Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg 2013 - Hva skal du stemme?


Artemis
 Share

Valg 2013  

119 stemmer

  1. 1.

    • Fremskrittspartiet
      8
    • Høyre
      16
    • Venstre
      8
    • Kristelig Folkeparti
      4
    • Miljøpartiet De Grønne
      20
    • Senterpartiet
      6
    • Arbeiderpartiet
      20
    • Sosialistisk Venstreparti
      18
    • Rødt
      5
    • Kystpartiet
      0
    • Demokratene i Norge
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Annet
      1
    • Jeg velger å ikke stemme ved valget/stemme blankt
      3
    • Jeg har ikke mulighet til å stemme ved valget
      2
    • Har ikke bestemt meg enda
      8


Recommended Posts

Det er allerede en diskusjonstråd om valget, men jeg tenkte kanskje at det kunne vært morsomt med en liten uhøytidelig spørreundersøkelse for å se hva sonens brukere har planer om å stemme i år?

Da det ble laget poll her inne ved stortingsvalget i 2009 så var det 107 medlemmer som avga stemme og fordelingen ble som følger:

FRP: 31,8%

AP: 22,4%

SV: 16,8%

Høyre: 11,2%

Venstre: 6,5%

Rødt: 6,5%

MDG: 1,9%

SP: 0,9%

Pensjonistpartiet: 0,9%

Radikale sosialister: 0,9%

Gidder du å finne ut hvor mange som stemte da? :) Det er jo ikke kjempeator oppslutning nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hemmelig valg... Men kan avsløre at jeg håper at statsministerens etternavn begynner på S og slutter på BERG etter valget.

Jeg endte med å stemme SV. Jeg stod mellom SV og Arbeiderpartiet. Jeg vil fortsatt ha rødgrønn regjering, og det blir det ikke hvis SV havner under sperregrensa, for å si det sånn. I tillegg er SV bed

MDG-bølgjen er jo ei gåvepakke for dykk på høgresida. Veldig mange av dei som no stemmer MDG, ville "normalt" (les: om MDG ikkje var aktuelle) stemt SV. Dei aller, aller fleste kjem frå dei raudgrøne

107 står det, så langt 81 nå.

lolwut, jeg leste gjennom 3 gang. its like magic :lol:

Men ja, da er det jo en 25-30 stemmer to go. Sjukt at så mange har kastet seg på MDG-bølgen, de har eksistert siden 1988 og klima/miljøsaken har ikke endra seg mye på 4 år. IntraNorge er vel det største oljeboring i nord-norge, men MDG har ikke enerett på meninger om det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under overskriften "Valg i Europas slaraffenland" skriver Aasmund Willersrud i Aftenposten litt om hvordan utenlandske journalister ser på det norske valget. Jeg syns dette er ganske treffende, hentet fra den tyske avisa Süddeutsche Zeitung: "- Den regjerende rødgrønne koalisjon må frykte et alvorlig nederlag i valget, skriver avisens utsendte medarbeider. Hvorfor, jo fordi folket ser ut til å kjede seg i all velstanden, og ønsker å prøve ut noe nytt. Det finnes ellers ingen åpenbar grunn til at et regjeringsskifte skulle være påkrevet, snarere tvert imot, heter det: Økonomien går fremragende, ledigheten holder seg lav og boligprisene stiger, i motsetning til Danmark og Nederland."

Og for de som vil prøve noe nytt uten å stemme på skatteletter eller kristent grunnsyn (for å si det litt enkelt) er kanskje ikke MDG et så dumt alternativ.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under overskriften "Valg i Europas slaraffenland" skriver Aasmund Willersrud i Aftenposten litt om hvordan utenlandske journalister ser på det norske valget. Jeg syns dette er ganske treffende, hentet fra den tyske avisa Süddeutsche Zeitung: "- Den regjerende rødgrønne koalisjon må frykte et alvorlig nederlag i valget, skriver avisens utsendte medarbeider. Hvorfor, jo fordi folket ser ut til å kjede seg i all velstanden, og ønsker å prøve ut noe nytt. Det finnes ellers ingen åpenbar grunn til at et regjeringsskifte skulle være påkrevet, snarere tvert imot, heter det: Økonomien går fremragende, ledigheten holder seg lav og boligprisene stiger, i motsetning til Danmark og Nederland."

Og for de som vil prøve noe nytt uten å stemme på skatteletter eller kristent grunnsyn (for å si det litt enkelt) er kanskje ikke MDG et så dumt alternativ.

