Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan man stå over fellesdekk/andre øvelser?


soelvd
 Share

Recommended Posts

På konkurranse i dag opplevde vi at en hund i våre fellesøvelser sa hun ikke skulle være med på fellesdekken. Da fikk hun beskjed om at det kunne hun ikke, alle hunder måtte være med i alle øvelser.

Jeg trodde det kun var tannvinsing som var obligatorisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun tannvisning i klasse 1 som er obligatorisk - det er en vesenstest, og om en får null på den får en heller ikke fortsette.

På det siste offisielle stevnet sto jeg over hinderet, og det var ikke noe spørsmål der, bare en konstatering om at jeg ville få null (duh).

Jeg har også startet i bruks flere ganger, valgt å stå over øvelse, og ikke fått annen tilbakemelding enn "okay". Noen dommere har spurt om jeg ikke vil prøve, men jeg har visst at hunden har null forståelse for øvelsen og ikke sett noen grunn til å forsøke. Men jeg har også sett ekvipasjer forsøke på dommers oppfordring, og klart å ro i land en femmer fordi hunden hadde "en viss forståelse for øvelsen". Men det er jo lettere på tekniske øvelser som ikke handler om den utholdenheten som en fellesdekk krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det egentlig i reglene om at man må utføre alle øvelsene? En rask skumming fant jeg bare at man var pliktig til å starte dersom man hadde møtt opp på et stevneområde, men ikke noe om at man må forsøke seg på alle øvelser. At folk står over fellesdekk burde dommere egentlig bare sette pris på, i motsetning til en del mennesker som legger ned hunder som overhode ikke hører hjemme på fellesdekker...

Ang tannvisning, så er det kun aggressive hunder som skal vises bort. Er det andre årsaker til at hunden ikke tillater å få tenna sjekket, så skal den underkjennes, men ikke nødvendigvis bortvises.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen dommere som godkjenner det, men mente jeg spurte en gang og det er egentlig ikke åpning i regelverket for det.

(Men sikkert mange dommere som gjør det alikavel, men ikke gå inn i ringen og forvent det ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tannvisning, så er det kun aggressive hunder som skal vises bort. Er det andre årsaker til at hunden ikke tillater å få tenna sjekket, så skal den underkjennes, men ikke nødvendigvis bortvises.

Det er egentlig få dommere som virkelig sjekker tenna - de fleste er bare borti snutepartiet, virker det som. Eller om det bare gjelder på X'en som sitter og sikler i påvente av godbit :D

Jeg har faktisk i min karriere bare sett én hund nulle på tannvisningen - men den knurret så mye på dommer at dommer forsøkte ikke en gang å ta på den. Og eier var SKUFFA over at hun ikke fikk bli med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig få dommere som virkelig sjekker tenna - de fleste er bare borti snutepartiet, virker det som. Eller om det bare gjelder på X'en som sitter og sikler i påvente av godbit :D

Jeg har faktisk i min karriere bare sett én hund nulle på tannvisningen - men den knurret så mye på dommer at dommer forsøkte ikke en gang å ta på den. Og eier var SKUFFA over at hun ikke fikk bli med videre.

Det er få hunder som vises bort virker det som ja. Trur ikke jeg har vært borti noen selv. Men uansett hvor mange tenner de sjekker, så er det kun de aggressive da som skal vekk. Regelverket åpner for at andre hunder skal få kunne fortsette.

Har selv stått over øvelser i eliteklasse uten problemer. Men jeg har enda ikke funnet da i regelverket om at jeg må ta alle øvelser, uten at jeg har finlest det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv stått over øvelser i eliteklasse uten problemer. Men jeg har enda ikke funnet da i regelverket om at jeg må ta alle øvelser, uten at jeg har finlest det...

Jeg spurte en dommer en gang og fikk det svaret. Har ikke finlest jeg heller :P

Men jeg har observert at folk får beskjed om at de må prøve øvelsen for å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte en dommer en gang og fikk det svaret. Har ikke finlest jeg heller :P

Men jeg har observert at folk får beskjed om at de må prøve øvelsen for å fortsette.

Men vi vet jo at dommere ikke alltid har svaret, selv om de burde det. :P Og om det er noen bedømmingsføringer NKK har lagt på de (rart om de gjør det med LP og ikke bruks da sånn sett), så burde det jo vært opplyst om det. Siden en del er ganske overbevist om at dette er noe vi gjør frivillig.

