Gå til innhold
Hundesonen.no

Konsekvenser av godbitsøk


idastef
 Share

Recommended Posts

Etter at vi har byttet for til RC Hypo har Isac fått helt dilla på foret sitt - det funker mega som godbiter! Jeg gir han stort sett ett av dagens måltider som godbitsøk i stua, og det faller i god jord. Jeg bytter på å bare kaste en neve opp i lufta - noe lander på gulvet, noe i aviser og noe i møblene, og å gjemme hver enkelt godbit på strategiske plasser - under teppet, oppi sofaen, i bokhyller og bak stolbein, og i vinduskarmen ved sofaen.

Dette har virkelig gitt konsekvenser. Det virker som at nesa er blitt "skrudd på", og den fungerer utrolig mye bedre etter noen søksøkter. Det vil si, nesa lukter opp all slags "godbiter", både inne og ute. Inne er det plutselig blitt aktuelt å lete på bord, og ute finner han kebab og kattebajs, ojoj, så godt! I tillegg fungerer ikke søkene beroligende sånn jeg hadde tenkt, snarere blir han helt kokos og klarer nesten ikke roe seg ned. Må liksom dobbeltsjekke ALLE kriker og kroker i huset tusen ganger før han kan være sikker på at det er tomt. I tillegg kan han hause seg opp så mye at han tisser inne. Da har vi gått over en grense tenker jeg. :P

For å moderere stresset har jeg latt han være inne på et annet rom mens jeg legger ut søket. Da blir han gira og bjeffer og hyler og gleder seg noe voldsomt, og får ikke slippe ut av døra før han er stille og sitter frivillig - den biten tar han kjappere nå enn før, det tar bare noen sekunder før han skjønner greia. Så sier jeg vær så god, og da spinner han over parketten før han endelig får tak og får fart. :drool:

Jeg må legge til at han koser seg veldig med søk. Halen går non stop, og han er i dyp konsentrasjon, men traver rundt. :D

Er det noe jeg gjør galt her? Eller gjør jeg noe galt? Eller bør jeg bare passe på å ta han ut når han er ferdig, så han ikke tisser inne? Hva med utendørs? Han får stort sett lov å snuse og kose seg, for både han og jeg synes det er gørr å gå tur i kort bånd. Og kanskje 3 av 10 turer finner han snacks utendørs, men han leter hele tiden.

Trodde han skulle bli så lugn og fin av godbitsøk og nesearbeid, og han har det jo gøy, men rolig blir han ikke! Kanskje vi skal avansere nesearbeidet..? Hoho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips for meg også her. Jeg kaster av og til en god håndfull eller to med godbiter på gulvet her hjemme. Passer på å kaste litt rundt forbi i hver krik og krok slik at han må lete - men han er lynsnar, stresser hit og dit i rekordfart og har omtrent funnet opp spist opp alt før jeg har fått satt meg ned i sofaen igjen. Det virker ikke akkurat beroligende. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd ute i gress. Da blir han nummer 1: ikke klin gæærn inne av forventningen om at det skal ligge mat overalt inne. Nr 2: kaster du en og en fôrkule ute i gresset må han jobbe mer for å finne den, ikke bare sveipe gresset og spise det han kommer over.

Søk er supermorro! Men jeg holder godbitsøk utendørs i hagen, og mer "målrettet" søk når jeg legger ut spor. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller gi han maten ute? Da blir det flere forstyrrelser som krever at han konsentrere seg enda mer, og om han må tisse, så gjør det ingenting. :)

Og ja, høres ut som du har skrudd på en motivasjonsbryter her. Ut og trene spor! :lol:

Jooo, kan jo det, men det er ikke alltid været tillater det. Eller kanskje regn ikke gjør noe? Fint det du sa om motivasjonsbryter, godt å høre at jeg kan utnytte dette til noe bra :D

Gode tips for meg også her. Jeg kaster av og til en god håndfull eller to med godbiter på gulvet her hjemme. Passer på å kaste litt rundt forbi i hver krik og krok slik at han må lete - men han er lynsnar, stresser hit og dit i rekordfart og har omtrent funnet opp spist opp alt før jeg har fått satt meg ned i sofaen igjen. Det virker ikke akkurat beroligende. :P

Godt å vite at det ikke bare er meg!! Har serr tenkt "shit hva er det med meg og min hund som ikke roer seg ned på godbitsøk som skal være sååååå beroligende?"