Nå er kanskje ikke utenlandske journalister de som har førsterett til å uttale seg om hva som er påkrevet eller ikke i et land de ikke bor i - men jeg skjønner hvor man vil. Det du sier høres logisk ut angående årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjukt at så mange har kastet seg på MDG-bølgen, de har eksistert siden 1988 og klima/miljøsaken har ikke endra seg mye på 4 år. IntraNorge er vel det største oljeboring i nord-norge, men MDG har ikke enerett på meninger om det :P

MDG-bølgjen er jo ei gåvepakke for dykk på høgresida. Veldig mange av dei som no stemmer MDG, ville "normalt" (les: om MDG ikkje var aktuelle) stemt SV. Dei aller, aller fleste kjem frå dei raudgrøne (og eit par frå Venstre, men dei er jo alt under sperregrensa, og har ingenting å tape). Om no SV hamnar under sperregrensa, om så berre med ti stemmer, tapar dei i verste fall 3-4 representantar, som vi då risikerer at hamnar på høgresida. Med SV under sperregrensa er alt håp om noko anna enn ein mørkeblå regjering definitivt ute.

Å stemme på MDG fordi ein ønskjer ein betre miljøpolitikk i Noreg, er som å hogge ned regnskogen for å bygge vindmøllepark. Vil ein ha miljø, er det eit sterkast mogleg SV i ein raudgrøn regjering som gjeld. Det er stort sett på miljøspørsmål at SV har hatt gjennomslagskraft dei siste 8 år, og der har dei gjort det bra (det er sjølvsagt nettopp difor Audun Lysbakken forgjeves har forsøkt å få til ein skikkeleg miljødebatt inn mot dette valet). Ved å stemme MDG i år, vil vi ta frå SV all moglegheit for gjennomslag i miljøsaker, og gje all makt til det blå alternativet, som er heilt klare på at miljø ikkje er ei sak. MDG vil sitje som eit protestparti utan nokon som helst makt, og miljøsaka vil bli ein enno meir latterleggjort sutrearena der absolutt ingenting vil skje.

MDG-bølgjen er ein fullstendig katastrofe for miljøsaka, og eg vrir meg av at så mange stemmer MDG FOR miljøet.

Sjølv kjem eg til å stemme Senterpartiet, som òg har ein god miljøpolitikk (om ikkje heilt på høgde med SV), og i tillegg ein flott distriktspolitikk, matpolitikk, pengepolitikk og ikkje minst utanrikspolitikk.

"- Den regjerende rødgrønne koalisjon må frykte et alvorlig nederlag i valget, skriver avisens utsendte medarbeider. Hvorfor, jo fordi folket ser ut til å kjede seg i all velstanden, og ønsker å prøve ut noe nytt. Det finnes ellers ingen åpenbar grunn til at et regjeringsskifte skulle være påkrevet, snarere tvert imot, heter det: Økonomien går fremragende, ledigheten holder seg lav og boligprisene stiger, i motsetning til Danmark og Nederland."

Det der er eit utruleg godt sitat, som mange burde tyggje godt på før dei stemmer.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under overskriften "Valg i Europas slaraffenland" skriver Aasmund Willersrud i Aftenposten litt om hvordan utenlandske journalister ser på det norske valget. Jeg syns dette er ganske treffende, hentet fra den tyske avisa Süddeutsche Zeitung: "- Den regjerende rødgrønne koalisjon må frykte et alvorlig nederlag i valget, skriver avisens utsendte medarbeider. Hvorfor, jo fordi folket ser ut til å kjede seg i all velstanden, og ønsker å prøve ut noe nytt. Det finnes ellers ingen åpenbar grunn til at et regjeringsskifte skulle være påkrevet, snarere tvert imot, heter det: Økonomien går fremragende, ledigheten holder seg lav og boligprisene stiger, i motsetning til Danmark og Nederland."

Er egentlig veldig enig i den jeg, og utenlandske journalister er ikke de eneste som ser det på den måten.

Nei, ting er langt ifra perfekt, men virkelig, er Norge et land som er en hårsbredd unna undergangen og *******? Det store flertallet i Norge har det jo egentlig ****** bra, tilogmed når vi sammenligner oss med nabolandene våre. Og vi har en gedigen jobb å gjøre for de som ikke har det bra, helt klart, det er ikke det jeg sier. Men ser man på populasjonen som en helhet er vi fortsatt lottovinnere her på berget. Men det er noe som stadig glemmes, og det er både rart (men allikevel ikke), men mest av alt trist. Syns jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig veldig enig i den jeg, og utenlandske journalister er ikke de eneste som ser det på den måten.

Nei, ting er langt ifra perfekt, men virkelig, er Norge et land som er en hårsbredd unna undergangen og *******? Det store flertallet i Norge har det jo egentlig ****** bra, tilogmed når vi sammenligner oss med nabolandene våre. Og vi har en gedigen jobb å gjøre for de som ikke har det bra, helt klart, det er ikke det jeg sier. Men ser man på populasjonen som en helhet er vi fortsatt lottovinnere her på berget. Men det er noe som stadig glemmes, og det er både rart (men allikevel ikke), men mest av alt trist. Syns jeg.

