Gå til innhold
Hundesonen.no

Skotträdd hund? No worries, homeopati redder deg :p


Gjest
 Share

Recommended Posts

Det var noen stive priser... minimum to tusen for tre timers foredrag. Mitt kurs over åtte kvelder - pluss trening med instruktør en ekstra dag i uka inkludert - kostet 2400. To timers besøk inkludert vann (homeopati-medisin) - 900 kroner.

God butikk som hoemopat, da. Det blir en heftig literpris på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... blomstermedisinen rescue remedy. Jeg har null tro på sånt, men tilogmed jeg har innsett at joda, de dråpene hjelper :)

Ojsann, ja det må være et virkelig mirakelprodukt! Ikke bare til hunder altså, men også barn!

Hentet fra

http://www.helseogkost.no/nettbutikk/essenser/bach-rescue-remedy-spray

Bach Rescue Remedy:

"- til barn: hvis de slår seg eller hvis de er vriene å ha med å gjøre"

Så hvis gutten min blir "vrien å ha med å gjøre" så bare går jeg og henter sprayen og sprayer løs på han! :D

(beklager, men når jeg leser den kvakksalver-teksten under produktet i nettbutikken, så får jeg litt dårlige "vibber" og må nesten le litt...! :D )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann, ja det må være et virkelig mirakelprodukt! Ikke bare til hunder altså, men også barn!

Hentet fra

http://www.helseogkost.no/nettbutikk/essenser/bach-rescue-remedy-spray

Bach Rescue Remedy:

"- til barn: hvis de slår seg eller hvis de er vriene å ha med å gjøre"

Så hvis gutten min blir "vrien å ha med å gjøre" så bare går jeg og henter sprayen og sprayer løs på han! :D

(beklager, men når jeg leser den kvakksalver-teksten under produktet i nettbutikken, så får jeg litt dårlige "vibber" og må nesten le litt...! :D )

Funka ikke på bikkja jeg passa. Den hadde med disse dråpene i kofferten, og jeg skulle gi den før bilturer og før ut på tur hvor det var folk og ene med det andre. Bikkja endra ikke adferd og slappa ikke av.

Testa det på guttungen og, siden dråpene var i hus. Han var nervøs før forestilling på skolen. Merka ikke noen endringer på han heller jeg gitt.

Det lindra litt på myggstikket mitt da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funka ikke på bikkja jeg passa. Den hadde med disse dråpene i kofferten, og jeg skulle gi den før bilturer og før ut på tur hvor det var folk og ene med det andre. Bikkja endra ikke adferd og slappa ikke av.

Testa det på guttungen og, siden dråpene var i hus. Han var nervøs før forestilling på skolen. Merka ikke noen endringer på han heller jeg gitt.

Det lindra litt på myggstikket mitt da ...

Kjipt at det ikke fungerte for dere.

Jeg kan ta noen dråper selv hvis jeg er drit stressa før eksamner osv og synes jeg får tydelig effekt. Har prøvd endel andre greier som jeg ikke syne jeg har fått noe effekt av, men sånt varierer kanskje fra person til person/hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en literspris på det vannet…. 10,75kr milliliteren.

1000 milliliter = 1 liter => 10,75 * 1000 = 10 750kr / litern…. Og folk klager på bensinprisen (ligger på rundt 17kr litern i Tromsø) ;)

Heldigvis inneholder jo ikke vannet noe annet enn "energien" fra plantene, så i verste fall så betaler man jo ikke for annet enn sinnsykt dyrt vann :)

http://www.sciencebasedmedicine.org/bach-flower-remedies/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann, ja det må være et virkelig mirakelprodukt! Ikke bare til hunder altså, men også barn!

Hentet fra

http://www.helseogkost.no/nettbutikk/essenser/bach-rescue-remedy-spray

Bach Rescue Remedy:

"- til barn: hvis de slår seg eller hvis de er vriene å ha med å gjøre"

Så hvis gutten min blir "vrien å ha med å gjøre" så bare går jeg og henter sprayen og sprayer løs på han! :D

(beklager, men når jeg leser den kvakksalver-teksten under produktet i nettbutikken, så får jeg litt dårlige "vibber" og må nesten le litt...! :D )

Tror jeg må begynne å ha med en sånn spray når jeg går i butikken med Sophia :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troen hjelper så mange. :)

Selv om ikke alle tar en fullt så stiv pris for å dele den..