Jeg ville startet rolig med en og en.. Ta med lydighet, start / stopp så hunden skjønner hva som forventes og ta det derfra. ;)

Hvordan trener du inn stopp?

Jeg ville prøvd ute i gress. Da blir han nummer 1: ikke klin gæærn inne av forventningen om at det skal ligge mat overalt inne. Nr 2: kaster du en og en fôrkule ute i gresset må han jobbe mer for å finne den, ikke bare sveipe gresset og spise det han kommer over.

Søk er supermorro! Men jeg holder godbitsøk utendørs i hagen, og mer "målrettet" søk når jeg legger ut spor. :ahappy:

Vi prøvde dette i dag, en og en, kanskje to tre kuler i gresset så han fikk se på 2 m avstand - søk! Brukte jo mye mer tid og var roligere da. Og så kunne jeg sole meg så lenge :ahappy:

Høres ut som min. :lol: Gått over til søk enten i gress eller mørke, da kan hun ikke ty til øynene, og må konsentrere seg skikkelig.

JA! I mørket er det jo gøy. Har pleid å slenge en neve i stua før vi legger oss, da er det helt mørkt. Mye mer krevende! Terriere er jo avlet for å bruke øynene mer enn nesa, så naturlig nok tyr han jo til synet om det er mulig.

Jeg funderer på hvordan vi kan begynne å trene nesearbeid på skikkelig? Uten å gå kurs, for det har jeg ikke tenkt til å bruke penger på. Spesialsøk feks? Vet at de bruker te... Tror det kan være gøy for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbit søk på et flatt gulv uten hindringer er jo ikke beroligende. Jeg kaster en neve i gresset, da må de gå og jobbe. Også kaster jeg i høyt gress ol. Inne på gulvet får hun noen biter når hun kommer inn fra hagen og de får hun i seg relativt fort :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg burde roe ned hele godbitsøkgreia helt. Matjakten tar helt overhånd, finner han til stadighet i søpla og på bordet (bare når jeg ikke ser, men Isac blir stadig freidigere!), og ute kan du BANNE på at han drar med seg det som er av fordøyelige saker. Når hunden i tillegg utredes for matallergi og dermed er på streng diett, er ikke dette helt heldig. Men jeg skjønner han jo godt - jeg har jo oppfordret han til å lete på ukonvensjonelle steder, som i vinduskarmen og på stolsetet, er jo bare naturlig og egentlig helt riktig at han utvider horisonten! Her sliter jeg litt med approachen - vil ikke kjefte og krangle, men hvis han først har fått tak i noens gamle brødskive med leverpostei som han egentlig ikke tåler..?

Såeeh. Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du vil ha en hund som er "over alt", bør du vel ikke gjemme godbiter der han neste gang ikke får lov å være?
Og flytt søkt utendørs, det er vanskeligere og du får med deg en ferdig sliten hun inn, og ikke en spinnvill en som ikke er ferdig på jobben. Været har ingen ting å si for hunden i allefall ;)

At han er gira på godbit er vel bare fint, da har du jo et supert utgangspunkt i videre trening.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvordan trener du inn stopp?

Jeg funderer på hvordan vi kan begynne å trene nesearbeid på skikkelig? Uten å gå kurs, for det har jeg ikke tenkt til å bruke penger på. Spesialsøk feks? Vet at de bruker te... Tror det kan være gøy for oss :)

Trener vel ikke inn det sånn sett, tenkte mer på å avbryte med å belønne / gjøre noe annet.

Det finnes jo bøker, "nesearbeid for hunden" tror jeg den heter som er grei for aktivisering, begynne i det små og litt mer konstruktivt som aktivitet rettet mot søk.

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8252929966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...