Vi har klart oss gjennom en vanskelig økonomisk periode for hele Europa på ypperlig vis. Vi trenger ikke å reise lengre enn til Sverige hvor over 20% av ungdommen er uten jobb. I Norge derimot...

Men vi liker å klage her i landet :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å skape debatt om det. Ser man det ikke så ser man det ikke. "Har vi det ikke godt nok" - jeg vet vi kan ha det bedre. Hvorfor skal det stoppe meg fra å klage når jeg i min virkelighetsoppfatning ser at det er ting som trenger bearbeiding i Norge?

Eldre ligger gråtende i sin egen avføring

Man tjener mer på å gå på NAV enn å arbeide

Hvis dine foreldre tar selvmord må du betale 500,000 til staten før du får arven din

Det er banale ting som dagens regjering ikke har gjort noe med på 8 års regjeringstid. Det trenger ikke være sånn. Selvsagt prøver jeg å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å skape debatt om det.

At man sier det går bra med Norge, betyr ikke at man sier alt er bra. Disse utspillene fra utenlandske journalister kommer fra folk som først og fremst har sett på økonomien og helt generelle tall. I detaljene er det fortsatt mye jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man sier det går bra med Norge, betyr ikke at man sier alt er bra. Disse utspillene fra utenlandske journalister kommer fra folk som først og fremst har sett på økonomien og helt generelle tall. I detaljene er det fortsatt mye jobb å gjøre.

Jeg skrev et langt innlegg til svar, men sletta det, og signerer egentlig bare dette.

Helhetlig sett syns jeg Norge styres bra, ser man ting i sømmene er det et gedigent forbedringspotensiale. Men derfor har jeg, personlig, fortsatt trua på venstresida. Men har fortsatt ikke bestemt meg for akkurat hvilket parti som får min stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor valget i år er et retningsvalg.

Skal vi velge en regjering som har styrt Norge gjennom den verste finanskrisen Europa og tildels verden har sett på 80 år, eller skal vi velge en regjering som har andre løsninger?

For noen er det et spørsmål om saker som særlig opptar de, og det er selvsagt også helt greit. Jeg tviler ikke på at Frp, i regjering, kommer til å vise vilje og innsats i eldreomsorgen. Noe annet ville overrasket.

Jeg er derimot mer usikker på hva Høyre/Frp til sammen vil gjøre med Norge som land, hvilken retning de vil ta Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor valget i år er et retningsvalg.

Skal vi velge en regjering som har styrt Norge gjennom den verste finanskrisen Europa og tildels verden har sett på 80 år, eller skal vi velge en regjering som har andre løsninger?

For noen er det et spørsmål om saker som særlig opptar de, og det er selvsagt også helt greit. Jeg tviler ikke på at Frp, i regjering, kommer til å vise vilje og innsats i eldreomsorgen. Noe annet ville overrasket.

Jeg er derimot mer usikker på hva Høyre/Frp til sammen vil gjøre med Norge som land, hvilken retning de vil ta Norge.

Ja ikke sant. Og det er derfor jeg i en av mine første poster skrev at mitt valg baserer seg først på ideologi/grunntanke, for det må være spiselig for meg, og jeg må selv ha trua, og dernest på hjertesak. Begge deler er viktige for meg, men i mitt hode blir det ikke riktig å hele tiden stemme på hjertesaker ved stortingsvalg, fordi jeg anser det som større enn som så. Men uten hjertesaker hadde jo ikke politikk vært halvparten så interessant som det er, så man kan jo ikke være foruten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL jaja, ironisk at debatten har utviklet seg sånn at jeg kommer med følgende uttalelse.

Jeg bryr meg mer om at eldre har det bra enn at norge "liksom" er så økonomisk stabil. Derfor stemmer jeg høyre. Siden dere vinkler det som at Norge går i dass med høyre frp. Jeg er jo av den oppfatning at alt blir bedre med høyre, så det er rivende irrelevant at andre tror norges økonomi blir dårlig ved regjeringsskifte.

Jeg tror og vet med meg selv at det blir himla bra på alle felter, ellers hadde man nødvendigvis ikke stemt slik ;) Det handler mindre om ideologi og mer om at jeg vil ha orden på sakene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL jaja, ironisk at debatten har utviklet seg sånn at jeg kommer med følgende uttalelse.

Jeg bryr meg mer om at eldre har det bra enn at norge "liksom" er så økonomisk stabil. Derfor stemmer jeg høyre. Siden dere vinkler det som at Norge går i dass med høyre frp. Jeg er jo av den oppfatning at alt blir bedre med høyre, så det er rivende irrelevant at andre tror norges økonomi blir dårlig ved regjeringsskifte.

