Gå til innhold
Hundesonen.no

101 Baking for dummies


Nirm
 Share

Recommended Posts

Jeg kan seriøst ikke bake. Sånn helt på ordentlig. Bare spør de som fikk snapchat av meg i dag. :lol:

Det er bare vanvittig frustrerende at alt jeg baker blir seende helt forjævlig ut, og smaker bare "helt greit" (fordelen er jo at man ikke spiser så mye av det da. :lol: ). Heldigvis smaker det bedre enn det ser ut, men det skal søren meg ikke mye til for at det skal gjøre det...

Problemet mitt er jo at det skal være glutenfritt og vegansk. Og jeg vil helst ikke ha sukker oppi heller. Og jeg har bestemt meg for at det er mulig (jeg ser jo bilder av flotte ting andre lager, ergo det må være mulig!). Sukker er lett å erstatte med andre søtningsmiddel sånn sett.

Men jeg trenger rett og slett ting inn med teskje.

Dagens lærdom er at fiberhusk ikke erstatter bakepulver...

Toros glutenfrie melblanding smaker gummi. Det gjør det meste av alt glutenfrie tingene som lages, som pizzabunner etc. Så jeg må ha andre alternativer til glutenfrie mel/melblandinger. Men hva? Og hvordan skal jeg fordele mengden etter oppskriften? Om det står 1 dl hvetemel, hvor mye skal jeg putte oppi? Mange gode oppskrifter er ikke glutenfrie, og jeg prøver å "omvandle" de til glutenfritt uten hell. Det er mange veganske oppskrifter jeg kan teste meg på, men den glutenfri greia ødelegger...

Hvordan får jeg ting til å bli fine og luftige? Men likevel henge sammen? AnetteH lagde boblevafler i dag, så jeg kan vel bruke den xanagummi greia hun hadde? Må jeg ha fiberhusk oppi også? Og er det bakepulveret som gjør at ting blir fluffy?

Så nevner ei venninne at jeg kan bruke natron. Men hva skal jeg bruke det til?

Og hvordan i bruker jeg gjær oppi det hele. Det må være tørrgjær, for jeg får ikke til bruke fersk.

Og i samme slengen. Gelatin vs agar agar. Hvor mye agarpulver er en plate gelatin?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg trodde at DU kom med gode baketips her nå jeg :icon_confused:

Jeg baker lite, og hvertfall ikke glutenfritt (eller sukkerfritt for den sakens skyld..) - men dette kan jeg: natron kan brukes istedet for bakepulver. 1 ts bakepulver tilsvarer 1/2 ts natron. Det blir ikke alltid like bra, men nesten. Tror det har noe med syre å gjøre, siden natron er bikarbonat, men dette kan jeg for lite om dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron trenger litt syre for å danne gass. Det er gassen som gjør røra lett og fluffy.

Her er noen blogger som har en del tips ang vegansk matlaging:
Egg-erstatning: http://gronnogskjonn.com/2012/05/egg-erstatning/

Baking uten gluten, egg og melk: http://www.alleoppskrifter.no/s/glutenfrie-muffins-uten-egg-og-melk.html

Der finnes også ok kokebøker om mat )inkl baking) helt uten gluten, egg og melk. https://www.allergimat.no/butikk/s/products/view.html?p=1509273&c=1519046&g=false&ref=search

Noen Nettsider (engelske)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr agar-agar: Klippet fra nettside:

Powdered agar agar can be substituted for the same quantity of powdered gelatine in a recipe.

For every teaspoon of agar agar powder, you should substitute a tablespoon of agar agar flakes.

For a firm jelly you require approximately 2 teaspoons of powder or 2 tablespoons of flakes per 600ml of liquid.

Agar agar should be soaked in the liquid first for 10-15 minutes, then gently brought to the boil and simmered while stirring until it dissolves completely, this will take about 5 minutes for powder and 10-15 minutes for flakes. Unlike gelatine, agar agar can be boiled and can even be re-melted if necessary. If you are unsure as to the setting ability of your gel, test a small amount on a cold saucer - it should set in 20-30 seconds, if not you may need more agar agar, if too firm - add some more liquid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :ahappy:

Jeg kan sikkert 101 baketips til hvordan få det til å være elendig i hvert fall. :lol: Jeg baker sånn ca annen hvert år, fordi jeg blir så demotivert hver gang.

Men jeg kunne tenkt meg å lage gutenfritt brød spesielt. Og det hadde vært morsomt å kunne lage muffins, rundstykker, horn og slike ting. Kanskje nan brød. Og knekkebrød! Vanlige kaker er jeg ikke spesielt glad i, så det er liksom et ikke-eksisterende problem at jeg ikke får til det.

