på hvor tidlig vi må begynne om vi skal klare å fjerne det at det er flaut/ekkelt å dusje eller skifte sammen med andre. For noen er det en aldersgreie, for andre går det aldri over. Har voksne folk i klassen min som prøver å skifte inni håndkle etter svømming f. eks.

Personlig liker jeg ikke dette enda, og jeg tror jeg aldri kommer til å like det. Jeg skifter på toalett eller egen garderobe dersom jeg er på svømming/badeland. Og jeg dusjer med bikini på i dusjen der. Jeg har forøvrig vært sånn siden jeg var veldig liten, så det er nok helt klart noe som hører til min personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at det er litt synd at gym er lagt opp såpass mye etter ballspill. Jeg skjønner at det er noe mange synes er gøy og som derfor vil motivere mange, men helt ærlig synes jeg det er litt bortkastet kunnskap. Jeg hatet gym på ungdomsskolen og første året på vgs, fordi vi hadde veldig klassiske gymtimer - mye fotball, mye volleyball - sporter hvor jeg med elendig eye-hand-koordinasjon ikke var spesielt god. Jeg syntes det var bedre med kanonball, dødball, basket, innebandy og lignende, men uansett ga ikke ballspill meg så mye, og jeg var myyye nervøs for å dumme meg ut og gjøre feil. Andreklasse på vgs begynte jeg på en skole med en veldig god idrettslinje, og mange av disse lærerne ble brukt som våre gymlærere. Da ble alt mye bedre. Vi hadde riktignok litt ballspill, det måtte vi jo, men vi hadde mye styrketrening, vi hadde militær-hinderløp i skogen (med mye humor og lavt nivå), vi jogget turer alene, hadde egentreningsopplegg med selvvalgt treningsform - og så videre. Det var da jeg skjønte at det kunne være gøy å trene! Styrketrening er morsomt fordi det kan tilrettelegges hver enkelt, og man blir ikke så synlig som man gjør ute på en bane.

Det er jo ikke så mye du kan gjøre med det IW, i og med at man må holde seg til læreplanen, men jeg tror at mer "moderne" trening, sånn som mange driver med når man blir eldre og hvor elevene faktisk vil kunne se resultater på kroppen selv med bare en time i uka (det gjør man IKKE med fotball i gymmen) vil være motiverende. Sirkeltrening, bootcamp, styrketrening, kettlebell, spinning osv. Det er treningsformer hvor man ikke er "god", og man konkurrerer bare mot seg selv. Det er også noe absolutt alle kan være med på, uavhengig av kroppsfasong og form.

Min utheving. Dette høres ut som gymtimer som jeg kunne ha trivdes med i skolen :) Øvelsene gir mening, man lærer å trene og konkurrerer kun med seg selv som du sier. Hver enkelt kan oppleve framgang selv, ut i fra egen innsats. Og ingen blir satt i "rampelyset".

Dette med dusjing og nakenhet er vanskelig. Jeg tror ikke det er noe en kan gjøre for at alle skal bli komfortable med det. Fordi folk er forskjellige, med helt ulike personlige grenser. Selv hadde jeg ikke problemer med det. Det var litt kleint ja, men ikke uoverkommelig. Men jeg skjønner innmari godt at det kan føles på grensa til overgrep for de som ikke er komfortable med det og likevel blir tvunget til det. For ikke å snakke om problemstillingen med mobbing og mobilkamera i dusjen, men det blir jo i den ekstreme enden av skalaen kanskje.

Ærlig talt så syns jeg vel den fellesdusjinga er litt gammeldags opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia rett og slett - selv om man ikke er god så gjør man en innsats etter evne. Det gjelder for øvrig alle fag tenker jeg. Det er ikke greit å la være å gjøre ting fordi man ikke fikser det. Man gjør sitt beste uansett.

Ideelt sett, ja, er sånn det skal være. Desverre så viser det seg i alle fag at manglende motivasjon øker omvendt proporsjonalt med dyktigheten i faget. Uten motivasjon kommer man ikke langt gitt. Dyktige lærer skal klare å gi elevene mestring selv i fag de ikke er gode i og dermed styrke motivasjonen og ønsket om å gjøre sitt beste uansett resultat.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte gym veldig godt, men spesielt det siste året på videregående var det et enormt press på å prestere. Alt man gjorde ble målt og deretter satt karakter på. Løp du så og så raskt så fikk du den karakteren, gjorde du så og så mange situps så fikk du den karakteren, og løp du så og så langt i biip-testen så fikk man den karakteren. Til slutt ble det laget et snitt av ens beste karakterer i alle øvelser. Noen hadde såklart et helt annet grunnlag til å dermed få bedre karakterer enn andre, og det syns jeg var dumt. Min sterkeste side av kondisjon og styrke, men jeg eide ikke spenst og disse karakterene dro naturligvis snittet mitt ned. Det var også noen i timene som alltid var førstemann som måtte gi seg i biip-løpetesten, hoppest kortest, løp saktest, hadde dårligst styrke osv. Jeg forstår at det ikke er såå kult når det legges opp en mal som ALLE må følge, uten rom for individuelt opplegg eller at man måler fremgang og innsats, ikke bare sluttkarakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden jeg sluttet skolen, men jeg kan jo svare på vegne av min sønn i dag. Han går på ungdomsskolen og sliter veldig med å takle kravene som følger etter en gymtime.

Sønnen min trives IKKE i gymtimene, overhodet ikke. Han hater gymtimene, rett og slett fordi han er sjenert og veldig blyg når det kommer til å vise sin egen kropp naken. Og det er man jo nødt til i den felles dusjen alle tvinges til etter gymtimen på skolene i dag. Dessverre. Hadde alle dusjene hatt sitt eget avlukke (burde vært enkelt å få til!) så hadde han gladelig vært med. Men nå hater han gym og vrir seg unna så godt han klarer. Han vil heller dusje når han kommer hjem, sier han, selv om det ikke går når ikke siste time er gym lenger (de hadde det i 7. klasse, da gikk han rett hjem og dusjet hjemme).

Som mor har jeg en litt vanskelig posisjon her. Jeg vil beskytte sønnen min mot det han føler er vondt og fælt, men samtidig må han jo gjøre som læreren sier på skolen.... det er det vanskelig for meg å mer eller mindre true gutten til å gjøre som læreren sier og kle seg naken og dusje etter gymmen. For hvor fælt er ikke det, hvis man er skikkelig sjenert? Å være sjenert og engstelig for å vise seg naken, og så bli TVUNGET til å kle av seg og vise seg naken fremfor alle? Det er grusomt for den som blir utsatt for det. For en sjenert person må jo det nærmest føles som et overgrep, det å tvinge dem til å kle seg kliss nakne fremfor andre mennesker?

Det at han gruer seg såå fælt til å måtte dusje, ødelegger all moro han evt måtte ha hatt ved den fysiske aktiviteten på skolen. Nå vil han helst ikke delta på noe som helst av gym, fordi han ikke vil bli svett og være nødt til å dusje i samme rom som andre!

Jeg tror mange fler enn sønnen min føler seg beklemt og sjenert etter gymtimene...kanskje det er derfor så mange elever skulker gymmen, slik du skriver, IW? Det er ikke sikkert de skulker gymmen fordi de er late, men andre ting kan ligge bak?

Dere får ikke til en avtale med lærerene da? At han kan få dusje etter de andre er ferdig? (Greit at han mister et par minutt av neste time f.eks) Eventuelt om det er mulig for ham å bruke lærergarderoben før eller etter læreren?

Jeg fikk tilbud om slike opplegg både på barneskole, ungdomskole og VGS der det var mulighet for det. (Kraftig eksem og tilhørende periodevis smøring med kortison ++ som tok litt lang tid)

Jeg syns dusjbåser burde være påbudt i byggeplanene over nye skoler. Fellesdusjingen ser jeg ikke på som noe positivt for ungdom i den alderen. Mye av mobbingen på min skole skjedde på bagrunn av fellesdusjing. Og gamle skoler burde prøve så godt de kan å få til båser i dusjene, de klarer da å pusse opp toaletten en gang i blandt, da burde virkelig noen båser i dusjen gå an å få til også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bare på mine skoler at dusjene var et evig tema i elevrådet, på grunn av manglende varmtvann, eller dusjhoder med 12 vannstråler som føk i hver sin retning, eller dusjhoder uten vann i det hele tatt? Det kunne være syv ulike problem på dusjene i én garderobe.

Å måtte stå keitete i et hjørne med håndkleet rundt seg mens en ventet på at den ene dusjen som fungerte skulle bli ledig er også et minne fra gymtimene.

Og problemet var alltid større på slutten av dagen, selvfølgelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bare på mine skoler at dusjene var et evig tema i elevrådet, på grunn av manglende varmtvann, eller dusjhoder med 12 vannstråler som føk i hver sin retning, eller dusjhoder uten vann i det hele tatt? Det kunne være syv ulike problem på dusjene i én garderobe.

Å måtte stå keitete i et hjørne med håndkleet rundt seg mens en ventet på at den ene dusjen som fungerte skulle bli ledig er også et minne fra gymtimene.

Og problemet var alltid større på slutten av dagen, selvfølgelig.

Nope. Som regel funket vel to - tre av dusjene, så vi sto i kø inne i dusjrommet. Ikke mindre kleint av det. De som ikke funket hadde enten ikke vann i det hele tatt, bare kaldtvann eller så lite trykk at de var ubrukelige. Det var også et kronisk problem med at "noe" vokste på gulvet, antageligvis sopp. Så en var selektiv med hvor en satte beina :P Stadig vekk oppe i elevrådet så vidt jeg husker. Nå er skolen revet og bygget ny, så en får jo anta dette er bedre nå i hvert fall. Dette var på vgs.

På ungdomsskolen så dusjrommet ut som et gasskammer (ikke et alvorlig problem det da, men det gir jo ikke inntrykk av at trivsel prioriteres), det var iskaldt i både garderobe og dusj, og flere av dusjene var der også ute av funksjon. Denne skolen er også nå revet og bygget ny heldigvis. Aner ikke hvordan det er nå på noen av nyskolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer ikke?

Har bestemt at klassen skal ha sirkeltrening på mandag :) . Det blir ca 20 minutter pga. de skal ha en annen aktivitet i den andre delen av salen også, så vi bytter halvveis. Prøver å tenke ut noen øvelser som er litt morsomme og som ikke nødvendigvis føles som drepende slitsomt (eks spensthopp er noe jeg tenker at jeg skal prøve å unngå hvis jeg kan ;) ).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer ikke?

Har bestemt at klassen skal ha sirkeltrening på mandag :) . Det blir ca 20 minutter pga. de skal ha en annen aktivitet i den andre delen av salen også, så vi bytter halvveis. Prøver å tenke ut noen øvelser som er litt morsomme og som ikke nødvendigvis føles som drepende slitsomt (eks spensthopp er noe jeg tenker at jeg skal prøve å unngå hvis jeg kan ;) ).

hmm.. rart..

denne da:

http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/kristiansen-elsa/kunsten-a-trene-kvinnelige-utovere/

(Vist ikke, søk på "Å trene kvinnelige" så er det det øverste resultatet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gymdebatten vekker jo en del interessante spørsmål :P . Det er jo ingen tvil om at det er store utfordringer med kropp og nakenhet. Selv om det "bare" er å sette inn båser i dusjene sånn teoretisk sett så vil det medføre store kostnader for skolene + jeg ser for meg det vil være perioder hvor mange elever går glipp av gym pga. ombygging. Mange garderober er nok allerede for små/det er ikke praktisk mulig å bare sette inn båser på en måte som fungerer.

Lurer på hvor tidlig vi må begynne om vi skal klare å fjerne det at det er flaut/ekkelt å dusje eller skifte sammen med andre. For noen er det en aldersgreie, for andre går det aldri over. Har voksne folk i klassen min som prøver å skifte inni håndkle etter svømming f. eks.

Det har noe med hele klassemiljøet å gjøre, er ikke så lett å styre tror jeg. Barne- og ungdomsskolen min hadde egentlig ganske dårlig miljø, mye selvhevdelse og "gjenging" blant jentene i klassen/på trinnet. Om å gjøre å være penest og mest populær. Ingen av jentene i klassen var komfortable med å dusje etter gymtimene. På videregående havnet jeg i en klasse hvor vi var over tjue jenter (= trangt i garderoben!). Miljøet der var helt annerledes - alle gikk ikke like godt overens selvfølgelig, men det var ikke grupperinger og slikt på samme måte, og vi var nok mye tryggere på hverandre. Allerede fra første gymtime vrengte alle av seg klærne uten å være blyge så dusjinga kunne gå så raskt og smidig som mulig. I løpet av de tre årene vi gikk i klasse sammen tror jeg vi var veldig mange som fikk et mer avslappet forhold til nakenhet rundt andre mennesker. Det er jo selvfølgelig veldig bra for oss, men hvordan skulle noen kunne gått inn og styrt så det samme hadde skjedd på barne- og ungdomsskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte ikke gym på videregående. Egentlig aldri likt gym. Jeg har hofteleddsdysplasi, og hadde fritak fra de sportene som inneholdt løping. Ble likevel ofte tvunget med, selv på coopertest. Heldigvis skjedde det en endring etter hver, og vi fikk en mer forståelsesfull lærer som lot meg trene på egen hånd i styrkerom, eller gå en tur, eller faktisk ri meg en tur! Helt genialt :) Likte det heller ikke pga skiftesituasjonen, enda vi var bare ti jenter i klassen elns og dermed hadde goood plass i garderoben. Dette hang sammen med "klikker" i jentegjengen, og jeg var ganske overvektig deler av vgs.. Så ja, likte det kanskje til dels pga lærer med forståelse, men ikke favorittfaget uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...