Da min hund gikk på sterke beroligende medisiner fått fra veterinær og ble beroliget var det også kun placebo eller er da min erfaring gyldig? :)

Eller det kun fordi dette er "alternativt" at min erfaring kun kan være placebo nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min hund gikk på sterke beroligende medisiner fått fra veterinær og ble beroliget var det også kun placebo eller er da min erfaring gyldig? :)

Eller det kun fordi dette er "alternativt" at min erfaring kun kan være placebo nå? :)

Mange tilstader har en naturlig innebygget "varians", dvs gode perioder går i bølger med dårlige. Det som sannsynligvis skjer ved placebo/alternative erfaringer er at "medisin" gis idet tilstanden er på veg inn i en god periode. (Og dette vet vi stemmer, fra forskning).Og da velger de "troende" å tolke det dithen at medisinen hjalp. Mens det egentlig er en naturlig svingning til det bedre.

Vedr skolemedisiner så VET vi hvordan de virker, fordi det er forskningsmessig belegg for det. Vi har så og si luket ut tilfeldighetene. Mens med de alternative er der lite som tilsier at de virker, og der er ingen støtte fra forskning i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tilstader har en naturlig innebygget "varians", dvs gode perioder går i bølger med dårlige. Det som sannsynligvis skjer ved placebo/alternative erfaringer er at "medisin" gis idet tilstanden er på veg inn i en god periode. (Og dette vet vi stemmer, fra forskning).Og da velger de "troende" å tolke det dithen at medisinen hjalp. Mens det egentlig er en naturlig svingning til det bedre.

Vedr skolemedisiner så VET vi hvordan de virker, fordi det er forkningsmessig belegg for det. Vi har så og si luket ut tilfeldighetene. Mens med de alternative er der lite som tilsier at de virker, og der er ingen støtte fra forskning i det.

Hvis man setter på hunden et dap halsbånd eller gir den piller og disse pillene bruker noen uker på å fungere, uker som kanskje hunden allerede var på bedringens vei, så skjønner jeg selvfølgelig poenget ditt. Hadde hunden blitt like raskt bra uten disse midlene blir da spørsmålet.

Men disse dråpene fungerer med engang, så det er lettere å se virkningen øyeblikkelig og man har da mulighet til å teste ut virkningen flere ganger uten å "få tiden til hjelp" . Jeg har ved flere anledninger opplevd at hunden min har små angstanfall, der hun går rastløst rundt, peser, stresser. Vi får henne ikke til å roe seg på lang tid, da har hun fått disse dråpene og jeg har sett virkning etter kun minutter. Det er ikke noe mirakelkur, men det virker som dråpene fjerner angst toppene og hun legger seg ned og får et helt annet uttrykk.

Jeg har prøvd en del forskjellig fra clomicalm, iharmoni, alle dap versjonene, thundershirt...og jeg klarer å se hva som har hjulpet oss eller ikke. Min erfaring er at kun disse dråpene + clomicalmen har gitt en ønsket effekt. Både DAP og iharmoni er jo litt "alternativt" men det blir solgt hos veterinær, så jeg ser ikke hvorfor det er så utenkelig at blomsterestrakt kan ha noen effekt på enkelte individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man setter på hunden et dap halsbånd eller gir den piller og disse pillene bruker noen uker på å fungere, uker som kanskje hunden allerede var på bedringens vei, så skjønner jeg selvfølgelig poenget ditt. Hadde hunden blitt like raskt bra uten disse midlene blir da spørsmålet.

Men disse dråpene fungerer med engang, så det er lettere å se virkningen øyeblikkelig og man har da mulighet til å teste ut virkningen flere ganger uten å "få tiden til hjelp" . Jeg har ved flere anledninger opplevd at hunden min har små angstanfall, der hun går rastløst rundt, peser, stresser. Vi får henne ikke til å roe seg på lang tid, da har hun fått disse dråpene og jeg har sett virkning etter kun minutter. Det er ikke noe mirakelkur, men det virker som dråpene fjerner angst toppene og hun legger seg ned og får et helt annet uttrykk.

Jeg har prøvd en del forskjellig fra clomicalm, iharmoni, alle dap versjonene, thundershirt...og jeg klarer å se hva som har hjulpet oss eller ikke. Min erfaring er at kun disse dråpene + clomicalmen har gitt en ønsket effekt. Både DAP og iharmoni er jo litt "alternativt" men det blir solgt hos veterinær, så jeg ser ikke hvorfor det er så utenkelig at blomsterestrakt kan ha noen effekt på enkelte individer.

Det er ikke utenkelig. Det er bare rett og slett ikke bevist. Så dermed blir det snakk om tro eller ikke. Med mindre noen vil ta seg bryet med å forske på det (hvilket koster mye pæng og tid).

