Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksem + irritert øre, tips anyone? Desperat!


Taz
 Share

Recommended Posts

Saken er den at eksemen til Minion kommer hele tiden tilbake, jeg holder på å rive av meg håret i frustrasjon.
Hun har gått på den ene antibiotikabehandlingen etter den andre, forskjellig typer hver gang, og vi er vel oppe i 6 kurer på under 1 år. Forrige kuren var Therios 750 mg i 30 dager.
Jeg er ikke fan av overdreven antibiotikabruk (som jeg føler det har blitt i her), men jeg er litt rådløs til hva annet vi kan prøve.
Det ble tatt hudskrap i Januar og påvist staphylococcus, og hvilke typer antibiotika den var resistent mot.

Hun får MSM, C-vitaminer, Omega 3 (dette holdt henne eksemfri i nesten 3 mnd) og går på vom og hundemat nr 33.
Som regel vasker jeg buken med noe desinfiserende og smører på eurax når det klør som verst, men det er mange mnd siden det har vært behov for det. Altså hun har hatt mindre utbrutt i mellomtiden, men ikke sånn som klør og det forsvinner fort av seg selv, men ikke nå. Nå sprer det seg, og jeg har nok engang måtte vaske og stelle, og blir det ikke bedre fort så må vi nok til veterinæren igjen.

Vi har også prøvd medisinsk sjampo fra veterinær.

Det har vært snakk om allergi (når nevner de ikke allergi liksom), men siden hun har hatt dette siden hun var 3 mnd gammel er sjansen for allergi liten. Sier de ihvertfall.

I tillegg har hun ett øre som klør, det er rødt og irritert men aldri hatt betennelse i det. (veterinær som sier) Men hjelper jo ikke det, hun klør fortsatt. Jeg behandler med ørerens fra veterinær ved behov.

Hun kan ha 1-3 mnd med fin hud og fint øre før det plutselig blusser opp igjen, og da kan det enten være mildt som forsvinner av seg selv eller som nå hvor det er mer omfattende.

Noen tips til noe annet jeg kan prøve? Kjerringråd?
Kan det være immunforsvaret hennes som er ræva? Og isåfall hvordan fikse? Hun har jo hatt UVI 2 ganger, skjedekatarr ørten ganger, irritert øre og denne eksemen som jeg nå omtrent regner som kronisk. Hun hadde også nettopp infeksjon i mage tarm som gjorde at hun måtte ligge hos veterinæren på drypp og enda en antibiotikakur. Tror kanskje vi er oppe i 7 kurer da.

Jeg trenger noe som hjelper eller finne ut hva det er. :gaah:

Bare sånn i tilfelle det er relevant så har hun også haltet uten at veterinær fant ut hvorfor og hun har enda ikke hatt løpetid.

Ble litt mye tekst dette, så jeg pynter med et bilde av sykepasienten som trenger hjelp. :ahappy:
IMG_4683_Minion_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg ikke alt (er via tlf og har lite strøm) men har du prøvd akupunktur? En bekjent av meg hadde en hund som fikk eksem i ørene gjentatte ganger, etter noen akupunktørbehandlinger gikk det over :)

Åh, det har jeg jo ikke tenkt på engang. :ahappy: Det er jo verdt et forsøk. :)

Noen som kjenner noen som driver med akupunktur i Telemark området eller kongsberg som er flinke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være allergi, det er ikke vanlig at så små valper utvikler det. Men det er noen som gjør det, så jeg hadde sjekka det med blodprøve. Koster i underkant av 2000 kr og Gjensidige dekker den (Tror Agria gjør det og)

Allergi hunden min gikk jevnlig til akupunktur, funket bra i begynnelsen men så begynte effekten å avta. Men jeg veit om flere det har funket supert på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det være så mye, men har du prøvd soppdrepende sjampo som også renser hårsekkene for bakterier? Jeg er VELDIG fornøyd med Etilac fra Virbac. Det finnes også en tilsvarende, Melastic-et eller annet fra Dechra. Nå vet jeg ikke hva hunden her lider av, men noe er det, og da lindrer Etilacen noe helt utrolig. Han klør seg ikke og han har ikke lenger håravfall. Jeg bruker også Megaderm olje i maten hans. Denne er også fra Virbac. Helt super effekt. Er ikke bare min som har hatt effekt av denne, men har mer eller mindre fjernet "kronisk" eksem og håravfall hos en venninne sin hund.

