Gå til innhold
Hundesonen.no

Skattelister


Nirm
 Share

  

68 stemmer

  1. 1.

    • Jeg sjekker kun meg selv
      5
    • Jeg sjekker venner og familie
      6
    • Jeg sjekker alt fra kjæreste til kollegaer på jobb
      9
    • Sjekker aldri noen der
      48
  2. 2.

    • Ja
      23
    • Nei
      45


Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Bingo! Jeg svindler. :) Og ja, du er nysgjerrig.

Men virkelig? Tror du disse tallene er en representativ framstilling av min økonomi? Jeg bor sammen med en fyr som bidrar med sine egne tall liksom, det har en dramatisk innflytelse på min økonomi.

Av deres økonomi ja. Regner med dere deler postkasse. Øst-Europeeerne sjekker nok typen din også,.. No problemos.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Næsj, bor i millonærbygda så ikke så kult å lese om alle naboene som er så rike og jeg så fattig

Men hvorfor er dette offentlig informasjon? Hvorfor skal andre vite hva man skatter av? Hva er hensikten med å legge det ut offentlig? hvorfor er det viktig for deg å kunne finne ut sånt om meg? Det e

Jeg sjekker ikke andre, og mener at dette ikke er opplysninger som trenger å ligge ute. Jeg leste en plass at man måtte logge inn for å sjekke skatteopplysninger nå (?). Hva med å gjøre det sånn a

Av deres økonomi ja. Regner med dere deler postkasse. Øst-Europeeerne sjekker nok typen din også,.. No problemos.. :)

Stråmann, Snusken. Du burde holde deg for god. :)

edit: Poenget er at de som sjekker mine tall ikke får et godt inntrykk av min økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe jeg sjekker årlig, men av og til er det morsomt å gå inn å sjekke venner :)

Jeg er en nysgjerrig person, så sånn sett vil jeg ha skattelistene. Men samtidig syns jeg det er litt skummelt at folk kan sjekke det å finne ut hvem som har mye penger eks, sånn mtp kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrig. :lol: nei, men det mest innlysende når man kommer med sånne påstander er jo skattesvindel. :)

----

Klarer ikke helt se at motstanderne av åpne skattelister har bedre argumenter enn at det er privat eller.

Bortsett fra paranoide nordmenn da som tror de blir overvåket fra Østeuropa men de trenger vel annen hjelp enn private skattelister.

Hva er det som er så privat anyways? Er vel ikke så privat hva jobb du har er det? Og den lille formuen flerttallet måtte ha er jo likevel bare en SUV som banken eier og en bolig som også, ja riktig banken eier. Boligoverdragelsen med verdi er jo offentlig okke som.

Argumenter mot åpenhet har det kommet flere av i denne tråden, men du evner visst ikke å se dem.

kan nevne noen, pluss noen til:

- Benyttes mer og mer av banditter (se link)

- Datatilsynet har påpekt at skattelistene fungerer som ren underholdning og undergraver folks frihet og personvern.

- De fattigste kan fort bli offer for mobbing og stigmatisering grunnet dårlig inntekt, formue. Les barn/ungdom med ikke fullt så bemidlete foreldre/aleneforeldre.

Paranoid sa du? Her viser du elegant at du ikke aner hva du snakker om.

Les denne fra politiet http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Info/brev_politiet_skattelister.pdf.

Gjelder såklart ikke bare folk fra østeuropa, var bare et eksempel. Men jeg ønsker at vi heller skal gjøre det vanskeligere for skurker, enn å legge til rette for dem. Men der er vi visst uenige.

Vel, venter fremdeles i spenning på minst ett godt argument for at hvem som helst skal kunne hvem de vil helt ukritisk, men tror ikke det kommer til å komme.

Og så er det spennende å se om det/de argumentene da vil stå sterkere enn de argumentene som er mot åpenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dine argumenter, superøivind, undergraves når vi inkluderer det jeg og flere allerede har nevnt: skattelistene er ikke presise gjengivelser.

Tvert i mot kan de være 90% feil i ene og andre retningen. Når eiendomsgrunderen i Tromsø har mindre inntekt enn pappan min i en standard jobb sier det jo noe om hvor mye skattelureri man kan gjøre... For oss andre kan skyhøye lån skjule formuer og ekstraskatter skjule skyhøye inntekter.

De er jo egentlig meningsløse utover å gi fødselsår. Hvilket jeg ofte snoka i når jeg datet, arreester meg gjerne... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dine argumenter, superøivind, undergraves når vi inkluderer det jeg og flere allerede har nevnt: skattelistene er ikke presise gjengivelser.

