Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattetråden


laikamor
 Share

Recommended Posts

Sitter her med en matteinnlevering som skal leveres på torsdag... Og jeg sliter. Så tenkte kanskje det var noen flinke mattefolk her inne som kunne prøve å hjelpe meg med løsning. Eller, altså at noen kanskje kan forklare hva jeg bør begynne med å gjøre for eksempel?

Begynner med første oppgave:

En bedrift har følgende kostnadsfunksjom K(x) ved produksjonen av x enheter av en vare: K(x)=500x^3 - 9000x^2 + 54000x + 12000

A) Bestem grensekostnadene ved å produsere x enheter. I hvilke intervaller vil grensekostnadene vokse eller avta?

B) Varen selges til konstant pris 24000 pr enhet. Inntekten ved salg av x enheter av varen er da R(x) = 24000x. Bestem profitten PI(x) ved å produsere og selge x enheter av varen. Bestem grenseprofitten PI'(x).

C)Hvilken produksjon gir størt profitt og hvor stor er denne profitten?

D) Tegn grafene til K(x), R(x) og PI(x).

Finner ikke "pitegnet", men skrev PI i stedet. Er hovedsakelig A jeg kunne trengt littmstarthjelp på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det som kan være lurt når du begynner å jobbe med en oppgave er å lese hele oppgaven, og så ser du på første deloppgave mens du spør deg selv: "hva er de ute etter her?". Du bør også da ha en regelbok

Takk Oppgaven er levert, så er det bare å vente i spenning på resultatet. Jeg synes den var enklere å løse denne gangen, så det er vel tegn på at øving hjelper

Posted Images

Tja..hvem pensum det her, S matte? Får bare en loddrett graf på y aksen med den K-funksjonen.. Var ikke det "litt" merkelig eller? :o

Går økonomi og administrasjon, hva matten her kalles er jeg litt usikker på. Men det bygger videre på både r2 og s2.

Får heller ikke til en grei graf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) For å finne grensekostnadsfunksjonen må du derivere kostnadfunksjonen K(x). For å bestemme når grensekonstnadene vokser/avtar, må du tegne fortegnslinje til den deriverte av grensekostnadsfunksjonen (dvs K''(x)).

Grafen skal være en standard tredjegradsfunksjon, men du må justere så du får passende akser.

Red: Prøv å la x-aksen gå fra 0 til 30, og y-aksen fra 0 til 150 000, f.eks.

Red2: ryddet opp i noen uklarheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) For å finne grensekostnadsfunksjonen må du derivere kostnadfunksjonen K(x). Er det kostnadene eller grensekostnadene som skal vokse/avta? Hvis det er grensekostnadene, må du tegne fortegnslinje til K''(x) (dvs den deriverte av kostnadsfunksjonen)

Grafen skal være en standard tredjegradsfunksjon, men du må justere så du får passende akser.

Red: Prøv å la x-aksen gå fra 0 til 30, og y-aksen fra 0 til 150 000, f.eks.

Tusen takk, da var jeg litt inne på det med mine forsøk. Skal prøve igjen da og se om jeg får det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ny versjon av svaret mitt, jeg rotet litt med begrepene :P

Tusen takk, da var jeg litt inne på det med mine forsøk. Skal prøve igjen da og se om jeg får det til :)

B) Profittfunksjonen er differansen mellom inntektsfunksjonen og kostnadsfunksjonen (R(x)-K(x)). Grenseprofitten er da den deriverte av denne.

C) Finn toppunktet til profittfunksjonen ved regning (regner med du kan det?)

D) Passe på å velge fornuftige akser når du tegner grafene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste oppgave jeg sliter med... Tror jeg har klart a. På b har jeg bare funnet skjæringspunktet med y-aksen og ett med x-aksen. Men det skal vel være to skjæringspunkter med x-aksen?

C har jeg regnet ut noe, men veldig usikker på om det er riktig. Og e har jeg prøvd meg på, men er veldig i tvil om det ble riktig!

Gitt funksjonen f(x)= ×^2-×-2 / ×+2

A) Bestem funksjonens definisjonsområde.

B) Bestem grafens skjæringspunkter med koordinataksene.

C) Finn asymptotene til f(x)

D) Framstill f(x) grafisk i området -10 <x<10 (finner ikke tegn pp telefonen, men altså skal det være større enn eller lik/mindre enn eller lik)

E) Finn f'(x) og f''(x)

F) Bestem eventuelle lokale og globale ekstremalpunkter for f(x).

Tror jeg skal få til oppgave f, men legger likegodt ut alt her. Har ikke forsøkene mine foran meg men derivasjonen min troor jeg ble galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare en skjæring i x.

D. større enn -10 og mindre enn 10. Fra -10 til 10?

Jepp grafen har jeg tegnet fra -10 til 10, var slik jeg forsto det.

Så det er bare en skjæring i x altså? Da tror jeg at jeg har funnet det.

Men har fremdeles problemer med å derivere og annenderivere funksjonen :/

Bruker ikke geogebra nei, og han vil at alt skal løses analytisk. Men jeg bruker kalkulatoren for kontroll og hjelp. Texas instruments TI84 eller noe sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjæringen er x=1

Geogebra som til kontroll og hjelp, helt fantastisk.. ;)

Derivering har jeg ikke hatt enda.. :)

Jeg får at den skjærer y-aksen i (-1,0) og x-aksen i (0,2). Er det galt altså?

