Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme-alene-trening, eller "Herregud, du går! Krise!"


Thea
 Share

Recommended Posts

Takk for svar dere :) Virkelig godt å lese at det kan ordne seg for hysteriske hunder. Høres helt utrolig ut at en hund kan gå fra å stresse hele dagen til å ligge og sove :shocked::) Må hun gå på iHarmoni fast eller klarer hun å roe seg uten det nå?

Nå har vi satt opp kompostgrinder, og vi har begynt å trene på at han ikke skal være med på alt hele tida. Hittil går det over all forventning :) Han sutrer litt, sånn stakkars meg som ikke får være med, og så roer han seg. Blir spennende å se om det fortsetter sånn de neste dagene. Ellers får vi teste DAP eller iHarmoni.

Hun har bare gått på det i 2-3 uker så har ikke sluttet med det ennå. Tenkte å trappe ned når esken nærmer seg tom. Det er jo selvfølgelig ingen vidunder kur. Jeg tror for hennes del så er det en kombinasjon av at hun har blitt litt eldre, får være fritt i leiligheten. I dag er den første dagen ho ikke har lagd en lyd hele dagen, heller ikke med en gang vi går.

Nå vet jeg jo ikke hvordan det er når hun slutter på iHarmoni men det er absolutt verdt å prøve mens du trener. Det kan feks også brukes i forbindelse med nyttårsaften hvis hunden er veldig redd. Er jo verdt å prøve i stede for å dope ned hunden.

Høres nesten ut som jeg jobber for iHarmoni og prøver meg på litt skjult markedsføring ;) Men det gjør jeg ikke, men jeg var veldig fortvila en periode og ble veldig overraska over hvor mye det hjalp oss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville søkt hjelp hos en atferdskonsulent så fort som mulig. Det høres ut som du har lite erfaring med dette og at du lar valpen bli stresset gang på gang. Det hjelper ikke at valpen ikke hyler, hvis den fremdeles er megastressa. Da er det bare tilfeldig at det ikke kommer lyd. Det er mye lettere å løse på ett tidlig stadie enn etter utallige erfaringer der hunden er stresset når dere går ut. Men det er uansett fint at du har prøvd ut ulike løsninger og sett hvordan valpen reagerer :) Da er det lettere å få tips.

Uff, det er jo ikke meninga å gjøre det verre. :( Trodde det gikk bedre som vi gjør nå. I dag har jeg vært på kjøkkenet uten han noen runder, og han har gått og lagt seg på favorittplassen selv om han har vært alene i rommet. Ikke noe pesing. Og nå kan jeg til og med gå bort til kjøkkenet eller badet uten at han limer seg fast med en gang. Virker som han begynner å skjønne at det går an å gjøre ting alene. Samboeren kunne til og med vaske badet bak stengt dør (masse spennende vaske-lyder) og han gikk ut og la seg på balkongen, mens jeg var i stua. Jeg vet det var dumt å gå ut på gangen, det var altfor raskt. Vi skal bare venne ham til å være i forskjellige rom som oss en stund nå. Men en atferdskonsulent er sikkert lurt, ja. Vi har fått tips om en, men det er et stykke unna. Kanskje vi får dra dit likevel. Er redd for å få en som ikke er noe bra.

Hun har bare gått på det i 2-3 uker så har ikke sluttet med det ennå. Tenkte å trappe ned når esken nærmer seg tom. Det er jo selvfølgelig ingen vidunder kur. Jeg tror for hennes del så er det en kombinasjon av at hun har blitt litt eldre, får være fritt i leiligheten. I dag er den første dagen ho ikke har lagd en lyd hele dagen, heller ikke med en gang vi går.

Nå vet jeg jo ikke hvordan det er når hun slutter på iHarmoni men det er absolutt verdt å prøve mens du trener. Det kan feks også brukes i forbindelse med nyttårsaften hvis hunden er veldig redd. Er jo verdt å prøve i stede for å dope ned hunden.