Så da kan jeg putte litt sitronsaft eller limesaft oppi sammen med natron? Men bakepulveret blir fluffy alene? Eller må den også har syre?

Skal skrive på agar agaren min at det skal være 2 ss på 6 dl da. Da blir det vel 1 ts per dl om ikke hoderegninga mi har tatt helt stopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen superracer på baking. Men mitt eneste tips er dette: lærte når jeg jobbet på bakeri at butikkbollene ofte har mye kardemomme i seg for å erstatte noe sukker da kardemomme er billig og relativt søtt. Du kan jo prøve deg litt frem med det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :ahappy:

Jeg kan sikkert 101 baketips til hvordan få det til å være elendig i hvert fall. :lol: Jeg baker sånn ca annen hvert år, fordi jeg blir så demotivert hver gang.

Men jeg kunne tenkt meg å lage gutenfritt brød spesielt. Og det hadde vært morsomt å kunne lage muffins, rundstykker, horn og slike ting. Kanskje nan brød. Og knekkebrød! Vanlige kaker er jeg ikke spesielt glad i, så det er liksom et ikke-eksisterende problem at jeg ikke får til det.

Så da kan jeg putte litt sitronsaft eller limesaft oppi sammen med natron? Men bakepulveret blir fluffy alene? Eller må den også har syre?

Skal skrive på agar agaren min at det skal være 2 ss på 6 dl da. Da blir det vel 1 ts per dl om ikke hoderegninga mi har tatt helt stopp?

Bakepulver trenger ikke syre.

Vedr knekkebrød så baker jeg noen som er veldig enkle og veldig gode: Jeg tar det jeg har av ulike frø og nøtter(hakkede), blander disse med lettkokte havregryn (som binder) og knuste linfrø, 1 ts salt og så mye vann at røren blir passe klissete men ikke rennende, etter at alt har fått stå og svelle en halv time. Klapp røren ut i langpanne dekket med bakepapir. Stek ved 175 grader nederste rille i 45 minutter, ta plata ut av ovnen og skjær i biter, sett plata inn igjen med motsatt ende inn, stek ytterligere ca 45 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SIden til Mjuuugly er absolutt verd en titt.

lavkarbo.no finner du også mange oppskrifter på både glutenfritt og lavkarbo, også noe for veganere der om jeg ikke tar helt feil.

Kjempe gode knekkebrød

Vegetarbloggen har en del snadder også, her er f.eks en del brødoppskrifter

Nostalgisk appelsinkake er absolutt verd å ta en titt på også.(er en del andre gode oppskrifter der også, med grei fremgangsmåte - synes jeg i alle fall, og jeg er ingen dyktig baker)

Det meste kan gjøres uten sukker, og for de som ikke tåler søtningsmiddel som matlitol ol, så får man kjøpt sjokolade med stevia i helsekost og i velassorterte dagligvarebutikker.

Må bare ta med denne, for er du glad i bounty, så er denne absolutt noe å ha i fryseren om man er sugen på noe godt. Har selv laget en lavkarboversjon.

Fiberhusk skal brukes med forsiktighet, for mye gir gummi. Det er viktig å bruke litt og la "røra" stå litt slik at fiberhusken får satt seg. Bruker en del til både rundstykker og pizzabunn, og opplever ikke noe gummigaktig konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du fikk snap av meg da jeg var på Bakefri, glutenfri kafé midt i Oslo. Jeg ville tatt en tur innom der og spurt hun trivelige damen som jobber der om baketips. :lol: Nei, helt seriøst. De selger også et mel som jeg tror du kan bruke, som hun har utviklet, og som skal ha de samme egenskapene som vanlig mel, men er glutenfritt.

http://www.bakefri.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toros glutenfrie melblanding smaker gummi: gjør den? :P jeg har brukt toro sin glutenfrie sjokoladekake, den er god. Forøvrig om du vil ha litt semper mel så har jeg to kartonger på boden :P

Ellers bruker jeg stevia istedenfor sukker.

Ellers har T en super oppskrift på pizza bunn, som blir meget god.

Brødene vi lagde ble helt ok :P

Muffins bruker jeg å jukse med den svenske glutenfrie bakemixen som står i hyllene. men tenkte å prøve å lage min sukkerfrie versjon av den. men de blir veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet med glutenfri baking er når man forventer at det skal bli som baking med hvetemel - det blir det ikke. Spesielt ikke gjærbakst. Da jeg forsonet meg med det så ble ting mye enklere :lol: Men nå har jeg vært fullstendig glutenfri i flere år, og har vel i grunnen glemt hvordan glutenbakst smaker - og det hjelper faktisk. Mye glutenfritt av sånt jeg liker nå som jeg ikke gjorde i starten.

