Gå til innhold
Hundesonen.no

Lette, billige, sunne middager - tips?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Salater i lange baner er jo veldig enkelt og veldig sunt, og ikke minst, det holder i to dager+.

Mammas superenkle sommermat (ikke så sunn da, men veldig god):

Kok et blomkålhode og pasta etter ønske (sommerfugl eller skjell er godt). Stek bacon og kutt opp i biter. Legg pastaen i en form, sett blomkålhodet midt i og strø over bacon. Server med gresk dressing laget av lettrømme og gresk dressing-mix (fås kjøpt i trepakninger).

mmm...kokt blomkålhode er såå godt, ekstra godt om man koker det i melk og ha på smør før bacon, ikke det sunneste, men himmel så godt :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - dere har overhodet ikke peiling på hva ENKEL middag er altså :aww:. Her er det jo masse som må gjøres før man kan spise.

Min aAnbefaling:

Ferdignudler - hell på varmt vann, la stå i 3 min og vips kan man spise :aww:.

Skal du flotte deg, så kok et egg (hardkokt) og ha oppi :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - dere har overhodet ikke peiling på hva ENKEL middag er altså :aww:. Her er det jo masse som må gjøres før man kan spise.

Min aAnbefaling:

Ferdignudler - hell på varmt vann, la stå i 3 min og vips kan man spise :aww:.

Skal du flotte deg, så kok et egg (hardkokt) og ha oppi :D

Lite glutenvennlig desverre :lol: Men ble med tre poser med rett i koppen blomkålsuppe og en tomatsuppesak - alle glutenfrie - fra butikken i dag. :lol: Desverre smaker sånne glutenfrie pastaposer og nudler og sånt, som man bare tilsetter vann, skosåle - så de utgår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ovn: Squash,aubergine,løk,sopp og evt brokkoli i form,krydre,hell over soltørket tomat i olje (hakket) og smuldre over chevrè. Inn i ovnen med to lett brunete kyllingfilèter på toppen.

Eller i panne : Kikerter,kantarell,rødløk,kylling(strimlet),oliven og hakket soltørket tomat i olje som over. Rist kikerter i en panne. Stek kylling lett,tilsett løk og kantarell,tomater og oliven. Krydre etter behov,og kok bulgur ved siden av som blandes i til slutt

I ovn : Rotfrukter: gulrot,jordskokk,potet og pastinakk. Olje i bunnen av formen,strimle grønnsaker grovt,krydre og legg to laksefileter på toppen. Smuldre over fetaost og inn i ovenen

Krydre laks med tandorikrydder,stek i ovnen. Gresk salat ved siden av,tilsett couscous i salaten.

Wok i alle varianter med laks,kalkun eller tofu feks,ikke glem bønnespirer :)

Red: En real biff med hummus til er jo fastfood :) Bare huske å bløtlegge bønnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite glutenvennlig desverre :lol: Men ble med tre poser med rett i koppen blomkålsuppe og en tomatsuppesak - alle glutenfrie - fra butikken i dag. :lol: Desverre smaker sånne glutenfrie pastaposer og nudler og sånt, som man bare tilsetter vann, skosåle - så de utgår...

Du er så vanskelig, azz :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og sunn veggisvariant av taco:

1 boks med brune bønner åpnes, bønnene har i kjele med litt vann og tacokrydder, kok inn meste av vannet, og mos grovt bønnene som nå er innkokt med krydder.
Mens bønnene koker (ca 5 − 6 min) skjær opp noen tomater, en agurk og en paprika. Fyll bønner og grønnsaker i en tortilla eller pitabrød, tilsett tacosaus eller ost eller rømme eller annet etter smak, og spis. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er hjemmelaget pizza!

Jeg har en venninne son kjøper glutenfrie pizzabunner i Sverige (hvis det er er et alternativ for deg) fordi det er mye billigere.

Så da blir tipset mitt å samle rester/lettvinte ting i bokser i kjøleskapet og bare strø det på pizzaen (med ost på selvfølgelig). Og hvis du steker den på varmluft, så trenger du ikke å vente til ovnen er varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel kalkun.

Kalkun tines, pensle, krydre og legg i stekepose. Sett den i ovnen på morran når du er oppe og tisser, på 75 grader, og la den stå til dere skal spise middag på kvelden (evt sett den inn før du legger deg og ta den ut når den er ferdig). Bruk steketermometer. Middag i flere dager - sunn - kan brukes med mye forskjellig tilbehør, også i salater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salater i lange baner er jo veldig enkelt og veldig sunt, og ikke minst, det holder i to dager+.