DAP er et hormon man kjenner virkningen av - så det er ikke alternativt overhodet. Iharmoni vet jeg ikke hva inneholder så det kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg ser ikke hvorfor det er så utenkelig at blomsterestrakt kan ha noen effekt på enkelte individer.

Men det er jo ikke blomsterekstrakt en gang. Det er jo bare vann. "Ekstrakt" er jo å ta i når vi snakker oppløsning av type 1 dråpe du drypper i atlanterhavet, også tar du så 20 ml av havvannet og sier det har fått egenskapene til det du dryppa nedi havet. Du skjønner man har vondt for å forstå det, uansett hvor mye effekt man ser/ikke ser? Det kan jo være så mangt som er årsak til at det funker, men så lenge bikkja di viser deg at det skjer noe og du har råd til en literspris på over 10 000 kr / litern så er det jo ikke noe galt i det. Som jeg skrev, det verste som skjer er jo at pengene flakser ut av vinduet til en ymse bransje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke blomsterekstrakt en gang. Det er jo bare vann. "Ekstrakt" er jo å ta i når vi snakker oppløsning av type 1 dråpe du drypper i atlanterhavet, også tar du så 20 ml av havvannet og sier det har fått egenskapene til det du dryppa nedi havet. Du skjønner man har vondt for å forstå det, uansett hvor mye effekt man ser/ikke ser? Det kan jo være så mangt som er årsak til at det funker, men så lenge bikkja di viser deg at det skjer noe og du har råd til en literspris på over 10 000 kr / litern så er det jo ikke noe galt i det. Som jeg skrev, det verste som skjer er jo at pengene flakser ut av vinduet til en ymse bransje :)

jeg betaler 60 kr for en flaske som jeg har i 1 år, så det er liksom ikke den store investeringen ;)Og jeg synes det er verdt det :)

og hey! er det snakk om placebo på meg og bikkja, så er det også flott så lenge det funker ;)

verre med alle pengene jeg har brukt på DAP og thundershirt og alle de andre ymse tingene som jeg ikke synes har hatt noen effekt. Meeen det har jo vært verdt å prøve, man vil jo bare hjelpe hunden sin så godt man kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest artikkelen men min hund med dårlige nerver har svært god virkning av blomstermedisinen rescue remedy. Jeg har null tro på sånt, men tilogmed jeg har innsett at joda, de dråpene hjelper :)

Sikker på at det ikke bare er noe hunden innbiller seg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om iHarmoni (google er din venn)-

Nå er vel urter o.l. brukt siden lenge før moderne medisin ble påtenkt, men hey.. Hvis alle som ser effekt av ting du ikke tror på selv, er det jo greit å avfeie det med "placebo". Men som før nevnt i lignende diskusjoner - placebo er fint det. Heller placebo-effekt enn ingen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse dråpene fungerer med engang, så det er lettere å se virkningen øyeblikkelig og man har da mulighet til å teste ut virkningen flere ganger uten å "få tiden til hjelp" . Jeg har ved flere anledninger opplevd at hunden min har små angstanfall, der hun går rastløst rundt, peser, stresser. Vi får henne ikke til å roe seg på lang tid, da har hun fått disse dråpene og jeg har sett virkning etter kun minutter. Det er ikke noe mirakelkur, men det virker som dråpene fjerner angst toppene og hun legger seg ned og får et helt annet uttrykk.

Jeg er helt enig i at placebo-effekt er helt knall, jeg! Det er nok utvilsomt den mest effektive virkninga av alle mulige slags remedier og medisiner en kan finne. Men jeg har virkelig overhodet ingen tru på at et par dråper med vann gjør at en hund som er skjør i skolten plutselig finner indre ro. Heller trur jeg at hunden din blir helt utmatta av seg sjøl og finner litt trøst i at du viser at du forventer at hun nå skal bli rolig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at placebo-effekt er helt knall, jeg! Det er nok utvilsomt den mest effektive virkninga av alle mulige slags remedier og medisiner en kan finne. Men jeg har virkelig overhodet ingen tru på at et par dråper med vann gjør at en hund som er skjør i skolten plutselig finner indre ro. Heller trur jeg at hunden din blir helt utmatta av seg sjøl og finner litt trøst i at du viser at du forventer at hun nå skal bli rolig.

