Gå til innhold
Hundesonen.no

Jokking v trening?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Valpis på litt over fem mnd har to ganger nå jokka på meg når vi trener. Begge gangene har vi prøvd oss på litt basic apporttrening. Regner med det er stress som gjør det? Hva skal jeg gjøre når han setter i gang? Har jeg "ødelagt" noe nå? :hmm: Første gangen skulle jeg bare belønne når han grep om apporten men han ble nok litt stressa og forsto ikke helt hva han skulle gjøre og plutselig jokka han. Ikke lek som belønning, bare godbiter og han har ikke vært "opphausa" noen av gangene det har skjedd av meg.

I dag når det skjedde, så roa jeg helt ned, avbrøt øvelsen og belønte kontakt istedet når jeg fikk det. I starten ville han bare klamre seg fast til beinet mitt men når han ikke fikk lov begynte han å bite meg. Men når vi satt en stund på gulvet sammen og jeg belønte øyekontakt med meg begynte han å slappe mer og mer av. Og nå sover han (halvveis oppå dataen så blir det skrivefeil vet dere hvorfor :P )

Hva burde jeg gjøre når dette oppstår? Har andre opplevd det samme eller er det noe galt med meg eller valpen? :icon_redface: Han er av gjeterhundrase forresten, veldig ivrig, lett å stresse opp og veldig lærevillig - men vil gjerne at ting skal gå fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke unormalt, og som du selv skriver kommer det oftest av stress. Jeg synes du beskriver en fin måte å få hunden din til å lande, så hvorfor ikke fortsette slik hvis riing kommer på tross av andre reguleringer. Da tenker jeg på tilpasning som korte økter (slutte av i tide), legge opp treningen slik at det skaper minst mulig frustrasjon, unngå belønningslek som girer opp drastisk (eventuelt ha avledningsmanøveren klar).

Så ikke noe å uroe seg for, men du vil nok bli veldig flink både på å planlegge treningene og bli en kløpper på avledninger. Morsom alder, forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk og finn ut hva som trigger stresset og prøv og unngå det i utgangspunktet, men om det skjer så ville jeg gjort noe i den gata du er i nå. Avbrutt øvelse/trening og forhold meg rolig og hjelp valpen til og lande. Og nei, jeg tror ikke du har ødelagt noen ting eller at du trenger og ta dette serlig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...