Jeg synes det er litt rart med regelen om at om du møter på et stevne, så er det kun veterinær som kan trekke hunden din fra en konkurranse. Nå tviler jeg på at den blir overholdt, men man burde da ha rett til å finne ut om man vil starte eller ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man da legge ned hunden i fellesdekk, og så gå og hente den igjen etter 5 sek eller noe sånt? Jeg trodde man kunne stå over de øvelsene man ville (utenom tannvisning), og har sett det gjort også. Som nevnt over, heller det en at en hund som ikke kan bli i fellesdekk blir lagt der og ødelegger for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid lurt på hva som er vitsen med å starte i konkurranse med en hund som ikke skjønner bæret av øvelse dit eller datt. Syns dommerne burde slå ned på det, f.eks. gi null i helhet .

Litt usikker på hva du mener med det? Om en hund er litt usikker i fellesdekk (som er en vanskelig øvelse for mange) så kan det jo være at den kan gjøre resten av øvelsene med topp karakter, og at eier ikke ønsker å ta sjansen på å ødelegge en øvelse som ikke er helt på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått over øvelser flere ganger for ulike dommere, i både klasse 2 og 3, og det har aldri vært noe problem.

Jeg har stått over fellesøvelsene, da for tidligere landslagsleder. Og han burde jo kunne regelverket.
Dommeren trakk mye på karakteren helhetsinntrykk (fikk vel 5), men jeg fikk også kommentar fra

ham om at det var et fornuftig valg. Rina hadde rotet på både fellessitt og fellesdekk dagen i forveien,

og jeg så ikke noe poeng i å ta sjansen på at hun rotet enda mer :)

Edit: Og jeg trenger mye og jevn konkurransetrening for å klare å fokusere i ringen,

så jeg har prøvd å stille ofte for min egen del, men samtidig vil ikke ødelegge øvelser
som ikke er helt på plass.
Hunden synes uansett at det er gøy, så jeg ser ikke at det skulle være noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid lurt på hva som er vitsen med å starte i konkurranse med en hund som ikke skjønner bæret av øvelse dit eller datt. Syns dommerne burde slå ned på det, f.eks. gi null i helhet .

synes det er litt morsomt, jeg googlet nemlig litt om temaet og fant en tråd her fra 2008 hvor du skrev nøyaktig det samme :P

Jeg har brutt veldig mange ganger, om det er lov vet jeg ei men jeg har nå fått lov :P Har aldri stått over øvelser men jeg vil heller stå over apport enn å prøve å få til noe hunden ikke har peiling på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brutt noen ganger selv også, alle kan være uheldig å ha en dårlig dag. Men dette med at man hopper over øvelser, synes å være en ny trend. Opplevde aldri noe sånt i gamle dager. Og ja - jeg mener fortsatt det samme.

Kan du forklare hvorfor/hva du mener med det? Mener du at om en hund er svak/usikker på en øvelse så bør man droppe å starte offisielt i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problet med å stå over øvelser - det skader jo ingen.

Sist stevne jeg gjorde det på, sa dommer til slutt at ekvipasjer som har fått null kan ikke få mer enn X i helhet, så vedkommende trakk i hvert fall for det. Men jeg slapp å presse hunden min til å gjøre en øvelse hun per i dag synes er helt grusom. Når jeg har forsøkt å pushe henne, har det ødelagt øvelsene etterpå også.

Jeg starter likevel, for å få konkurransetrening og -rutine, noe vi trenger. Og jeg har gjort det for å gi henne gode opplevelser i ringen, så hun kan få gå gjennom en konkurranse uten å bekymre seg for eller la seg prege av problemøvelsen vår.

Jeg har også startet i bruks uten å ha hele programmet inne, fordi det er såpass få stevner å ta av at en må starte når en kan.

En skulle tro det var en tjeneste til arrangør at en står over øvelser en overhode ikke kan, framfor å sløse bort tiden på å bevise hvorfor en skal ha null.

Så lenge hunden ikke plages av at den ikke kan en øvelse, sidestiller jeg det med å stille en hund i eksteriør selv om den er i litt dårlig pels, eller mangler to tenner, eller er litt dårlig vinklet. En kan gjøre det okay for det, og en får i hvert fall en tilbakemelding på alt det andre.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bruks har folk stått over øvelser så lenge jeg har trent det. Og husker nå at folk stod over fellesdekk bla på 90 tallet. Så er det hva man legger i "ny trend" da. :P

Vida løper ikke på budføring. Skulle vi da ha gitt blaffen i å starte i C da? Opprykket fikk vi selv med 0 der...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...