Virbac sine produkter er virkelig noe jeg anbefaler deg å sjekke ut. Kjøper produktene deres fra vetshop.no :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.soleo.no/

Ligger i Skien, kjempeflinke :)

Siri

Skal sjekke ut linken! Tusen takk! :ahappy::flowers: Så håper jeg at man ikke trenger hyppig behandling med akupunktur da det er litt over 1 time å kjøre hver vei. :P

Nå kan det være så mye, men har du prøvd soppdrepende sjampo som også renser hårsekkene for bakterier? Jeg er VELDIG fornøyd med Etilac fra Virbac. Det finnes også en tilsvarende, Melastic-et eller annet fra Dechra. Nå vet jeg ikke hva hunden her lider av, men noe er det, og da lindrer Etilacen noe helt utrolig. Han klør seg ikke og han har ikke lenger håravfall. Jeg bruker også Megaderm olje i maten hans. Denne er også fra Virbac. Helt super effekt. Er ikke bare min som har hatt effekt av denne, men har mer eller mindre fjernet "kronisk" eksem og håravfall hos en venninne sin hund.

Virbac sine produkter er virkelig noe jeg anbefaler deg å sjekke ut. Kjøper produktene deres fra vetshop.no :)

Det er faktisk Virbac sin Etilac jeg har her, som jeg brukte mye i begynnelsen, men kuttet litt ned på når eksemen kom tilbake.

Er det forskjell på megadermen og andre produkter med omega 3 og 6? :)

Jeg er mer enn villig til å prøve den siste, ingen stein snudd liksom. :ahappy:

Så takk for tips. :flowers::ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg ville prøvd å fjerne kylling fra dietten hennes en stund. Har du mulighet til å bruke storfevomma/lammevarianten en periode, ev supplere med "årntli" kjøtt?

Har du skrevet klødagbok for å få oversikt over om det er noe ute (pollen/frø) hun reagerer negativt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut linken! Tusen takk! :ahappy::flowers: Så håper jeg at man ikke trenger hyppig behandling med akupunktur da det er litt over 1 time å kjøre hver vei. :P

Det er faktisk Virbac sin Etilac jeg har her, som jeg brukte mye i begynnelsen, men kuttet litt ned på når eksemen kom tilbake.

Er det forskjell på megadermen og andre produkter med omega 3 og 6? :)

Jeg er mer enn villig til å prøve den siste, ingen stein snudd liksom. :ahappy:

Så takk for tips. :flowers::ahappy:

Hmm, men jeg ringte til veterinærkontoret i dag, hvor jeg handler hudstæsjet, og da fikk jeg anbefalt noen ampuller fra Virbac som man tilfører på huden direkte. Jeg vet ikke hva dette her, men hun jeg snakket med på tlf hadde allergihund selv, og sa at denne også var meeeget effektiv. Kanskje det er noe å prøve?

Når det gjelder den Megadermen og vanlig fiskeolje, så er jeg litt usikker. Jeg har stående begge deler. Nå bruker jeg bare Megadermen, for å se om det utgjør noen forskjell. For i grunnen så har jeg vært meget fornøyd med bare fiskeoljen også.

Utenom så smører jeg huden med Optima hudspray. Den og er veldig god for ham. Jeg bruker den ca annen hver dag, gnir den inn med gummistrigle og skyller den ikke ut. Noe å prøve på Minion? :)

Jo - også kjøpte jeg en mudbalsam i sommer fra Nogga; Nogga Skinsilt. De forhandler produktene sine fra Tromsø, men det går an å bestille. Den mudden brukte jeg da Cujo hadde betennelse i huden. Jeg synes den hadde en god effekt mtp lindring og gjenoppbygging av de skadde hårsekkene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg ville prøvd å fjerne kylling fra dietten hennes en stund. Har du mulighet til å bruke storfevomma/lammevarianten en periode, ev supplere med "årntli" kjøtt?

Har du skrevet klødagbok for å få oversikt over om det er noe ute (pollen/frø) hun reagerer negativt på?

Det kan jeg prøve, sånn etterhvert hvis ting ikke bedrer seg. :)

Men kan hun fortsatt reagere på maten når hun har 3 mnd uten symptomer/plager?

Har ikke skrevet dagbok, men med tanke på at hun har vært bedre nå i sommer enn foreks vinter så er det nok ikke pollen/frø ihvertfall. Hun får kun eksem på buken, ingen andre plasser, og som regel klør hun ikke. Det er kun når det er sånn som nå og den gangen du foreslo eurax.

Hmm, men jeg ringte til veterinærkontoret i dag, hvor jeg handler hudstæsjet, og da fikk jeg anbefalt noen ampuller fra Virbac som man tilfører på huden direkte. Jeg vet ikke hva dette her, men hun jeg snakket med på tlf hadde allergihund selv, og sa at denne også var meeeget effektiv. Kanskje det er noe å prøve?

Når det gjelder den Megadermen og vanlig fiskeolje, så er jeg litt usikker. Jeg har stående begge deler. Nå bruker jeg bare Megadermen, for å se om det utgjør noen forskjell. For i grunnen så har jeg vært meget fornøyd med bare fiskeoljen også.

Utenom så smører jeg huden med Optima hudspray. Den og er veldig god for ham. Jeg bruker den ca annen hver dag, gnir den inn med gummistrigle og skyller den ikke ut. Noe å prøve på Minion? :)

Jo - også kjøpte jeg en mudbalsam i sommer fra Nogga; Nogga Skinsilt. De forhandler produktene sine fra Tromsø, men det går an å bestille. Den mudden brukte jeg da Cujo hadde betennelse i huden. Jeg synes den hadde en god effekt mtp lindring og gjenoppbygging av de skadde hårsekkene.

Skal sjekke ut tingene du foreslår her. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at å smøre litt omega3 olje på stedet som klør, det skal vist gjøre huden mykere og gir oljens "næring" rett på det plagede området.

Selv har jeg ikke klø hund, så har ikke fått testet dette, men hørt at flere har hatt god effekt med det :)

Det kan jeg teste ut. :) Takk for tips. :ahappy:

*notere ned alt dere har skrevet til nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg prøve, sånn etterhvert hvis ting ikke bedrer seg. :)

Men kan hun fortsatt reagere på maten når hun har 3 mnd uten symptomer/plager?

Har ikke skrevet dagbok, men med tanke på at hun har vært bedre nå i sommer enn foreks vinter så er det nok ikke pollen/frø ihvertfall. Hun får kun eksem på buken, ingen andre plasser, og som regel klør hun ikke. Det er kun når det er sånn som nå og den gangen du foreslo eurax.

Nei, jeg tenker bare som så at kyllingbøndene fôrer jo litt forskjellig, så muligens noen batcher er verre for henne enn andre, om hun feks har en form for kornallergi.

Og tre mndr passer jo perfekt med pollen på våren og frø på høsten? Passer jo inn med kontaktallergi, dvs at buskas/gress/aks hun stryker borti får henne til å reagere lokalt. Men samtidig har hun nok noe med immunforsvaret også, iom at hun "aldri" blir helt kvitt infeksjonene, de legger seg bare i dvale. 7 kurer på ett år er med på å ødelegge kroppens naturlige forsvar, iom at de tar knekken på de gode bakteriene også.

X fingrene for at hun blir bedre etter første løpetid, og vokser av seg alle problemene :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker bare som så at kyllingbøndene fôrer jo litt forskjellig, så muligens noen batcher er verre for henne enn andre, om hun feks har en form for kornallergi.

Og tre mndr passer jo perfekt med pollen på våren og frø på høsten? Passer jo inn med kontaktallergi, dvs at buskas/gress/aks hun stryker borti får henne til å reagere lokalt. Men samtidig har hun nok noe med immunforsvaret også, iom at hun "aldri" blir helt kvitt infeksjonene, de legger seg bare i dvale. 7 kurer på ett år er med på å ødelegge kroppens naturlige forsvar, iom at de tar knekken på de gode bakteriene også.

X fingrene for at hun blir bedre etter første løpetid, og vokser av seg alle problemene :hug:

Så kornallergi via kylling pga korn kylling spiser? Eller har jeg misforstått nå? :P

Hun har vært verst i vinter (januar/februar), hvis jeg ikke husker helt feil, og hadde ett utbrudd i mai tror jeg som hun måtte få antibiotika for og vært fin i sommer. Kun ett eller to mindre utbrudd som forsvant av seg selv.

De gangene hun har reagert mest har det ikke vært høyt nok gress til at hun har vært borti det med buken, det er veldig sjelden hun går i gress som berører buken hennes, hun er ikke den største mynden, men hun er fortsatt langbeint. :P

Med mindre du mener all vegetasjon?