For å finne hvor den skjærer y-aksen skrev jeg f(0) og regnet ut og fant at det ble -1. For å finne hvor den skjærer x-aksen satt jeg opp likningen x^2-x-2 / x+2 = 0

da fant jeg at x=2. Har jeg gjort det helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

He he nei stemmer det jeg leste feil.. 2/X. Når jeg setter opp hele funskjonen på "brøkstrek" blir det 2. ;)

x2-x-2

---------

x+2

Så blir det skjæring i -1 og 2

PS red:

Altså, den skjører x i -1 og 2 !

y i -1 er riktig ja..

Du har nok to løsninger i den likningen.

PS red: Definitivt to løsninger i den likningen. x=-1 og X=2

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Geogebra.. :lol:

Skal se på det med regning. hodet er ikke helt der akkurat nå. :P

Kortversjon: Når det står sånn kan du ta det over brøkstreken som en annengradslikning.

Det funker, dont ask me why, det bare er sånn.

Da har du annengradsformelen med verdiene

a=1

b=-1

c=-2

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geogebra.. :lol:

Skal se på det med regning. hodet er ikke helt der akkurat nå. :P

Jeg har hatt et år uten matte nå, og jeg merker godt at jeg sliter mye med å regne selv enkle oppgaver, så beklager at jeg spør så mye :P Men jeg vil gjerne få til oppgavene,og det blir litt lettere med andre forklaringer enn læreren og litt tips til hvordan jeg bør gå frem :) Setter pris på at du tar deg tid til å se over oppgavene jeg legger ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har hatt et år uten matte nå, og jeg merker godt at jeg sliter mye med å regne selv enkle oppgaver, så beklager at jeg spør så mye :P Men jeg vil gjerne få til oppgavene,og det blir litt lettere med andre forklaringer enn læreren og litt tips til hvordan jeg bør gå frem :) Setter pris på at du tar deg tid til å se over oppgavene jeg legger ut :D

Hjelper til med det jeg kan utifra eget pensum.. ;) Liker jo å føle meg flink.. :lol: Bare se det jeg la til der og bruk annengradsformelen. Akkurat hatt dette i R1 så det skal være helt akseptert..,.. :)

1c0608dbfe281f9c9e4c4a6b63317d40.png

3ea647783b5121989cd87ca3bb558916.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper til med det jeg kan utifra eget pensum.. ;) Liker jo å føle meg flink.. :lol: Bare se det jeg la til der og bruk annengradsformelen. Akkurat hatt dette i R1 så det skal være helt akseptert..,.. :)

Aha, takk, skal se om jeg får det til da :)

Kommer nok med en oppgave til i løpet av dagen, men tror den også omhandlet derivasjon :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Aha, takk, skal se om jeg får det til da :)

Kommer nok med en oppgave til i løpet av dagen, men tror den også omhandlet derivasjon :/

Det får du til bare du har tunga rett i munnen på +/-. Det er + og - foran kvadratrota i formelen som gir deg to svar

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste oppgave... Vanskelig å skrive på telefon, men det er altså brøker hvor x står etter de enkelte brøkene, om det gir mening.

klassifiser de stasjonære punktene (punktene der den deriverte er 0) for funksjonen f(x) = 1/9X^3 - 1/6X^2 - 2/3X - 1/18

A) først skal oppgaven løses ved å studere fortegnsdiagram for den deriverte.

B) Deretter skal oppgaven ved annenderivert-testen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.enkeleksamen.no/ har videokurs/forlesninger i matte for Økad. Riktig nok beregnet på BI studenter men kan kanskje være verd å sjekke ut :)

Takk for tips. Har dessverre ikke råd til slikt nå, og ettersom jeg fant ved å lete så er det helst kostnadsfunksjonene der som vil være aktuelt for meg.. Men video er ikke dumt, kanskje jeg kan lete på youtube å se om jeg finner god hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) For å finne grensekostnadsfunksjonen må du derivere kostnadfunksjonen K(x). For å bestemme når grensekonstnadene vokser/avtar, må du tegne fortegnslinje til den deriverte av grensekostnadsfunksjonen (dvs K''(x)).

Grafen skal være en standard tredjegradsfunksjon, men du må justere så du får passende akser.

Red: Prøv å la x-aksen gå fra 0 til 30, og y-aksen fra 0 til 150 000, f.eks.

Red2: ryddet opp i noen uklarheter

Jeg finner at grensekostnadene vil avta for x<6 og vokse for x>6. Kan dette stemme tror du?

Edit: For å finne grensekostnadene, må jeg bare derivere funksjonen, også blir det svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Kåre Lise

Geogebra.. :lol:

Skal se på det med regning. hodet er ikke helt der akkurat nå. :P

Kortversjon: Når det står sånn kan du ta det over brøkstreken som en annengradslikning.

Det funker, dont ask me why, det bare er sånn.

Da har du annengradsformelen med verdiene

a=1

b=-1

c=-2

Er det noen glupinger her som kan oppklare litt mer av dette med å bare ta det over brøkstrek i likninger? Gjelder dette alltid når det er 2grad eller høyere? Sitter med logaritmer / rasjonale likninger og får igjen samme greiene der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...