Gå til innhold
Hundesonen.no

Utnyttelse av gris til hundefôr eller snacks


Gidske
 Share

Recommended Posts

Et av årets prosjekter er at vi har hatt tre frittgående griser gåendes ved låven. De nærmer seg nå slakting, og vi planlegger hva vi kan utnytte de ulike delene til. Når det gjelder menneskemat har vi mange tanker, men jeg er litt usikker når det gjelder de mer utradisjonelle delene, og hva som hundene kan få. Noen tanker er:

  • Griseører; må disse tørkes eller kan de gis fryste/rå?
  • Lever; er dette ok hundemat fra gris? Har tidligere trent med kokte leverbiter av elg og hjort og det er populært.
  • Hjerte; regner vel med at dette går som vanlig muskelkjøtt?

Noen som er mer kreative enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kjøttet er sjekket for trikiner, så ja, ja og ja. :)

Gi rått. Lever trenger de ikke å få store deler av på en gang. Evt lag godbiter av den.

Men gir dere virkelig hjerte til hunden altså? Jeg er vokst opp i jegerheim og de gangene vi hadde elghjerte så var det utsøkt luksusmat til mennesker. Mulig det er annerledes med svin.

Jeg ville gitt lunger, vom, alt av avskjær, strupe, ribben, andre ikke-vektbærende bein. Ja, egentlig alt som dere selv ikke kan spise. Det er glimrende hundemat.

Litt i samme gata. Her var det bare tennene som ble spyttet ut, resten gikk rett ned av fornøyde bikkjekrek. :)

42000228_34068bb94b.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elghjerte har vi spist selv ja, men usikker på om grisehjerte er like godt?

Grisehaler skal vi sette av, godt tips.

Ribbein sitter vel fast i ribba, så det utgår.

Når det gjelder lunger forsøkte jeg dette med elg i fjor, uten at det ble noen suksess her hos hundene.

Hele hoder er jeg litt usikker på, blir ikke det voldsomt mye mat for en enslig fuglehund? (Dachsen har så sensitiv mage at han får bare sitt vanlige tørrfor og en pølsebit her og der) Men det går kanskje an å skjære av kjevemuskler og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av årets prosjekter er at vi har hatt tre frittgående griser gåendes ved låven. De nærmer seg nå slakting, og vi planlegger hva vi kan utnytte de ulike delene til. Når det gjelder menneskemat har vi mange tanker, men jeg er litt usikker når det gjelder de mer utradisjonelle delene, og hva som hundene kan få. Noen tanker er:

  • Griseører; må disse tørkes eller kan de gis fryste/rå?
  • Lever; er dette ok hundemat fra gris? Har tidligere trent med kokte leverbiter av elg og hjort og det er populært.
  • Hjerte; regner vel med at dette går som vanlig muskelkjøtt?

Noen som er mer kreative enn meg?

Vi har griser hos onkel vært år vi slakter. Vi pleier å henge alle ørene og halene til tørk :) Ellers bruker vi hjertet og leveren til leverpostei osv. til menneskemat altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trynet blir jo tørka, og kinnene er vel egentlig ganske utmerket mat som også mennesker spiser? Så er det jo evt bare å skjære av kjøttet ellers på hodet, og evt tørke det til godis til hunden også om det blir mindre stykker av det (eller fryse det ned i små biter, og ta opp etter behov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane, hvor lenge tørker du haler og ører? Henger du de bare opp i garasje eller loft?

Vi spikra våres opp på låven :) Men kan jo bare bruke garasje eller loft og ja! De hang der lenge. Husker ikke helt hvor lenge, men du velger jo selv hvor tørka du vil ha dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...