Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfôr som godbiter?


MissHeike
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke nødvendigvis helt enig med deg. Det kommer selvsagt an på hva man trener, men hvis man er i en setting med mye forstyrreler (andre hunder, bjeffing, folk, fremmede lukter osv), og krever en del av hunden (nye øvelser, fremskritt i treningen osv), så tror jeg helt ærlig det ikke er så veldig mange hunder som vil anse ros og kos og klapp som belønning nok.

Jeg sier ikke at ros og klapp ikke kan brukes som belønning i det hele tatt, men jeg har et nøkternt syn på dette - hunden jobber for belønning, og det er hunden selv som bestemmer hva som er belønning - ikke oss. Det er også en fare at man kan forveksle dempende signaler med glede hos hunden - hvis man bøyer seg over hunden og klapper den på en måte som hunden ikke liker, og hunden da har flate ører og logrer, så er det slett ikke sikkert det betyr hunden liker det.

Man må ikke bruke godbiter - leke er også en kjempegod belønning. For hunder som elsker å hilse og leke med andre folk, så kan det å slippe hunden til hils og lek med en figurant være belønning. Å løpe løs kan være en belønning, så man kan f.eks belønne bli med "fri!" og la det være belønningen. Og gå tur kan være belønning, så når man da åpner ytterdøra først når hunden sitter stille, så er det belønning.

Men godbiter er lett i den forstand at det er lett å kontrollere for oss, og lett for å holde fokus og ro hos hunden. Lek, hils og fri kan ofte virke mer oppildnede og gi mer energi, godbiter roer ned. Så all belønning til sin tid, tenker jeg, alt etter hva det er man forsøker å gjøre, hvilken setting det er i, og hva slags hund man har.

Jeg er klar over at du ikke er enig i dette, men jeg kan forsikre deg om at det går veldig bra - også med sterke forstyrrelser - såfremt man har lært å trene hund på denne måten. Uten å være fullstendig avhengig av godbiter. Du bekrefter egentlig det jeg sier. Altså at det er for lite fokus på hvordan man setter seg selv i sentrum for hunden. Ellers er jeg enig med deg i at det finnes mange andre måter å belønne på enn med godbiter.

Grunnen til at jeg skriver det jeg skriver er fordi jeg har erfart et uttall av ganger at det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har funnet noe som funker for deg. Bare litt synd at du virker til å ha et litt negativt syn på de som velger andre former for belønninger. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Jeg er ikke prinsipielt i mot bruk av godbiter. Men ofte ser jeg at et overdrevent fokus på godbiter for i de hele tatt å få hunden til å yte, også gjerne har en sammenheng med et syn på hunden, treningsmetoder og hundehold generelt som jeg ikke synes noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette en tråd for å diskutere om bruk av godbit er overdrevent eller ikke, det er ofte lettvint, og er det noe folk liker i dagens samfunn, så er det den lettvinte måten. Det betyr ikke at vi ikke kan bruke oss selv, en leke eller noe annet som belønning, bare at jeg ikke vil ta den diskusjonen her, takk.

Nok om det.

Har fått mange nye ideer til å variere med, sånn at jeg ikke risikerer Keiron går lei, kan tenke meg at det ikke er like gøy om man må spise seg gjennom 2-4kg med den samme godbit smaken :lol: Skal få mamma til å kjøre meg til coop å sanke inn de kyllinfiletene fra X-tra, de er billig, som jeg husker er de usaltede også. Men hvis ikke finner vi på noe annet lurt. Mye billig på Coop :)

Skal også få mamma til å kjøpe v&h som vi kan tørke til litt godis.

Så noen bruker kattefôr, det har jeg flust av, kan jo prøve litt av det også ja. Visste ikke at det var så mye man kan gjøre til godbiter selv, etter å ha lest ett par tråder her inne. Er kjempe imponert og gleder meg til å finne ut hva Keiron liker osv. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...