Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser tisper døde valper?


RebEng
 Share

Recommended Posts

Tispa mi fikk igår et valpekull på 10stk. To av de kom ut samtidig, og den ene var dødfødt. Da å prøve å få den til å puste/få hjertet til å starte ikke fungerte ble vi kvitt den. Den siste valpen kom igår i 5-6 tiden. I 17-tiden idag kom det enda en valp, og denne var jo såklart død siden det var gått så lang tid. Alt gikk fryktelig fort og da tispa merket at den var død, så spiste hun den. Er dette vanlig eller er det noe galt med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kanskje ekkelt ut for oss, men jeg tenker at en død valp er jo viktige proteiner for tispemoren som jo helst skal bo hos valpene uten å kunne jakte eller ta til seg næring utenfra de neste par dagene. Hvorvidt det er vanlig, vet jeg ikke. Men det virker logisk, både med tanke på næring samt det å fjerne en død valp fra hiet fortest mulig for å unngå at lukt tiltrekker seg andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om hunder som har gjort dette før, men det høres ikke så rart ut egentlig. Jeg hadde kaniner før, og de spiste døde unger. Så det er nok instinkter som forteller tispa at det er det rette å gjøre.

I kullet jeg tok i mot i januar var det 2 dødfødte valper. Men vi tok dem opp før vi rakk å se hvordan tispa egentlig ville reagert om hun merket at de ikke var i live. Så hvem vet - kanskje hun hadde gjort det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at tisper spiser dødfødte valper. Det er instinkt. Døde valper i valpekassa forurenser og bederver levemiljøet til de andre valpene, selvsagt fjerner tispa det.

De spiser morkaker og valpebæsj av samme grunn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien fikk ett kull på husky tispa og hun hadde spist en valp i løpet av første natta. Den levde når vi telte de og da vi lot mor og valper få fred over natta,var den ene borte. Kan bare anta at den var syk og døde og hun spiste den, eller at hun lå på den og den døde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...