Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs mage på tur


Brindle11
 Share

Recommended Posts

Jeg vil bare aller først si at det ikke er fôret, han var sånn da han fikk v&h som yngre og har prøvd masse forskjellig. (kunne gitt mer rått bein, men det vet jeg om i såfall :) )

En vanlig tur med hunden er ofte på en halvtime-tre kvarter. Vi møter ikke på andre hunder stort sett, så går i rolig tempo og det varierer om det er "snusetur" eller at vi går tur, uten å snuse på alt man kommer over.

Men han gjør fra seg 3 ganger, som oftest. Første gang er det normal avføring, andre gang er det løs avføring og tredje gang er det enda løsere avføring. Dette er grusomt irriterende for meg som eier fordi jeg da må spyle ham i dusjen når vi kommer hjem pga avføring i pelsen. Og sikkert ikke deilig for ham (hva vet jeg om det da :P )

Jeg ser to muligheter?

1: markering?

2: stress?

Vi stresser ikke på tur, men kan alle luktene og inntrykkene stresse ham?

Er det bare rett og slett at han markerer?

Tips til å få slutt på det? Det er sånn hver dag. Og det er dumt at det ikke går an å plukke det opp heller hvis han gjør fra seg et upassende sted. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er stresset. Han stresser mye. Så det er fullt mulig at det er årsaken. Han sliter med stresslikking også, på seg selv og sofaen.

Vet ikke hva jeg kan gjøre med det? Han blir lett stresset.. Kan ikke la være å gå tur pga det heller. Har du noen tips mot det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den slikkinga kan være et kvalmesymptom også, det trenger ikke være stressrelatert. Prøv å følg med på når han slikker ifh til måltider/drikke.

Ellers er det viktigste for en stressa hun å lære seg å roe ned, enten via tvangsroing (du holder fast og stryker over brystet) eller ved å være pøkke sta og ikke la hunden bevege seg fra plassen sin. Opppbygging av adrenalin skjer på 1-2-3, mend det tar opptil 72 timer før kortisolnivået er nede på bunn igjen.

Men du har unghund sant, er du sikker på at han får nok mosjon og hjernetrim? 45 min i rolig tempo er ikke mye om det er på flatmark, "klatrer" dere i skog ol innimellom? Trener dere triks, lp, spor/søk el?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går i skog innimellom, hjernetrom er det for lite av. Er alene med hund og baby hele dagen, og babyen krever veldig mye. I helgen kan jeg få til hjernetrim da. Eller om kvelden. Har drevet litt med det før, søk etter gdbiter. Men han hadde fortsatt løs mage :(

Han krever nok mye egentlig, og så gir det seg utslag på avføringrn når an blir understimulert? Han blir forresten lett overstimulert, så ikke lett å vite balansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Stressmage høres veldig sannsynlig ut, men foringa kan også ha noe å si. Selv om avføringa er fast første gangen. DPen til venninda mi var også sånn. De prøvde mange for og fant til slutt et som løste problemet. Det var nok litt stress inne i bildet der også, men forbytte løste problemet med løs avføring utover turen. Ironisk nok var det Labb som til slutt viste seg å funke på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går i skog innimellom, hjernetrom er det for lite av. Er alene med hund og baby hele dagen, og babyen krever veldig mye. I helgen kan jeg få til hjernetrim da. Eller om kvelden. Har drevet litt med det før, søk etter gdbiter. Men han hadde fortsatt løs mage :(

Han krever nok mye egentlig, og så gir det seg utslag på avføringrn når an blir understimulert? Han blir forresten lett overstimulert, så ikke lett å vite balansen

Men når du er ut på tur, ta med deg godbiter og sleng i gress/snø, det krever jo veldig lite og baby er antagelig med i vogn? :) Finnes det plasser du kan gå hvor du kan slippe han så han får rørt seg mer enn i bånd, isåfall vil du jo få litt gratis uten og bruke mer tid eller energi :) Kanskje noen du kjenner vil låne han med seg på tur eller annen aktivisering i ny og ne? Finnes som regel en del muligheter som ikke trenger og være hverken vanskelig eller tid/energikrevende. Godbitsøk kan jo også gjøres inne. Eller om du ikke orker og gjemme godbiter så kan du feks putte både frokost og kvelds på en flaske (uten kork) og la han bruke tid på og få ut maten selv, da har han både tidsfordriv og hjernetrim. Eller kjøp en leke som er beregnet for slikt.

