Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket objektiv?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg nytt objektiv - har et Nikon D3000.

Føler valget står mellom:
Nikkor 50 mm f/1.4 pris:2890

Nikkor 50 mm f/1.8 pris:1490

Nikkor 35 mm f/1.8 pris: 1495

Hvilket burde jeg velge? Jeg har allerede en zoom linse men synes ikke jeg får klare og fine bilder av den (mye kommer sikkert av fotografen da jeg nekter ikke på det ;) ). Liker å ta bilde av hund/katt/hest og av og til mennesker. Liker å ta bilder både ute og inne. Og jeg er nybegynner så ta det med i betraktningen før dere kommer med alt for vanskelige fagord :D

Tanker? Innspill? Erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det første, veldig fornøyd med det. Rart at det er dyrere enn f/1.8 egentlig, det er jo mer lyssterkt. De fleste bildene i bloggen min de siste årene er tatt med dette objektivet, du kan jo ta en titt hvis du vil :)

Det er et veldig bra objektiv, og det er en finfin pris og. Men til innebilder vil nok 35mm være litt bedre, man kommer veldig nært innpå med 50mm, så man må ha god plass til å rygge hvis man skal ha med litt i bildet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det første, veldig fornøyd med det. Rart at det er dyrere enn f/1.8 egentlig, det er jo mer lyssterkt. De fleste bildene i bloggen min de siste årene er tatt med dette objektivet, du kan jo ta en titt hvis du vil :)

Det er et veldig bra objektiv, og det er en finfin pris og. Men til innebilder vil nok 35mm være litt bedre, man kommer veldig nært innpå med 50mm, så man må ha god plass til å rygge hvis man skal ha med litt i bildet :P

Oi jeg byttet om på 1.8 og 1.4 - 1.4 er den dyreste som koster 2890 - klarte ikke holde hodet på rett plass når jeg skreiv :D Bra jeg ble obs på det nå. Skal kikke litt i bloggen din jeg Lola! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nikkor 50 mm f/1.8 om jeg husker riktig :) Er råfornøyd! Veldig lyssterkt og fint, jeg bruker det til både portretter og actionfoto og og... Savner zoomen litt, men er kjempefornøyd!

Så du er fornøyd med det med f/1.8? :)

Ja det stemte nok litt mer ja! :) Vel verdt pengene iallefall.

Wææææ jeg får bare til å svare inni posten din?! Hva skjer... Ser det er mange som roser dette objektivet, lurer derfor litt på om jeg heller burde vente og spare litt istedet for å kjøpe et med f/1.8... Det koster jo bare halve prisen men ser folk skriver det med f/1.4 skal tåle mer og være litt klarere enn det som er f/1.8... Hm...Vanskelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 50 mm f/1.8 og er veldig fornøyd med det. Orket ikke legge i to tusenlapper ekstra for bittelitt mer lyssterk optikk, men er storfornøyd med valget.
Bruker det til portrettfoto og de gangene jeg trenger mer lyssterk optikk.

Eksempelbilder:

388567_249307278457763_1880161847_n.jpg

1234023_549413861780435_1403886978_n.jpg

998186_523917644330057_1695637838_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begrunnelse for å velge 1.4 fremfor 1.6 var at jeg skal ha dette objektivet i maaaaange år, og da ville jeg kjøpe det beste av dem, når jeg først skulle bruke penger på det. Kjenner meg selv såpass godt at jeg ville bare begynt å tenke om bildene ville vært bedre om jeg hadde kjøpt 1.4. Nå vet jeg iallefall at det ikke er optikken det står på :) Men det er vel minimale forskjeller altså, så ikke sikkert man merker forskjell :) Mye går jo på hvordan man bruker kameraet, og hvordan man behandler bildene i etterkant.

Action eksempel:

2013-06-01-093.jpg

Portrett eksempel

Curias-Bebop.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tar så fine bilder Ganzie og Lola, satser på at bare jeg kjøper nytt objektiv så blir mine bilder like fine :yes: (haha ;) ) M
Nå ble jeg tilbydt et f/1.4 til 2000 kr - burde jeg slå til? Litt skeptisk til å kjøpe brukt men da får jeg jo et f/1.4 til en rimelig pris eller hva? Finner lite av de som selges brukt og virker som de ligger rundt 2000 kr +/-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av 35 mm 1,4 og er veldig fornøyd (det blir nærmere 50mm pga crop kamera).
50mm på cropkamera er vel nærmere 80mm. Så 50mm var uaktuelt for min del.
Er veldig fornøyd foreløpig med objektivet. :ahappy:


Edit: Jeg har Canon da. Så vet ikke hvordan crop og fullformat i forhold til objektivene er der, men noe å ha i bakhodet hvis det er likt.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tar så fine bilder Ganzie og Lola, satser på at bare jeg kjøper nytt objektiv så blir mine bilder like fine :yes: (haha ;) ) M

Nå ble jeg tilbydt et f/1.4 til 2000 kr - burde jeg slå til? Litt skeptisk til å kjøpe brukt men da får jeg jo et f/1.4 til en rimelig pris eller hva? Finner lite av de som selges brukt og virker som de ligger rundt 2000 kr +/-

Jeg kjøpte 55-250mm brukt en gang, og det er IKKE det lureste kjøpet jeg har gjort :sint_01:

Ville kjøpt nytt når det er såpass lite forskjell i prisen, da slipper du å irritere deg dersom du merker at det er noe feil med objektivet.

