Gå til innhold
Hundesonen.no

Lærling.. what to do?


Sofiee
 Share

Recommended Posts

Heisann! Jeg er ny her :)

Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg en hund, men mamma og pappa har alltid sagt dem ikke har tid... Men siden jeg nå er over 18, og jeg har fast inntekt får jeg lov av dem. Vel og merke bor jeg fortsatt hjemme.

Jeg har tenkt til å skaffe meg en Chihuahua valp. Jeg har alltid vært et hundemenneske, og omgått hunder helt siden jeg var lita (selv om vi ikke har hatt hund hjemme).

Jeg har nettopp starta som lærling i barnehage, noe som gjør slik at jeg antagligvis ikke kan ta med valpen dit...

Jeg har krav på 5 ukers ferie, men noen av de ukene er bundet til juli.

Jeg har forhørt meg med sjefen min om jeg kan ta all ferien min i juli, noe jeg antagligvis kan :)

Og jeg kan nok dra hjem i matpausen (bor ca. 7 min fra jobben), for å lufte valpen.

Jeg vet at det å ha valp/hund er mye ansvar, og jeg er villig til å ta det på meg. Og noen av dere mener nok at jeg skal vente til etter lærlingtiden..

Men hvordan kan jeg gjøre dette best mulig ut av situasjonen? :ahappy:

Ellers lurer jeg på:

- Hvor lang tid må jeg ca. beregne på å være hjemme i starten?

- Hvor lang tid vil det ca. ta før jeg kan være på jobb en hel dag?

- Hvor lang tid tar det før valpen blir husrein?

- Hvor mye vil det koste med en chihuahua valp?

Jeg har lest MYE på nettet... men det står så mye forskjellig :P

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes ikke hunder bør være alene en hel arbeidsdag før tidligst 6 mnd, for meg går det ikke bare på hvor lenge de kan holde seg, men like mye på at det er en liten valp, den bør få slippe og bli overlatt til seg selv så lenge så tidlig. Har man andre hunder hjemme så stiller det seg litt annerledes. Selv bruker jeg og ha med hundene på jobb i starten (etter ferie etc), om ikke inne så får de ligge i bilen også kan jeg dele opp pausene mine slik at jeg får luftet og lekt litt med de 4 ganger om dagen også trapper jeg gradvis ned til en gang om dagen. også når de er en 6-7-8 mnd får de være hjemme alene/sammen med den andre hunden.

Husreinhet varierer, noen er så og si husreine fra dag en, andre er nesten året før de er helt tørre, og alt der i mellom. Det kommer nok litt an på individ og litt an på hvor flink du er til og jobbe med det.

Jeg vet ikke eksakt pris, men sist jeg så chi til salgs mener jeg de lå rundt 20 000, så det må du sikkert regne med. Vertfall om du skal ha fra et seriøst oppdrett som helsesjekker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er du lærling da?
Mye kan skje på ett år, for siden du skriver du sikkert kan ta hele ferien din i juli, så er det vel til neste år du vurderer valp?

En chihuahua fra en god oppdretter ligger vel på rundt 15-20000,-
Hunder er individer, noen blir husrene fort, andre bruker lengre tid. Det kommer jo også mye an på jobben du legger i renslighetstreningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er du lærling da?

Mye kan skje på ett år, for siden du skriver du sikkert kan ta hele ferien din i juli, så er det vel til neste år du vurderer valp?

En chihuahua fra en god oppdretter ligger vel på rundt 15-20000,-

Hunder er individer, noen blir husrene fort, andre bruker lengre tid. Det kommer jo også mye an på jobben du legger i renslighetstreningen.

Dette er jo det første året mitt, så skal jeg være på barneskole, sfo og ungdomsskole neste år. Så det blir to år.

Ja, det er vel til sommern jeg planlegger det.

Jeg har tenkt litt på det med Chihuahua og kulde. En liten valp som skal dotrenes på vintern.... kommer ikke de til å fryse no ubeskrivelig?