Mammas superenkle sommermat (ikke så sunn da, men veldig god):

Kok et blomkålhode og pasta etter ønske (sommerfugl eller skjell er godt). Stek bacon og kutt opp i biter. Legg pastaen i en form, sett blomkålhodet midt i og strø over bacon. Server med gresk dressing laget av lettrømme og gresk dressing-mix (fås kjøpt i trepakninger).

mmm...kokt blomkålhode er såå godt, ekstra godt om man koker det i melk og ha på smør før bacon, ikke det sunneste, men himmel så godt :)

Hvorfor er ikke dette sunt liksom?? Fett og protein er sunt, grønnsaker er sunt, pasta er ikke det verste av karbo man får i seg, og kan gjøres "bedre" ved å bruke fullkornvariantene, melkeprodukter er sunt.

Hva ER egentlig sunt om dette måltidet er usunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode forslag her - tusen takk! :D Skal absolutt ha denne tråden å bla i når matlysta kommer tilbake. Jeg tåler både fett og proteiner og karbohydrater siden jeg ammer. Desverre lite som frister nå, og det er ikke forslagene det er noe gæernt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke dette sunt liksom?? Fett og protein er sunt, grønnsaker er sunt, pasta er ikke det verste av karbo man får i seg, og kan gjøres "bedre" ved å bruke fullkornvariantene, melkeprodukter er sunt.

Hva ER egentlig sunt om dette måltidet er usunt?

For min del er det egentlig bare at jeg føler det er litt lite grønnsaker (og litt mye raske karber, selv om det kan gjøres bedre ved å bytte til fullkorn såklart) - et kokt blomkålhode, og that's it. Man får litt lite igjen ift hva man spiser, annet enn metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det egentlig bare at jeg føler det er litt lite grønnsaker (og litt mye raske karber, selv om det kan gjøres bedre ved å bytte til fullkorn såklart) - et kokt blomkålhode, og that's it. Man får litt lite igjen ift hva man spiser, annet enn metthetsfølelse.

Mens for meg er jeg litt sånn at jeg definerer sunn mat ift energiinnhold også. Jeg må selv være veldig bevisst kcal, så det er viktig i min middag.

Grønnsaker er magert, og masse grønt i maten gir mer vomfyll og metthetsfølelse uten mange kcal. Bacon, meieriprodukter osv. er også sunt å få i seg, men kan dessverre ikke spise like mye av det som av magrere mat dersom man vil holde vekta/gå ned i vekt. I wish! Uansett lavkarbo, høykarbo, høyprotein eller hva man nå enn definerer som "riktig mat" - kcal inn og forbrenning av disse er det som avgjør vekta i alle fall. Men så definerer ikke alle mat etter energiinnhold sånn som meg heller, da :P

For en som ammer er det nok ingen dum ide å være bevisst på å få i seg nok næring. Variert næring som sådan. Og vitaminer, antioksidanter og annet som gjør kroppen godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Laks, pasta, spinat og lettrømme/mager kesam:

Kutt opp laks i passende biter

Kok pastaen som anvist med en liten klype salt (gjerne også med buljong! da smaker det veldig godt)

Stek laksen til den er gjennomstekt

Ha oppi spinat og varm den opp

Ha eventuelt oppi rømme/kesam og bland det inn sammen med laksen og spinaten og/eller server maten sammen med kald rømme/kesam.

Nammetinamnam! :drool:

Pølsegryte (pølse, pasta, broccoli, blomkål og løk, jeg bruker kalkunpølser og rødløk)

Kok pastaen som anvist med en klype salt (gjerne med buljong, igjen)

Kok grønnsakene med litt smør og salt (jeg digger å bruke grønnsakbuljong til dette, er også dette jeg har oppi pastaen)

Stek pølser sammen med løk

Server gjerne med en klatt lettrømme/mager kesam

Nammetinamnam igjen :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://vegetarbloggen.com/ har mye glutenfritt (og sunt). Varierende letthetsgrad, men lite som er særlig komplisert :)

I dag lagde jeg disse

http://vegetarbloggen.com/2013/04/17/blomkalburgere/ med salat (ferdigkuttet), stekt sopp og saus fra glass ;)

Linser kjøpes ferdigutvannet, da trenger de ikke hverken bøtlegges eller koke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...