Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte hund forover på FVF


Nirm
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk denne flotte ideen da jeg fikk Noomi, at hun skulle i hvert fall ikke gå for langt foran på FVF. Noe samtlige av mine hunder har gjort. Så jeg har vært NØYE på det, og tenkt mye posisjon i forhold til meg. Problemet er bare at jeg trives overhode ikke med å ha henne der. Og jeg kunne tenkt meg og flytta henne 2-3 cm forover. Posisjonen er bra den altså. Det er bare jeg som ikke trives...

Nå har jeg jobbet med å flytte hunder bakover gjennom årene, og teorien blir jo det samme. Belønn når hun går lengre forover. Problemet er jo at hun aldri gjør det. Hittil har hun aldri gått for langt foran på en eneste trening. Ergo ingen muligheter for å belønne når hun er da i en litt mer ønsket posisjon.

Noomi er en hund som belønnes best i posisjon. Dvs at jeg må få henne i poisjonen først, før hun får belønningen og at hun blir der når den serveres. Å trekke henne forover med en godis, kunne sikkert vært en måte å gjøre det på, problemet er bare at hun er ekstremt fokusert på hendene mine fra før av, så jeg ønsker å bruke de minst mulig til slikt.

Så noen gode idéer på hvordan flytte henne litt forover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at enkleste måte er å belønne henne der du vil ha henne. Dvs, ikke lokke henne med å trekke godbiten fremover, men i det du har gått litt fvf så belønner du med å gi henne godbiten i den posisjonen du ønsker. Hvis du gjør det fast, så vil det antagelig føre til at hun går litt lenger frem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig forklart av meg sikkert, men det er akkurat sånne ting jeg enda ikke har fått til å fungere på henne. Hun må i posisjonen før hun får belønningene sine. Altså klikket må komme i riktig posisjon, og så må hun spise der / få leken. Så jeg må altså få henne i posisjonen FØR klikket kommer. Og så belønne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er enkel: belønn framover over lengre tid så kommer hunden framover. Har iallfall flyttet to hunder bakover på samme måte. Gradvis har de trukket bakover, så de gjør nok det samme framover tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet hunder bakover på den måten selv, men i og med at jeg har forsøkt det samme på andre ting på Noomi uten hell (fullstendig mislykket er vel beste ord), så er jeg tvilsom på at det vil virke. Og jeg ser ikke helt poenget med å holde på med noe lenge om jeg ikke kommer i mål med det.

Men jeg skal prøve ekstern belønning på henne. Jeg kan jo da variere med å belønne hos meg og den eksterne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slett ingen kompetanse til å komme med noe forslag, men slenger bare noe ut :P

Kan hende det høres helt feil ut, og kommer evt. til å ødelegge øvelsen litt. Går det ann å sette en ganske så høy fart, så et raskt rykk saktere/bakover slik at hun blir litt foran og gi et lynrask klikk da? Alt skjer liksom i en bevegelse, at du rett og slett lurer henne frem istede for å lokke.

Greit Bonnie har en elendig fvf enda, men hun gikk helt bak meg tidligere. Jeg belønnet henne bare forover med ball, etterhvert med ekstern belønning, nå går hun nesten i riktig posisjon framover-bakover, men ikke sidelengs :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...