Tvert i mot kan de være 90% feil i ene og andre retningen. Når eiendomsgrunderen i Tromsø har mindre inntekt enn pappan min i en standard jobb sier det jo noe om hvor mye skattelureri man kan gjøre... For oss andre kan skyhøye lån skjule formuer og ekstraskatter skjule skyhøye inntekter.

De er jo egentlig meningsløse utover å gi fødselsår. Hvilket jeg ofte snoka i når jeg datet, arreester meg gjerne... :P

Så du mener politiet tar feil? og at det de sier ikke har noe som helst rot i virkeligheten?

Så du mener Datatilsynet tar feil?

Du mener også at det er ok at dette er info som kan brukes til mobbing. Mobbing som tydeligvis ikke trenger å ha rot i virkeligheten, men som noen fremdeles kan bli offer for. Og mobbere trenger ikke å basere mobbing på faktiske forhold.

Nei, dette er faktiske forhold, selv om listene ikke er 100% korrekte. Og hvorfor vi skal la dette skje, bare så noen kan få tilfredsstilt sitt tydeligvis syke nysgjerrighetsnivå?

Venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg mente nå heller ikke at politiet tar feil, selvom det er enkelthendelser er det vel ingenting som tyder på at det er noe utbredt problem. Dessuten er det jo foretatt en rekke grep, endringer i lovverket rundt skattelisten både for innsynet til enkeltpersoner og medias bruk. Det er jo noe man må veie opp fordeler mot ulemper. Nordmenn sitter nok på sin tue som gjør..

Adelen ble forøvrig avskaffet i 1821. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente nå heller ikke at politiet tar feil, selvom det er enkelthendelser er det vel ingenting som tyder på at det er noe utbredt problem. Dessuten er det jo foretatt en rekke grep, endringer i lovverket rundt skattelisten både for innsynet til enkeltpersoner og medias bruk. Det er jo noe man må veie opp fordeler mot ulemper. Nordmenn sitter nok på sin tue som gjør..

Adelen ble forøvrig avskaffet i 1821. :)

Dessverre har det blitt vanligere og vanligere slike forbrytelser, vet jeg som bor i Oslo-området og leser til stadighet om dette i lokalaviser, spesiellt om sommeren.

Hvis det ikke har kommet godt nok frem så mener jeg at det er mange flere ulemper ved åpne skattelister enn det er fordeler (kan ikke se noen). Men nå er det tur og trening som gjelder, og ikke krangling. God formiddag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei aldri jeg heller hørt om.. Er nok mye annet de går etter. Bestillingstyverier f.eks. har det vært en bande som har gått etter epleutstyr og det ligger vel ikke ute på skattelistene. Og fortsatt er det vel det klassiske "ikke gå fra tomt, mørkt hus" o.l. som gjelder. Facebook f.eks er vel også ett adskillig større offentliggjøring av, værsegod huset står tomt vi er i syden anliggende. Best å forby det også, steng internett er kanskje det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... egentlig tipper jeg at om avisene ikke hadde skrevet om dette og slått det stort opp, så hadde vel de færreste husket at det er mulig å snoke... :aww:.

Det tror jeg og. Det er unødvendig med disse listene deres om hvem som er rikest og hvor mye tjener *insert hva som helst* osv. Men jeg svarte at jeg ønsker at listene skal være tilgjengelig på nettet. Mest fordi at jeg ikke ser noen grunn til at de ikke skal være det.

Sånn apropos forbrytere som scanner lister for å finne ut hvor de skal bryte seg inn, så vil jeg tro at det er et større problem at folk annonserer i all offentlighet (facebook, twitter og lignende) at de er borte. Det er også noe politiet advarer om før hver eneste påskeferie og fellesferie, uten at det gjør noe større i min newsfeed på facebook ihvertfall, folk annonser at de skal ei uke til Tyrkia åkke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å sjekke rideskoleeierene da jeg var yngre, for vi syntes de tok ALT for høye priser, og dermed ble vi interessert i hvor mye inntekter de hadde. Kan ikke egentlig huske at vi ble så mye klokere av det, men jeg er egentlig litt for mulighet for innsyn. Dog ikke på VGnett! Har også folk i min omgangs/bekjentskapskrets som lever langt over evne ifht skattelistene - folk som det viste seg at tilberedte tallene før servering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...