Malamuten Skrevet 4. November 2013 Rapporter Share Skrevet 4. November 2013 http://www.nrk.no/livsstil/rabies-funnet-i-frankrike-1.11336809 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Jonna Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 Tror vi kan annse valper uten rabies vaksine som noe som utgår snart ja Iallfall utenfor Norden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toril Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 Når kommer det første tilfellet her tro? Vi slipper nok ikke unna her heller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tonje Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 Jeg håper reglene blir strammet inn, skremmende tanke å skulle få rabies i Norge. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MiO Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 Sitat fra siste del av artikkelen det linkes til; "Mattilsynet vurderer nå å kutte ut hele muligheten til å ta inn valper og katter under tre måneder fra alle land." Kan de bestemme det da, og sitte og lage sine egne lover? (trodde det var storting og regjering som la frem og stemte over hvilke nye lover som skal vedtas?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nowisclee Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 Sitat fra siste del av artikkelen det linkes til; "Mattilsynet vurderer nå å kutte ut hele muligheten til å ta inn valper og katter under tre måneder fra alle land." Kan de bestemme det da, og sitte og lage sine egne lover? Det er da Mattilsynet som styrer reglene for inntak av dyr fra andre land inn til Norge? Altså kan de sette krav om rabiesvaksinering av valper/kattunger før importering til Norge fra alle andre land, uansett rabiesstatus. De må kanskje ha et vedtak fra stortinget men såvidt jeg ved er det da Mattilsynet som generelt regulerer akkurat det med inntak av dyr osv? Her blir det jo ikke å lage en ny liv forsåvidt, det blir å endre et vedtak der de tidligere da sa at okei, fra det og det og det landet kan vi slippe rabiesvaksine. Jeg tror det er litt andre regler på akkurat det med import/eksport mtp regelverk og lovverk, da det handler om både mattrygghet og sykdomsbilde, i forhold til en ny veitrafikklov, for eksempel. Hadde vært litt kjedelig om det ble oppdaget rabiesutbrudd i Danmark men man kunne fortsatt importere uvaksinerte valper under 3 mnd fordi Stortinget ikke fikk ut fingern og endret lovverket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest vivere Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 Kan de bestemme det da, og sitte og lage sine egne lover? (trodde det var storting og regjering som la frem og stemte over hvilke nye lover som skal vedtas?) Mattilsynet kan ikke "sitte og lage sine egne lover", men har fullmakt gjennom vedtatte lover til å lage forskrifter o l som tilsynet anser nødvendige for å opprettholde en forsvarlig dyrevelferd her til lands. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Kåre Lise Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 Mattilsynet kan ikke "sitte og lage sine egne lover", men har fullmakt gjennom vedtatte lover til å lage forskrifter o l som tilsynet anser nødvendige for å opprettholde en forsvarlig dyrevelferd her til lands. Ja det sku da bare mangel, noe må da statsrådene klare gjøre for lønna. Herunder landbruksdep og nå Sylvi Listhaug. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yurij Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 Når kommer det første tilfellet her tro? Vi slipper nok ikke unna her heller Spørsmålet er kanskje heller: Når blir det første tilfellet oppdaget Og,når reglene strammes inn så må kanskje tollerne strammes opp litt de også. Jeg har aldri opplevd at de faktisk titter baki bilen og sjekker antall hunder mot papirene de får når jeg stopper på rødt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 http://web2.nkk.no/toppsak/mattilsynet-bekymret/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaritaS Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 Skulle likt å visst hvor rabiesen på den franske katta kom fra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SusanneL Skrevet 5. November 2013 Rapporter Share Skrevet 5. November 2013 Spørsmålet er kanskje heller: Når blir det første tilfellet oppdaget Og,når reglene strammes inn så må kanskje tollerne strammes opp litt de også. Jeg har aldri opplevd at de faktisk titter baki bilen og sjekker antall hunder mot papirene de får når jeg stopper på rødt. Enig. Nå i helgen var jeg i Danmark - hadde med 6 hunder i bilen. Vi ble faktisk stoppet av tollen inn i Sverige OG inn i Danmark og så tilbake inn i Norge igjen. INGEN brydde seg det minste om at jeg sa vi skulle til/hadde vært på utstilling i Danmark - ikke ett spørsmål engang om papirer, minne om regler, eller noe slikt. Ikke rart det er mye "rusk" som kan ferdes rundt når det er lik, liksom... Susanne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts