Gå til innhold
Hundesonen.no

Stikker under innkalling


Cavalierflat
 Share

Recommended Posts

Jeg trener mye lydighet med Mocca og vi synes begge det er veldig morsomt og Mocca lærer kjempefort. Hun er nå 14 mnd og mye energi.

Vi har ett problem under lydighetsøvelsene: innkallingen.

Når jeg har ropt på henne og hun kommer i full fart mot meg tar hun seg ofte løperunder rundt meg eller rundt på plassen vi trener på og det er veldig vanskelig å nå inn til henne når det skjer.

Vi har trent mye på innkomsten igjen og tar jeg på langline så skjer det aldri. Det er akkurat som om hun skjønner at hun er løs de gangene innkallingen er uten bånd. Alle andre øvelser kan hun fint være løs i og hun kommer alltid på innkalling ellers, bare ikke i denne øvelsen.

Kan være dette ble litt rotete forklart, men håper noen skjønner greia. Jeg har delt opp øvelsen i alle momentene, så øvelsen sitter sånn ca, det er bare disse dumme løperundene som ødelegger.

Noen som har erfaringer/tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg trente ag med før kunne finne på å stikke av og ta sånne løperunder. Når det skjedde fanget jeg henne inn, og bar henne rett bort i bilen, uten noe om og men. Gjorde det konsekvent hver gang hun viste antydning til å stikke, og ble kvitt problemet relativt raskt faktisk.

Kanskje noe lignende kan funke for dere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg trente ag med før kunne finne på å stikke av og ta sånne løperunder. Når det skjedde fanget jeg henne inn, og bar henne rett bort i bilen, uten noe om og men. Gjorde det konsekvent hver gang hun viste antydning til å stikke, og ble kvitt problemet relativt raskt faktisk.

Kanskje noe lignende kan funke for dere?

Det er jo en mulighet ja. Avslutte treningen og at alt gøy slutter når sånnt tull begynner..

Verdt å prøve ut :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende h*n har litt overskudd av energi? Vi hadde tilsvarende problem i fjor med unghund. Hun kunne "bli" til den store gullmedaljen, men det virket som om når hun begynte å løpe så kom raptus-følelsen fort fram.

Kan være det hjelper med en tur i skogen før LP-trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med noe det samme, bare at min hopper rundt som en sprettball. Vi fikk tips på valpekurs om å trene med korte avstander, da rekker han ikke å hisse seg opp og dermed bli sprettball. Dette har roet han veldig ned, og dersom han likevel er idiot, så avslutter vi der og da. Det er passende "straff" for en som eeeeelsker å trene og aktivisere, så nå skjer det nesten ikke lenger. Veldig effektivt å avslutte noe kjekt ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd her.

I tillegg tenker jeg at hunden din er i andre puberteten, og har mye rart i hodet og kroppen sin. Selv om hun godt vet forskjell på langline og løs så ville jeg brukt langline en tid, rett og slett for å unngå at det skjer. Så kan du prøve igjen uten om et par måneder, med korte avstander, og øke gradvis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta innkallingsøvelsen uten innkomst :-) Tren innkomsten utenom. Da tenker jeg at du roper innkallingsordet og så drar frem belønningen og belønner. slik at hun får et sug mot deg :)

om hun tuller så på med bånd og inn i bilen! men du kan trene fart på innkalling uten innkomst en periode og så bruker du langline når du skal ha full øvelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende h*n har litt overskudd av energi? Vi hadde tilsvarende problem i fjor med unghund. Hun kunne "bli" til den store gullmedaljen, men det virket som om når hun begynte å løpe så kom raptus-følelsen fort fram.

Kan være det hjelper med en tur i skogen før LP-trening?

Har latt henne løpe noen runder i skogen før trening, men det må nok en lenger tur til. Kanskje lurt å bare trene på innkallingen etter lengre turer hvor hun har løpt mye?

For jeg tror også hun kjenner litt på den raptus følelsen, litt sånn: "så deilig det var å løpe. Skal ihvertfall ikke stoppe nå!"

Jeg sliter med noe det samme, bare at min hopper rundt som en sprettball. Vi fikk tips på valpekurs om å trene med korte avstander, da rekker han ikke å hisse seg opp og dermed bli sprettball. Dette har roet han veldig ned, og dersom han likevel er idiot, så avslutter vi der og da. Det er passende "straff" for en som eeeeelsker å trene og aktivisere, så nå skjer det nesten ikke lenger. Veldig effektivt å avslutte noe kjekt ;)

Så bra noen har det nesten likt :P

Kortere avstander er nok en smart ting det også. På lengre avstander har man jo tid til å stikke litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd her.

I tillegg tenker jeg at hunden din er i andre puberteten, og har mye rart i hodet og kroppen sin. Selv om hun godt vet forskjell på langline og løs så ville jeg brukt langline en tid, rett og slett for å unngå at det skjer. Så kan du prøve igjen uten om et par måneder, med korte avstander, og øke gradvis.

Hehe, ja, det er mye rart i det hodet noen ganger :)

Langlina må nok på igjen!

Ta innkallingsøvelsen uten innkomst :-) Tren innkomsten utenom. Da tenker jeg at du roper innkallingsordet og så drar frem belønningen og belønner. slik at hun får et sug mot deg :)

om hun tuller så på med bånd og inn i bilen! men du kan trene fart på innkalling uten innkomst en periode og så bruker du langline når du skal ha full øvelse

Smart! :)

Takk for mange gode svar alle sammen!

Skal teste ut tipsene, så håper jeg det løser seg etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...