Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå forbi andre hunder


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

Det er jo snart skisesong, så vi holder på å forberede oss til det første året på ski med hund. :D

Det hadde vært veldig fint å kunne ha Simba løs, i hvert fall på litt lengre turer. Men hvordan kan jeg lære han å gå rolig og fredelig forbi andre hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repetisjoner er din venn! Kanskje trene først med en kjent hund (med mindre det bidrar til at hunden bare vil leke siden den kjenner hunden da), i kort bånd. Også etterhvert øke vanskelighetsgrad med langline, ukjent spennende hund, løst osv osv.

Aller først ville jeg trent masse kontakt (hvis dere ikke allerede gjør det) slik at hunden etterhvert holder masse kontakt med deg. Kontakt = hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Repetisjoner er din venn! Kanskje trene først med en kjent hund (med mindre det bidrar til at hunden bare vil leke siden den kjenner hunden da), i kort bånd. Også etterhvert øke vanskelighetsgrad med langline, ukjent spennende hund, løst osv osv.

Aller først ville jeg trent masse kontakt (hvis dere ikke allerede gjør det) slik at hunden etterhvert holder masse kontakt med deg. Kontakt = hurra!

Så kontakt og gå pent til vi har passert den andre hunden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kontakt og gå pent til vi har passert den andre hunden? :)

Ja :) Ville trent kontakt uten forstyrrelser først, også øke vanskelighetsgraden i hundens tempo med mer og mer forstyrrelser før en hund til introduseres i treningen.

Og som sagt: repeter, repeter, repeter - det skal være kjedelig (du skal være mest spennende) å møte hund, eller den skal lære at å møte andre hunder er det du som styrer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha hunden løs så MÅ du ha 110% kontroll på den, ellers kan det bli veldig farlig.

Du kan begynne nå når du går på tur, be om kontakt og gå forbi hundene dere møter.

Kan du gjøre dette på tur uten ski og den aldri går bort til andre hunder så kan du begynne med det i ski sporet.

Jeg høres sikkert streng ut, men jeg hater løse hunder uten kontroll i skisporet, sett så mange farlige situasjoner, har man ikke 110% kontroll så er det ikke verre enn å ha hunden koblet i beltet ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Ja :) Ville trent kontakt uten forstyrrelser først, også øke vanskelighetsgraden i hundens tempo med mer og mer forstyrrelser før en hund til introduseres i treningen.

Og som sagt: repeter, repeter, repeter - det skal være kjedelig (du skal være mest spennende) å møte hund, eller den skal lære at å møte andre hunder er det du som styrer :)

Okei, takk! :)

Skal du ha hunden løs så MÅ du ha 110% kontroll på den, ellers kan det bli veldig farlig.

Du kan begynne nå når du går på tur, be om kontakt og gå forbi hundene dere møter.

Kan du gjøre dette på tur uten ski og den aldri går bort til andre hunder så kan du begynne med det i ski sporet.

Jeg høres sikkert streng ut, men jeg hater løse hunder uten kontroll i skisporet, sett så mange farlige situasjoner, har man ikke 110% kontroll så er det ikke verre enn å ha hunden koblet i beltet ;)

Helt enig! :) Nå tenkter jeg mest på skiturer hvor vi kaanskje møter to-tre skigåere i løpet av turen, ellers blir han å løpe foran meg i bånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg legger inn kommandoer på slikt. FORBI = nå går vi forbi det vi møter og vi hilser ikke på det. hunden(e) skal sa løpe foran meg i sele og line uten å hilse på det vi møter i skiløypa eller sporet. Det beste er å arrangere passeringstrening, sammen med noen du kjenner. Så kan du øve på situasjonen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk! :)

Helt enig! :) Nå tenkter jeg mest på skiturer hvor vi kaanskje møter to-tre skigåere i løpet av turen, ellers blir han å løpe foran meg i bånd. :)

Selv om du møter kun en eller to skigåere så kan det skje ulykke om hunden ikke er under kontroll.

Kutt de kan få fra kanten på skiene er nesten alltid stygge og kommer veldig fort dersom hunden løper bort til andre skigåere og de feks mister balansen.

Og ikke snakk om alle som blir forbanna på hund uten kontroll, som begynner å fekte etter hunden med stavene ;)

Det er veldig fint at du begynner å trene på det nå som det ikke er snø, så her dere det kanskje inne til snøen kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om de idiotene som blir sure på løse hunder selv om de er under kontroll.. Opplevde en gang at Border Collien ble stukket med stav i siden av en mann. Hun løp helt ute i kanten, på siden av (utenfor) sporet, målrettet forbi mannen, og han slang ut staven og stakk henne... Hun var hverken intreressert i mennesker eller andre hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...