Jeg lurer litt på om du og andre som mener at det bare er eieren som innbiller seg at hundene roer seg ned, har hatt hunder som er "skjøre i skolten"? Tror dere virkelig at vi som lever med sånne skjørskolta hunder er totalt blinde for egne hunder og reaksjonene deres? At det er våre skolter som er skjøre? At vi bare innbiller oss at etter et par dråper "vann", er forskjellen på stress og ikke stress? :icon_confused: Det er jo nesten ikke nedlatende og provoserende i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om du og andre som mener at det bare er eieren som innbiller seg at hundene roer seg ned, har hatt hunder som er "skjøre i skolten"? Tror dere virkelig at vi som lever med sånne skjørskolta hunder er totalt blinde for egne hunder og reaksjonene deres? At det er våre skolter som er skjøre? At vi bare innbiller oss at etter et par dråper "vann", er forskjellen på stress og ikke stress? :icon_confused: Det er jo nesten ikke nedlatende og provoserende i det hele tatt..

For det første så er mennesker generelt, enten man tror på alternativ medisin eller ikke, svært dårlig på å tolke og analysere omverden på en objektiv og nøytral måte. Eksempel på dette er forskning på om sukker gir energikick hos barn. Mange foreldre sverger til at det er tilfellet, men forskning har ikke klart å finne en sammenheng. I et studie fikk noen barn snop med sukker, andre fikk snop uten sukker. Foreldrene til barna som fikk snop uten sukker rapporterte at barna fikk sukkerkicket de forventet å se. Vi ser det vi vil se, confirmation bias er like menneskelig som å gjespe. Det gjelder meg like mye som deg, skeptikere og forskere er ikke skjermet fra dette.

For det andre er det sjelden man i slike situasjoner som dette betviler at dyret ble bedre. Man betviler tolkningen av hva som var årsaken til at dyret ble bedre. (Det samme har vi i diskusjoner om tolkning av hundens atferd og menneskeliggjøring - som regel er man ikke uenig i selve atferden man ser, man er uenig i tolkningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er mennesker generelt, enten man tror på alternativ medisin eller ikke, svært dårlig på å tolke og analysere omverden på en objektiv og nøytral måte. Eksempel på dette er forskning på om sukker gir energikick hos barn. Mange foreldre sverger til at det er tilfellet, men forskning har ikke klart å finne en sammenheng. I et studie fikk noen barn snop med sukker, andre fikk snop uten sukker. Foreldrene til barna som fikk snop uten sukker rapporterte at barna fikk sukkerkicket de forventet å se. Vi ser det vi vil se, confirmation bias er like menneskelig som å gjespe. Det gjelder meg like mye som deg, skeptikere og forskere er ikke skjermet fra dette.

For det andre er det sjelden man i slike situasjoner som dette betviler at dyret ble bedre. Man betviler tolkningen av hva som var årsaken til at dyret ble bedre. (Det samme har vi i diskusjoner om tolkning av hundens atferd og menneskeliggjøring - som regel er man ikke uenig i selve atferden man ser, man er uenig i tolkningen).

Vi snakker ikke om unger på sukkersjokk, vi snakker om ting som i hverdagen til oss med skjørskolta hunder tidvis er slitsomt. At min hund reagerer på at naboen bruker spikerpistol, er ikke innbilling. At hun ikke reagerer en annen gang, er ikke innbilling. Det er en av de mest irriterende utsagnene jeg hører når jeg snakker om min skjørskolta hund, at det bare er noe jeg innbiller meg.

Det er ganske mange som innbiller seg en virkning av homeopati da, og det er utrolig mange hunder som tilfeldigvis bare finner roen og tilfeldigvis finner indre ro når de får disse blomsterekstraktene.

Det er greit å være skeptisk, men å avfeie andres erfaringer som "innbilling" er rimelig ufint.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du andre avsnittet mitt?

Ja, leste du mitt?

Det er ganske mange som innbiller seg en virkning av homeopati da, og det er utrolig mange hunder som tilfeldigvis bare finner roen og tilfeldigvis finner indre ro når de får disse blomsterekstraktene.

Det er greit å være skeptisk, men å avfeie andres erfaringer som "innbilling" er rimelig ufint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at forskning ikke har funnet noen indikasjoner på at blomstermedisin og homeopati fungerer, så er det ikke så mang andre forklaringsmodeller igjen enn placebo og tilfeldighet? Du sier det er "utrolig mange hunder" dette er snakk om - hvordan vet du at det er så mange?

Igjen vil jeg henvise til mine to punkter som kan forklare ganske mye. Og det er ikke ment verken provoserende eller nedlatende - da er jeg i så tilfelle like nedlatende mot meg selv, min mor og min samboer da dette er sosiologiske faktorer som gjelder alle mennesker, som jeg skrev i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...