Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedrøyting eller noe mer?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Mine foreldres tollertispe på straks 2 år startet i sen-sommer å røyte noe helt forferdelig - noe helt utenom det vanlige. Store kjaker med pels lå strødd rundt i huset. Hun har røytet bort så og si all overflødig pels - slik at hun nå har helt kort pels, foruten noen få plasser hvor noen lange lokker ikke har sluppet taket. Hun hadde i utgangspunktet slik pels som tollere bør ha, middels lang pels, men mye og myk underull + myye "fjos" bak lårene og i halen. Nå ligner hun nesten ikke en toller, har kort pels, og alt fjoset i rompa og halen er bare et tynt "pister" av hår. Vi har tidligere tenkt at hun var inne i en nedrøytingsperiode, hvor hun slapp fjorårets vinterpels, mens nå begynner vi å bli litt bekymret. Hun har røytet siden i sommer - og nå flere måneder etterpå mangler hun fortsatt like mye pels. Dog røyter hun ikke så forferdelig slik som tidligere, men dette er nok fordi hun snart ikke har mer pels å røyte.. vinteren er kommet her oppe i nord, og det kan neppe være noe greit for henne å være ute med slik pels - samt at det ser ikke klokt ut i det hele tatt. Min tollervalp på 6 mnd har mer pels enn henne...

Prøvde å ta noen bilder av henne av hvordan hun ser ut nå, dog var det vanskelig da hun ikke ville stå i ro med halen :P Prøvde å ta bilde av hvor lite fjos hun har bak lårene, samt hvor tynn halen hennes har blitt.

post-12216-0-77024200-1383435765_thumb.j

post-12216-0-14965100-1383435760_thumb.j

post-12216-0-08841000-1383435763_thumb.j

post-12216-0-33728700-1383435757_thumb.j

Her er noen bilder fra juni 2013 og fra i fjor sommer:

post-12216-0-40313400-1383435840_thumb.j

post-12216-0-45696800-1383435842_thumb.j

post-12216-0-65414200-1383435844_thumb.j

Som dere ser så er det litt av en forskjell.

Jeg skjønner at hun er inne i en nedrøytingsperide, da jeg har hørt at flere hunder er inne i slike for litt siden. Men jeg synes denne har vart noe så sinnsykt lenge.. hvor lenge er det vanlig at det varer? Når vil hun få den fine pelsen sin tilbake? Nå skal jeg ikke si noe for sikkert, men jeg tror ikke de har byttet for heller i denne perioden..

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart da..

Glemte å nevne; at hun i løpet av disse siste månedene egentlig skulle ha løpetid, men vi har ikke merket at hun har hatt noe.. Til vanlig så blir hun hoven bak, tisser mye og blør en del. Nå var hun bare hoven bak, tisset litt oftere men ingen blod - så vi har egentlig vært usikre på om hun har hatt løpetid eller ikke.. Hun har i allefall bestandig blødd slik at hun må gå med truse i 3 uker.. Er det vanlig at de ikke blør når de er så nedrøytet, eller har det ingen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som helt normal nedrøyting. Tisper røyter også gjerne i forhold til løpesyklusen. Min tispe mister "all" pelsen (i likhet med din) like før hver løpetid. Det kan variere fra hund til hund hvordan de røyter, men på min hund går det fra en vakker manke og fluffy bukser og hale, til lysegul skabbrev på en, to, tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har mye mer pels enn vennina min sin toller når hun drev og røytet som en gærning. Hun er også rundt 2 år. Hun hadde omtrent dalmatinerhale i sommerferien :P

Her ser du hvordan hun så ut. NAKEN! :lol: (og det fluffballen ved siden av er moren, som synes det er best å ha mest mulig pels om sommeren, for å slippe den om vinteren.) Og hun var naken lenge. Eieren ble nesten bekymret hun og.

Ronja-Tira-og-Casper-26.juli-2013-2013-0

Hun er ikke av de mest langhårede ellers heller (hun har iallefall ikke vært det hittil, men kanskje det kommer med alderen), slik ser hun ut i full pels (nesten, hun får mer hale)

Jotunheimen-med-Catalina-2013-2013-08-31

poenget mitt var at i full pels ser "min" ut som din gjør nedrøytet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det ser ut som helt normal nedrøyting. Har sett mer nedrøyta tollere enn det der og, hvor f.eks.halen bare har vært en patetisk pisk. uten noe pels overhodet (ref. dalmatinerhale lengre opp :P ). De er skikkelig ikke pene når de slipper all pelsen sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...