Høres nesten ut som jeg jobber for iHarmoni og prøver meg på litt skjult markedsføring ;) Men det gjør jeg ikke, men jeg var veldig fortvila en periode og ble veldig overraska over hvor mye det hjalp oss! :)

Ja, det er en fortvilende situasjon, for man vil jo at vofse skal ha det bra! :) Godt å høre at det ordnet seg for dere, og at hun klarer å slappe av alene nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er jo ikke meninga å gjøre det verre. :( Trodde det gikk bedre som vi gjør nå. I dag har jeg vært på kjøkkenet uten han noen runder, og han har gått og lagt seg på favorittplassen selv om han har vært alene i rommet. Ikke noe pesing. Og nå kan jeg til og med gå bort til kjøkkenet eller badet uten at han limer seg fast med en gang. Virker som han begynner å skjønne at det går an å gjøre ting alene. Samboeren kunne til og med vaske badet bak stengt dør (masse spennende vaske-lyder) og han gikk ut og la seg på balkongen, mens jeg var i stua. Jeg vet det var dumt å gå ut på gangen, det var altfor raskt. Vi skal bare venne ham til å være i forskjellige rom som oss en stund nå. Men en atferdskonsulent er sikkert lurt, ja. Vi har fått tips om en, men det er et stykke unna. Kanskje vi får dra dit likevel. Er redd for å få en som ikke er noe bra.

Ja, det er en fortvilende situasjon, for man vil jo at vofse skal ha det bra! :) Godt å høre at det ordnet seg for dere, og at hun klarer å slappe av alene nå.

Ok, men da er det jo fremgang i det minste :) Med en "normal" valp kan man reise fra valpen mange timer uten at den blir urolig, så det er jo ikke dere som gjør noe galt, sånn i utgangpunktet! Men når dere er så uheldige at valpen har noen "issues" så kan det være en fordel å få hjelp av noen med mye erfaring som kan se på valpen og komme med konkrete tips og lage et lite treningopplegg :) Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei! Jeg ser at denne tråden er noen år gammel, men håper du ser dette likevel. Vi har en eurasiervalp på 6 mnd. nå, og har akkurat de samme problemene som du har beskrevet her. Hvordan gikk alenetreningen deres til slutt? Klarer han nå å være alene hjemme uten å stresse? Jeg ser at dere trente masse på alene trening inne - funket det? 

Hilsen en som håper det er lys i enden av tunnelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/23/2016 at 10:52 AM, Ingvildoe skrev:

Hei! Jeg ser at denne tråden er noen år gammel, men håper du ser dette likevel. Vi har en eurasiervalp på 6 mnd. nå, og har akkurat de samme problemene som du har beskrevet her. Hvordan gikk alenetreningen deres til slutt? Klarer han nå å være alene hjemme uten å stresse? Jeg ser at dere trente masse på alene trening inne - funket det? 

Hilsen en som håper det er lys i enden av tunnelen :)

Hei!

Oi, så flaut å se hvor lite peiling vi hadde og hvordan vi bare gjorde det verre. Det er vanskelig når man er førstegangseier, men ikke hør på de som sier så mye rart om eurasiere. De er hunder, de trenger trygghet og de gjør det som lønner seg.  

Det som funka var å få en atferdsterapeut til å komme hjem til oss og se, og gi oss en treningsplan så vi følte oss trygge og slapp å være kjempestressa selv. Vi lærte ham at vi alltid sier fra, og vi kommer alltid igjen. Han trenger ikke passe på eller stresse, fordi vi sier fra hver eneste gang, og vi kommer igjen hver eneste gang. Vi begynte på nytt med å lære ham å være "alene" i et annet rom med kompostgrind som han kunne se gjennom. Og når vi går fra ham nå har vi alltid samme rituale, så han vet hva som skjer. Hente dentastix, ta på sko og jakke, han ser utålmodig på oss og vil vi skal gå så han kan få tyggetingen, vi sier "nå skal du være hjemme", gir ham dentastixen og går mens han hopper opp i sofaen og tygger fornøyd. I bilen sier vi også alltid fra når vi går, "være her", og hvis den ene av oss skal gå fra den andre sier vi tydelig ha det, så han ikke trenger å passe på at vi får med oss at den ene går. Hele prosessen tok 5 mnd tror jeg. Nå er han hjemme alene hele arbeidsdagen helt uten problemer, løs i hele leiligheta.

Ta kontakt med en atferdsterapeut som trener positivt, før dere risikerer å gjøre det vanskeligere for alle sammen :) Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...