Jeg er veldig i mot overforbruk av antibiotika, men veterinærene har ikke gitt meg andre alternativer og da er det jo enten bruke antibiotika eller ikke gi behandling mot eksemen. :hmm: Eller jo, de prøver alltid å prakke på meg spesialfôr som de selger selv, men jeg får litt vondt inni meg av hvor lite kjøtt og hvor mye korn og annet dritt de faktisk inneholder og derfor vegrer meg for å kjøpe. (Da prøver jeg heller de forskjellige fôrtypene til v&h)

2 av kurene var pga UVI og infeksjon i mage/tarm. De fleste kurene fikk hun fra oktober-februar, og den siste kuren hun gikk på pga eksemen var i mai. Skulle gjerne hatt andre behandlingsmetoder enn antibiotika.

Hadde aldri trodd jeg skulle glede meg til løpetiden, men nå har jeg ventet på den i 6 mnd og jeg håper den kan stabilisere ting.

Hvis det er dårlig immunforsvar er det noe mer jeg kan gi henne?

Edit: Er det det samme som gir henne eksem som forårsaker at hun klør i øret?

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kornallergi via det kyllingen spiser. Det er flere og flere hunder som får kyllingallergi, men egentlig så er det de de fôres på de er allergiske mot. Produksjonsdyr fôres på langt nær naturlig dessverre, kyr/okser i Skandinavia er et forsvinnende lite unntak...

Jeg tenker all vegetasjon, men korn først og fremst iom at det er vanligst. Men det kan jo like gjerne være en annen plante.. En eviggrønn kanskje, iom at hun reagerte så kraftig i vinter?

Eksemen og øret trenger ikke være sammenfallende, men KAN være det. Øret kan jo være noe så simpelt om et frø som ligger og irriterer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kornallergi via det kyllingen spiser. Det er flere og flere hunder som får kyllingallergi, men egentlig så er det de de fôres på de er allergiske mot. Produksjonsdyr fôres på langt nær naturlig dessverre, kyr/okser i Skandinavia er et forsvinnende lite unntak...

Jeg tenker all vegetasjon, men korn først og fremst iom at det er vanligst. Men det kan jo like gjerne være en annen plante.. En eviggrønn kanskje, iom at hun reagerte så kraftig i vinter?

Eksemen og øret trenger ikke være sammenfallende, men KAN være det. Øret kan jo være noe så simpelt om et frø som ligger og irriterer,

Men jeg har ikke merket noe endring, verken negativt eller positivt, av å bruke annet fôr. Foreks taste of the wild, som hun gikk på de første 7 mnd jeg hadde henne og det er ikke kylling i den med laks eller den med lam. (eller valpefôret med bison)

Jeg hadde tydeligvis glemt ut at jeg ikke begynte å gi henne v&h som fullfôr før i April når jeg endelig hadde fryseboks.

Hun har vært borti en del lyng, men det ligger jo så lavt ved bakken, ellers er der vi ofte gikk tur en plass hvor det var bar bakke i skogen. (grantre, lite lys, lite vegetasjon). Men vi er jo borti høy vegetasjon i ny og ne også da.

Veterinær klarer ikke å se et frø når de sjekker øret? Hun var "neddopa" pga røntgen, så han fikk sett grundig inni.

Men frø er kanskje altfor lite se noen ganger eller ligger for langt inni? Kan man bruke eurax på utsiden av ørekanalen for å dempe kløen? For jeg regner med hun lager en liten ond sirkel av det selv.

Er ikke så lenge siden hun hadde skjedekatarr igjen også, men det gikk over av seg selv relativt fort.

Kan hunder ha atopisk eksem? Dette blir jo vanligvis verre om vinteren.

Håper dere finner ut av det :(

Så vidt jeg vet kan de ha det, men er det forårsaket av staphy? Og får de da utbrudd hele året? (ikke sammenhengende, men at de kan få det hele året)

Håper jeg også. Egentlig håper jeg bare det er immunforsvaret hennes, som blir bedre når hun har fått løpetid. *fingers crossed* :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodil hadde også perioder hvor hun var ille, det kom og gikk uten noen grunn og vi fant aldri noen sammenheng med kløinga hennes. Vi håpa også at det var hormonelt som gikk over etter 1 løpetid, det gjorde det ikke. Hun var da allergisk mot det meste, bortsett fra lagermidd. Så er hunden over 1 år hadde jeg faktisk spandert på en allergiprøve, så man kan utelukke det, eller begynne å behandle for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodil hadde også perioder hvor hun var ille, det kom og gikk uten noen grunn og vi fant aldri noen sammenheng med kløinga hennes. Vi håpa også at det var hormonelt som gikk over etter 1 løpetid, det gjorde det ikke. Hun var da allergisk mot det meste, bortsett fra lagermidd. Så er hunden over 1 år hadde jeg faktisk spandert på en allergiprøve, så man kan utelukke det, eller begynne å behandle for det.

