Gå til innhold
Hundesonen.no

innlæring med Nordenstam?

Birte

Recommended Posts

Skrevet

Dere som trener Nordenstam her, hvordan lærer dere inn trisk som f.eks sitte bamse, snurre rundt, rulle rundt osv. tenker på dere som ikke bruker goditer :wink:

Så må jeg bare få sagt at jeg ikke er interessert i å ha en klikker vs nordenstam-diskusjon. De har vi nok av, har vi ikke? :)

Skrevet

Nordenstam er da ikke imot godbiter, men man skal først oppnå EKTE kontakt :) men godbiten skal ikke synes før den har gjort øvelsen. Men helst brukes leke.

Skrevet

Bruker ikke NS til trening, siden jeg bruker godbiter, men kun til hverdagslig lydighet. Men NS bruker mye seg selv, ros og kos, være bajas. Viser hunden ved trykk på rompen (for sitt) og roser feks.

Har ikke gått veldig nøye inn i dette, men lest overflatisk gjennom det, samt hørt hva andre har sagt. Sikkert noen som kan forklare mer. :)

Skrevet
Nordenstam er da ikke imot godbiter' date=' men man skal først oppnå EKTE kontakt :) .[/quote']

hmm, ok.. Trodde hele greien var at hundene skulle jobbe for DEG og ikke godbiten. Derfor jeg lurte liksom..

slik er det jo i klikkertrening også :wink:

Skrevet
Men NS bruker mye seg selv' date=' ros og kos, være bajas. Viser hunden ved trykk på rompen (for sitt) og roser feks. [/quote']

ja, ok. Men når man skal lære inn ting som rulle rundt da? Kan jo ikke føre hunden..?

Skrevet

så om du skal lære inn f.eks sitte bamse, uten godbit, så fører du hunden opp i "sitte bamse-stilling" og roser med deg selv...?

Hvor kommer korrigeringer inn?

Skrevet

Ulike adferder kan være under ulike konsekvenser, ergo kan man lære eks sitte bamse med PF/NS selvom man har "resten" under NF/PS.

Det "viktige" i en NF/PS-treners øyne da blir å etablere ting/lederskap/konsekvens/"seg selv som forsterker" først før man trekker inn andre elementer som sekundære forsterke etc, altså man etablerer en del øvelser først før man begynner å dille med "småting"

Er det noe mer å diskutere da? :):D

Skrevet

Men hunden vil jo lukte at du har godbit uansett? Da vil den jo vite at du har godbit :?

ikke hvis du har pakket den godt inn i lufttett pose :)

Skrevet

ikke hvis du har pakket den godt inn i lufttett pose :P

hmm, er det snakk om èn godbit, eller mange? Om du gir hunden en godbit, vet den jo at du mest sannsylig en til. Og jeg tror hunden lukter det uansett hvilke poser du putter de i.. eller? :?

Skrevet

hmm, er det snakk om èn godbit, eller mange? Om du gir hunden en godbit, vet den jo at du mest sannsylig en til. Og jeg tror hunden lukter det uansett hvilke poser du putter de i.. eller? :?

trenger jo ikke mer enn en godbit. Men jeg syns egentlig godbiter er bortkastet. Du kan fint bruke leke. Det er mye mer fett. Da kan du i tillegg jobbe med gjenstandsgleden.

Skrevet

Gjør du det? :)

nei, jeg syns egentlig det er mye mer fett med leke! :) Det er mye artigere, gjør øvelsen mer fartsfyllt og i tillegg får du jobbet med gjenstandsgleden i samme slengen :D Den burde egentlig sitte inne før du begynner med dette.

Skrevet

nei, jeg syns egentlig det er mye mer fett med leke! :) Det er mye artigere, gjør øvelsen mer fartsfyllt og i tillegg får du jobbet med gjenstandsgleden i samme slengen :D Den burde egentlig sitte inne før du begynner med dette.

Signerer den Vicky! Leker og drakamp gir veldig god kontakt mellom fører og hund, og så er det så mye mer gøy synes jeg, å forsterke med noe bikkja hopper i taket for :)

Skrevet

Signerer den Vicky! Leker og drakamp gir veldig god kontakt mellom fører og hund, og så er det så mye mer gøy synes jeg, å forsterke med noe bikkja hopper i taket for :)

Flott at du er enig! :D Det er den beste forsterker synes jeg.

Skrevet

Hunden lukter at du har leke også da. Tenk på hvor mye hundesikkel det er på leken liksom.

Nå bruker jeg ikke drakamp og ballkasting som forsterkning lenger, pga stresset til Tinka, men skulle ønske jeg kunne gjort det. Det setter virkelig motoren på høygir.

Skrevet
Hunden lukter at du har leke også da. Tenk på hvor mye hundesikkel det er på leken liksom.

Nå bruker jeg ikke drakamp og ballkasting som forsterkning lenger, pga stresset til Tinka, men skulle ønske jeg kunne gjort det. Det setter virkelig motoren på høygir.

ros da?

Skrevet
Det er den beste forsterker synes jeg.

Tja, det spørs vel til hvilken øvelse og slikt. Jeg kan forresten ikke bruke leke på Cita, for hun gidder ikke jobbe for det;-) Men hadde jeg hatt en hund som både jobbet for leke og godbit, så hadde jeg brukt leke på øvelser hvor det krever høy intensitet (f.eks apportering), og godbit på øvelser hvor hunden ikke skal være like gira (f.eks fellesdekk). Derimot serverer jeg godbiten på forskjellige måter avhengig av øvelsen.

Skrevet

Tja, det spørs vel til hvilken øvelse og slikt. Jeg kan forresten ikke bruke leke på Cita, for hun gidder ikke jobbe for det;-) Men hadde jeg hatt en hund som både jobbet for leke og godbit, så hadde jeg brukt leke på øvelser hvor det krever høy intensitet (f.eks apportering), og godbit på øvelser hvor hunden ikke skal være like gira (f.eks fellesdekk). Derimot serverer jeg godbiten på forskjellige måter avhengig av øvelsen.

en hver hund kan få maksimal gjenstandsglede hvis man er flink til å bygge den opp helt fra begynnelsen. Grunnen til å f.eks ikke bruke godbit den første tiden er for å få maksimal gjenstandsglede og kontakt :)

Skrevet

Hva "ros da?"? Om ros setter motoren på høygir, eller om jeg ikke kan bruke ros som forsterker?

det som er problemet med ros er at man må begynne å bygge det opp som forsterker helt fra hunden er valp. Ellers kunne du brukt ros som forsterker.

Skrevet

Hva når hunden blir så gira opp av drakamp og ballkasting at h*n å bruke det som forsterker overstresser hunden? Hvordan skal man da greie å bruke drakamp som belønning?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...