Stressbiten kan muligens komme til og kreve litt tid og tolmodighet, men du får mye igjen for det til slutt og at han blir eldre vil nok også hjelpe. Har selv hatt en slik stressball, her gjaldt det og avbryte slikking og være grusomt sta og tolmodig. Hver gang han stresset seg opp så var det avbryt og be han gå og legge seg og sørge for at han holdt seg der. Der kan man jo også "jukse" litt, begynner han og slikke så tar du og leier han bort til en plass som kan være hans hvor du hele tiden har et kort bånd som er knytt fast til noe, fester han der og tar en timeout rett og slett.

Og kanskje du skulle tatt en vet sjekk? Stress kan bety at noe er galt også, ikke bare at de har fått for mye eller lite aktivitet eller at han er ung og full av hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd :) han har et bur han kan gå inn og ut av, som er hans frisone. Hender han legger seg der. Om et års tid skal han vel være voksen i hodet ja.

Har sett sånne fôrautomater (labyrint) som gjør at hunden må jobbe or maten, er det noe å kjøpe? Har hatt sånn ball han må dytte på så det ramler ut godbiter,men en stund siden den var i bruk.

Jepp, en ukedag, tidlig om morgenen, er det nok steder å slippe ham løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd :) han har et bur han kan gå inn og ut av, som er hans frisone. Hender han legger seg der. Om et års tid skal han vel være voksen i hodet ja.

Har sett sånne fôrautomater (labyrint) som gjør at hunden må jobbe or maten, er det noe å kjøpe? Har hatt sånn ball han må dytte på så det ramler ut godbiter,men en stund siden den var i bruk.

Jepp, en ukedag, tidlig om morgenen, er det nok steder å slippe ham løs.

Da kan du jo bruke buret til timeout. Ville tatt frem ballen og brukt den til begge måltider, om ikke annet så er det tidsfordriv og mindre tid og kjede seg på/stresse på. Alt som han må jobbe med er jo fint for han, så du kan jo godt forsøke en slik aktiviseringsleke :)

En annen ting og tenke på med stresset hund er hvordan du(/dere?) er til hunden. Snakker man med babystemme, leker/herjer mye osv så er det ting som påvirker veldig, så det ville jeg unngått og forøvrig alt annet dere gjør hvor dere ser at han stresser/girer seg opp, så langt det er mulig.

Hvor gammel er han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bare husk at tenke"leker" som gjør at de må jobbe for tørrforet også kan stresse en matglad hund :-) Jeg kjøpte f.eks en kong woobler som jeg fyller med tørrforet og hunden skal da dytte for å få kulene ut... Eldstemann er et matvrak og det er ikke en rolig aktivitet, og i ung alder ble han meget stressa av matting! yngstemann nå er glad i mat men annen type og er veldig rolig når han bruker woobleren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Voksen omplasseringshund som eier har hatt noen få måneder, hund har knurret på eier noen få ganger tidligere. På tur så havner båndet bak beinet på hunden, eier bøyer seg ned for å løfte opp beinet og fjerne båndet, hunden knurrer da på eier. Igjen havner båndet bak beinet og eier bøyer seg ned og da biter hunden såpass at hånd måtte sys 15 sting.  Hunden er stresset ute når den møter andre hunder men rolig hjemme. Ikke vist aggression tidligere, knurret noen få ganger når feks blir holdt for å fjerne flått, klippe klo.  Eier har vært streng tidligere på tur, gjentar kommandoer med streng stemme flere ganger helt til hunden hører etter. lagt hunden i bakken 3x tidligere for å "vise" hunden hvem som er sjefen når den har hatt stress reaksjon i møte med andre hunder.  Kan det være en reaksjon på en allrede stresset hund som ikke håndterer ny eiers strenge væremåte ? Eier er også kosete og mild så ikke kun streng altså.  Kan eier stole på hunden igjen ? Blir det lettere for hunden å bite igjen nå ? Kan hunden snus med positiv belønnings basert trening uten streng tone og sjefete trenings metode ?  Litt spent på svar da jeg har ment at eier har skapt mer stress i hunden med denne strenge "jeg er sjefen" metoden og selvom dette er en rase som kan prøve seg på rang stigen så mener jeg dette er basert mer på frykt og stress hos hunden en dominant oppførsel.  Hva ville du ha gjort i situasjonen ? Vurdert omplassering, avliving da hunden har bitt et menneske ? Forsøkt positiv hundetrening med fokus på mental trening ? Ville du tørt å ha denne hunden rundt en tenåring ?   
    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...