Behandle for hva da? :icon_confused:

Hun får antibiotika ved behov, er 4 mnd siden siste behandling for eksemen, hun får MSM, omega 3 og C vitaminer. Hun blir vasket med desinfiserende og eurax mot kløe. (ved behov)

Du tror ikke at jeg hadde behandlet henne eller tatt tester hvis en av de 5 veterinærene vi har vært hos hadde foreslått noe? De har alle sagt at sannsynligheten for allergi er minimal, og at allergi er noe man vurderer senere. De første kurene som ble gitt viste seg senere at staphy'en hennes er resistent mot.

Jeg har liten tro på påliteligheten til blodprøve for å teste mot allergi, og det samme sa veterinærene. (de kan jo ikke alle sammen være totalt ræva veterinærer, eller?)

Og som sagt, hun har ikke hatt sin første løpetid enda. Vi venter i spenning.

Det er flere ting som hinter til dårlig immunforsvar og la meg nå leve i håpet om at ting bedrer seg etter løpetid når det ikke går utover livskvaliteten til Minion.

Allergi vil selvsagt bli vurdert, testet og tatt alvorlig hvis det ikke bedrer seg etter løpetid og at veterinær ikke har andre forslag til hva det kan være. Men da kommer jeg til å finne en veterinær med over gjennomsnittet kunnskap om hud.

Og til litt mer positive nyheter. Huden til Minion ser mye bedre ut i dag. :ahappy: Ser ut som vi slipper veterinærtime denne gangen også, og at selv om hun hadde litt større utbrudd denne gangen enn hun pleier så varte det ikke mange dagene. :ahappy:

Jeg går ut ifra hun kan gjøre utbruddet større selv ved å slikke på det og spre dritten? :icon_confused:

Vet du hva? Jeg hadde helt glemt ut at Minion nettopp har hatt skjedekatarr og at denne eksemen ofte følges av det. Husker veterinær sa at eksemen kunne komme av at hun slikket seg nedentil og deretter vasker buken (hun gjør det alltid i den rekkefølgen). Er dette en sannsynlig teori? :icon_confused: Og hvis det er det, hvordan fikse?

Hun hadde omtrent kronisk (kom hele tiden tilbake) skjedekatarr fra oktober - februar, og deretter begynte det å roe seg. Og etter det har hun bare hatt det noen få ganger. Sist var nå nylig.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han derre Thoresen er ikke et alternativ?

Trodde det er som Stine sier umulig å få tak i han. :P Men hvis du vet om hvordan så er det noe jeg er interessert i.

Han er vel ekstremt vanskelig å få time hos og få tak i? Jeg fikk aldri tak i han når jeg prøvde ihvertfall :(

Mitt forrige innlegg er egentlig ikke ment som negativt svar til deg, bare bittelitt pga oppgitt over at hver eneste hund jeg har hatt uavhengig av symptomer så blir det foreslått allergi (og det har aldri vært det) og jeg gjør jo alt jeg kan for Minion. Så jeg tolka innlegget ditt som om at jeg ikke gjør det.

Så var det avklart ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg hadde helt glemt ut at Minion nettopp har hatt skjedekatarr og at denne eksemen ofte følges av det. Husker veterinær sa at eksemen kunne komme av at hun slikket seg nedentil og deretter vasker buken (hun gjør det alltid i den rekkefølgen). Er dette en sannsynlig teori? :icon_confused: Og hvis det er det, hvordan fikse?

Hun hadde omtrent kronisk (kom hele tiden tilbake) skjedekatarr fra oktober - februar, og deretter begynte det å roe seg. Og etter det har hun bare hatt det noen få ganger. Sist var nå nylig.

Hm, prøve å ta på henne en body eller noe dersom hun får skjedekatarr igjen? Altså hindre at hun får vasket magen? Da vil du vel om ikke annet få sjekket om den teorien kan stemme? :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, prøve å ta på henne en body eller noe dersom hun får skjedekatarr igjen? Altså hindre at hun får vasket magen? Da vil du vel om ikke annet få sjekket om den teorien kan stemme? :icon_confused:

Må man kjøpe sånn som de selger hos veterinær etter operasjon eller finnes det andre plasser hvor man kan kjøpe sånt?

Men vet ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det engang. :lol: Tror hjernen min har koblet ut i frustrasjon. :P Så takk for tips. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...