Veit det bare er en liten tur og man kan kle på de.. men likevel, stakkars! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo det første året mitt, så skal jeg være på barneskole, sfo og ungdomsskole neste år. Så det blir to år.

Ja, det er vel til sommern jeg planlegger det.

Jeg har tenkt litt på det med Chihuahua og kulde. En liten valp som skal dotrenes på vintern.... kommer ikke de til å fryse no ubeskrivelig?

Veit det bare er en liten tur og man kan kle på de.. men likevel, stakkars! :cry:

Du skriver at barnehagen ligger 7 min hjemmefra, men hva skjer når du må på skole og SFO? Er det også i nærheten? Mtp. lufting i lunsjpausen tenker jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo det første året mitt, så skal jeg være på barneskole, sfo og ungdomsskole neste år. Så det blir to år.

Ja, det er vel til sommern jeg planlegger det.

Jeg har tenkt litt på det med Chihuahua og kulde. En liten valp som skal dotrenes på vintern.... kommer ikke de til å fryse no ubeskrivelig?

Veit det bare er en liten tur og man kan kle på de.. men likevel, stakkars! :cry:

om du skal ta ferie i juli så får du vel valp da og ikke jula? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, skriver så invikla.. sorry :)

Tenkte aller først i jula :) Siden det er så lenge til sommern nå... haha

du må jo også huske at det er ikke sikkert det er valper som times med jula ol. Jeg ville funnet en oppdretter som du liker, som du får god kjemi med, møtt hundene, også fulgt med på kull de skal ha også sett om noen passet ca med ferier ol.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må jo også huske at det er ikke sikkert det er valper som times med jula ol. Jeg ville funnet en oppdretter som du liker, som du får god kjemi med, møtt hundene, også fulgt med på kull de skal ha også sett om noen passet ca med ferier ol.

Tusen takk for svart! Det skal jeg gjøre :)

Er sykt gira på å endelig få meg hund! :D kan ikke beskrives!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er på facebook i alle fall.

Jeg fikk valp på vinterstid i fjor. Mer pels enn en chihuahua da, men jeg trente ikke renslighet med å gå tur med han. Jeg satte han ut på hageflekken etter mat, lek, søvn og når jeg så tegn på at han måtte på do. Tur og slik var i forbindelse med lek og moro hvor han fikk mulighet til å rusle rundt og gjøre fra seg dersom han måtte det.
Slik har jeg gjort det med alle valpene jeg har hatt, bare tatt de rett utenfor døra omtrent, for da har de funnet roen bedre og blitt kjapt renlsige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er på facebook i alle fall.

Jeg fikk valp på vinterstid i fjor. Mer pels enn en chihuahua da, men jeg trente ikke renslighet med å gå tur med han. Jeg satte han ut på hageflekken etter mat, lek, søvn og når jeg så tegn på at han måtte på do. Tur og slik var i forbindelse med lek og moro hvor han fikk mulighet til å rusle rundt og gjøre fra seg dersom han måtte det.

Slik har jeg gjort det med alle valpene jeg har hatt, bare tatt de rett utenfor døra omtrent, for da har de funnet roen bedre og blitt kjapt renlsige.

Tusen takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dem en nettside? :)

Ja, men den er nede pga virus akkurat nå. www.nchk.no

Om du tar kontakt med Tubogutten (http://hundesonen.no/forum/user/1323-turbogutten/

) her inne så sitter hun i styret i chihuahua klubben og hun kan du nok helt sikkert rådføre deg med ang oppdretter og chihuahua generelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller færreste har mulighet til å være lenger hjemme enn det de har av oppspart ferie (fem uker), nei inkludert. Det har gått fint med alle mine valper. Allerede andre uken hjemme begynner jeg f.eks å gå alene på do, ut og hente avisen osv - bare et par minutter. Så økes tiden gradvis. Kanskje kan du få noen andre til å lufte på dagtid når du bytter til SFO, kanskje du kan ha valpen i bilen og lufte noen ganger i løpet av dagen, kanskje må valpen være alene hele dagen. Det går jo greit for majoriteten av norske familiehunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...