Baker endel rundstykker, mikser og blander forskjellige melmixer, tilsetter linfrø og gresskarjerner/solsikkefrø - lager dem sånn at når de er delt i to så får jeg plass til en del i hvert rom i brødristern, og vips så smaker det mye bedre, syns jeg. Jeg er også gjerrig på gjæren siden jeg reagerer litt på mye gjær. Det får heller heve lenger og bli flatere og tyngre. Fiberhusk har jeg kutta helt ut, siden jeg syns det blir vassnet og ekkelt med det, men det er en smakssak mistenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Ja, jeg synes den smaker gummi. Den får en sånn rar bismak, akkurat som de pizzabunnene man får kjøpt (kjøpt en 2 pack en gang, laga den ene kasta den andre. :P ). Og den minner mest om gummi. Jeg har smakt den kaketingene en gang, og den smakte ikke gummi.

Og T får sende meg den oppskriften altså. :aww:

@raksha Klar over at det ikke blir som vanlig bakst. Men jeg vil ikke ha gummi brød heller. :lol:

Men Vims nevnte 20-30% mindre mel enn en hvetemel oppskrift. *notere*

Og finnes det noen tommelfingerregel ang hvor mye tørt jeg skal ha i forhold til vått? Eller skal jeg bare tilsette til jeg får passe flytende røre kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Ja, jeg synes den smaker gummi. Den får en sånn rar bismak, akkurat som de pizzabunnene man får kjøpt (kjøpt en 2 pack en gang, laga den ene kasta den andre. :P ). Og den minner mest om gummi. Jeg har smakt den kaketingene en gang, og den smakte ikke gummi.

Og T får sende meg den oppskriften altså. :aww:

Har aldri prøvd Toro sitt mel, vi har Semper melet, så du får stikke innom og låne en pakke og prøve. Pizzabunnene vi lager er dritgode :drool: Og ferdig gluten ting er :x:P

Hva er det du ikke skal ha når du skal ha vegansk? Så kan jeg se om jeg kan lage muffins til deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd Toro sitt mel, vi har Semper melet, så du får stikke innom og låne en pakke og prøve. Pizzabunnene vi lager er dritgode :drool: Og ferdig gluten ting er :x:P

Hva er det du ikke skal ha når du skal ha vegansk? Så kan jeg se om jeg kan lage muffins til deg :P

Får komme og låne Semper ja!

Ikke egg og ikke melkeprodukter. Kanskje komme og ha en bakedag hos deg en gang. Dere har "litt" bedre kjøkken en meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt brødskivene i brødristern, så forsvinner gummifølelsen @Nirm - prøv hvertfall, mistenker at det er derfor jeg foretrekker dem ristet. :lol:

Men så liker jo jeg de ferdige pizzabunnene - både de fra i rød pakke som koster en formue og de i gulpakke som er mye billigere og smaker litt kjeks :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve meg igjen på muffins. For nå har jeg shoppet. :aww:

Oppskriften er som følgende:

  • 2 cups Unbleached All Purpose Flour (I used bleached)
  • 1 and 1/2 teaspoons Baking Soda
  • 1/2 teaspoon Salt
  • 2 Lemons For Lemon Zest
  • 3/4 to 1 cup Sugar
  • 1 cup Milk, any (I used Rice Milk)
  • 1/3 cup Canola Oil
  • 1 teaspoon Lemon Extract (I did not use it)
  • 1 tablespoon White Vinegar (I used Apple Cider Vinegar)
  • 1 and 1/2 cups Fresh OR Frozen Blueberries


Jeg har nå slikt Jyttemel nå, og Sempers bakemiks av noe slag. Samt at jeg har mandelmel. Og jeg har kjøpt natron og bakepulver. Så da har jeg jo alt som står her.

Men hvordan skal jeg fordele mel i forhold til oppskriften? Skal jeg bruke 1:1 med det glutenfrie, eller noe mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nirm Det er visst ikke like farlig når det ikke er gjærbakst, forstår jeg. Jeg lagde cookies hvor jeg direkte erstattet mel med glutenfri melblanding, og de ble helt fantastiske. :lol: (De hadde dog smør og egg, så jeg tror ikke oppskriften min vil hjelpe deg lengre på vei i bakeprosjektet ditt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nirm Det er visst ikke like farlig når det ikke er gjærbakst, forstår jeg. Jeg lagde cookies hvor jeg direkte erstattet mel med glutenfri melblanding, og de ble helt fantastiske. :lol: (De hadde dog smør og egg, så jeg tror ikke oppskriften min vil hjelpe deg lengre på vei i bakeprosjektet ditt.)

Ok. Da prøver jeg bare og la cup være cup i oppskriften her. Og se om jeg får noe bedre resultat enn i går når jeg har bakepulver i stede for fiberhusk. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...