Etter bomkjøpet med 55-250mm'eren så har jeg kun kjøpt nye objektiver, da vet jeg hva objektivet har/har ikke vært igjennom, kvalitetsobjektiver er dyre i innkjøp, men du verden så mye man får igjen for det på bildene man tar :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for 50mm 1.4!

Er min mening da, jeg har skikkelig lyst å bytte ut min 50mm 1.8 nemlig. Men så er alt fotoutstyret mitt egentlig typens, bare jeg som disponerer det og han kjøpte 1.8 i sin tid.

Jeg er ganske så fornøyd altså, men noen gang skulle jeg hatt litt mer lysstyrke, særlig innendørs. Noe som jeg gjerne skulle hatt nå med valp!

Ellers har jeg 35mm, veldig fint objektiv inne, men ville startet med 50mm for det er mer allround. Så supplerer du heller i ettertid. Jeg har nå 35, 50 og 85 og tror jeg kan trygt si at 50 brukes oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det spørs jo hvor du skal bruke objektivet. Etter min mening er det ikke sååå stor forskjell mellom 1.4 og 1.8 at dersom du ikke skal ta bilder i de mørkeste kroker uten bruk av blits, så duger 1.8 og vel så det. Og hva oppnår du ellers med et 1.4 objektiv som du ikke oppnår med et 1.8 ? Et ørlitt smalere dybdeskarphetsområde og thats it. De fleste bildene blir vel stort sett tatt med blender 4.5 og oppover avhengig av ISO og lukkertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av 35 mm 1,4 og er veldig fornøyd (det blir nærmere 50mm pga crop kamera).

50mm på cropkamera er vel nærmere 80mm. Så 50mm var uaktuelt for min del.

Er veldig fornøyd foreløpig med objektivet. :ahappy:

Edit: Jeg har Canon da. Så vet ikke hvordan crop og fullformat i forhold til objektivene er der, men noe å ha i bakhodet hvis det er likt.

Ja det er vel noe med at hvis man ikke har fullformatkamera så blir det annerledes mm enn det som står på objektivet? (haha forklart av en amøbe, jeg får ikke forklart det men jeg skjønner hva du mener ;) )

Jeg kjøpte 55-250mm brukt en gang, og det er IKKE det lureste kjøpet jeg har gjort :sint_01:

Ville kjøpt nytt når det er såpass lite forskjell i prisen, da slipper du å irritere deg dersom du merker at det er noe feil med objektivet.

Etter bomkjøpet med 55-250mm'eren så har jeg kun kjøpt nye objektiver, da vet jeg hva objektivet har/har ikke vært igjennom, kvalitetsobjektiver er dyre i innkjøp, men du verden så mye man får igjen for det på bildene man tar :icon_clapping:

Ja det er jo litt det jeg er redd for, å sitte med skjegget i postkassa :) H*n som har tilbudt meg å kjøpte det 1.4 objektivet har kvitering og alt sånt for det, er et år igjen før det er fem år (er vel fem år som er "garanti"/reklamasjon på objektiv?) og virker seriøst. But then again så kan han jo sende meg en eske med grus eller et ødelagt objektiv - man vet jo aldri.

Gå for 50mm 1.4!

Er min mening da, jeg har skikkelig lyst å bytte ut min 50mm 1.8 nemlig. Men så er alt fotoutstyret mitt egentlig typens, bare jeg som disponerer det og han kjøpte 1.8 i sin tid.

Jeg er ganske så fornøyd altså, men noen gang skulle jeg hatt litt mer lysstyrke, særlig innendørs. Noe som jeg gjerne skulle hatt nå med valp!

Ellers har jeg 35mm, veldig fint objektiv inne, men ville startet med 50mm for det er mer allround. Så supplerer du heller i ettertid. Jeg har nå 35, 50 og 85 og tror jeg kan trygt si at 50 brukes oftest.

Tenker at jeg kan jo kjøpe det 1.4 nå og evt ønske meg 35 mm til jul eller noe sånt hvis jeg finner ut at jeg ikke er helt fornøyd :)

Tja, det spørs jo hvor du skal bruke objektivet. Etter min mening er det ikke sååå stor forskjell mellom 1.4 og 1.8 at dersom du ikke skal ta bilder i de mørkeste kroker uten bruk av blits, så duger 1.8 og vel så det. Og hva oppnår du ellers med et 1.4 objektiv som du ikke oppnår med et 1.8 ? Et ørlitt smalere dybdeskarphetsområde og thats it. De fleste bildene blir vel stort sett tatt med blender 4.5 og oppover avhengig av ISO og lukkertid.

Skjønner hva du mener og det er sikkert fornuftig. Men som Lola sier så skal det Nikkor 1.4 objektivet være mye bedre kvalitet enn det 1.8 - 1.8 er nesten bare plast etter som hva jeg har skjønt det. Men man får jo to 1.8 objekter til prisen av 1.4 så sånnsett kunne man jo bare kjøpt seg et helt nytt igjen hvis det ble ødelagt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes bedre ut, jeg personlig hadde skygget unna et objektiv som er 4år (det andre objektivet).

Hvor mye måtte du gi for det?

Ga 2000,- for det, med porto hadde det blitt nesten 3000,- for et nytt så det mest fornuftige hadde kanskje vært å kjøpe et nytt, men nå hadde jeg i utgangspunktet ikke penger å bruke på objektiv nå så da var det greit å spare 1000,- :lol: Virker som en OK pris da iflg de andre jeg har blitt tilbydt eller funnet annonse på - man kan være heldig å få de til 1200-1500 kr også men jeg orka ikke vente :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...