Jeg tror og vet med meg selv at det blir himla bra på alle felter, ellers hadde man nødvendigvis ikke stemt slik ;) Det handler mindre om ideologi og mer om at jeg vil ha orden på sakene :)

Norge går ikke i dass med Høyre/Frp, men jeg er usikker på hva det vil si for omsorgsarbeidere og andre i såkalte drittjobber, for skolen og for elevene, for boligmarkedet og for oss utenfor boligmarkedet, for folk på trygd og andre sosiale ordninger, generelt er jeg bekymret for hvordan det går med velferd, arbeidsliv og tildels økonomi i landet. Det hjelper ikke mye, syns jeg, om noen brukere i eldreomsorgen får det bedre, mens andre får det dårligere. Dette handler om prioriteringer, og det er helt klart at Høyre/Frp har andre prioriteringer enn de rødgrønne, men om det gjør Norge som sådan "bedre" er jeg langtifra sikker på.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tjener mer på å gå på NAV enn å arbeide

Det er ikke et problem at personer som trenger ytelser får anstendig økonomisk støtte!

Du kan forresten ikke sammenligne halv stilling med 100 prosent arbeidsavklaringspenger, som eksempelet i NRK sine saker (jeg så også dokumentaren til Brennpunkt, som sendes senere i kveld) gjelder. Det blir som å sammenligne epler og pærer.

At lærlinger under opplæring tjener mindre den første perioden, før de bidrar med verdiskapningen i bedriften, er heller ikke noe nytt.

At lønnsnivået i enkelte yrker er for lav, er heller ikke noe nytt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik du ser det, jeg ser det 100% annerledes :) Og sånn er det bare, heldigvis er vi ikke så krigersk og ekle med hverandre i Norge at man respekterer at man har forskjellige meninger. Iallefall nesten, jeg synes jo det skulle vært lov å ha andre meninger enn SV/AP uten at det betyr man er redd for å nevne det i offentlig lag. Selv høyre passer jeg på når jeg nevner, da jeg merker holdninga til folk endrer seg hver gang det kommer opp. Selv om rødt og AP og sånt ikke er forenelig med meg, så dømmer jeg ikke folk allikevel :P værsågod om du stemmer Rødt eller FRP, I dont care så lenge du ikke plager meg med det. Det er et holdningsproblem synes jeg, særlig FRP er blitt nesten "forbudt". Jeg har en personlig tro om at den manglende annerkjennelsen og respekten for andre menneskers meninger i norsk samfunn var en prosentande (entallig)l av det som bidro til 22 Juli, hvilket selvsagt er veldig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik du ser det, jeg ser det 100% annerledes :) Og sånn er det bare, heldigvis er vi ikke så krigersk og ekle med hverandre i Norge at man respekterer at man har forskjellige meninger.

Nei, klart. Jeg diskuterer politikk med mormor rimelig ofte, og vi er veldig uenige, nesten så vi roper i telefonene til hverandre. Men vi ringes da og mases om politikk neste uke likevel :D

Du har selvsagt lov å ha dine meninger. Jeg diskuterer politikk for å få frem hva jeg mener om en sak, ikke fordi andres meninger ikke er legitime. Når jeg sier noen imot, er det ikke fordi jeg syns folk er idioter (vel, enkelte er jo idioter, men...), men for å diskutere en sak.

Jeg må også "passe meg" for hvor jeg holder til i det politiske landskapet. Mange har lite godt å si (og mange fordommer) om såkalt sosialisme. Og jeg må i hvert fall ikke finne på å nevne at jeg har lest Marx – da er jeg straks kommunist og for et totalitært styre. Så i diskusjoner, face-to-face, med folk jeg ikke kjenner, pakker jeg gjerne mine meninger godt inn.

Forøvrig syns jeg det er naivt å tro at Høyre er mindre ideologisk enn de rødgrønne... de liker å fremstille det slik, men tvert imot står Høyre og de borgerlige i dag svært sterke i ideologiske debatter, da unge liberalister og konservative til stadig er frempå (og flere av dem er skarpe, kloke hoder). Å tro at den politiske filosofien og ideologien disse står for ikke påvirker den konkrete politikken, tror jeg er naivt. Dessverre, fra mitt ståsted, står ideologiene på høyresiden svært sterkt i dagens ordskifte. Vi hører prat om "effektivisering", "valgfrihet", "personlig ansvar", osv. hver dag, igjen og igjen. Det er en grunn til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at noen hadde gidda å jobbe fullt for mindre enn hva f.eks jeg får av NAV. Min inntekt har gått ned betraktelig de siste 10 årene, først mistet jeg 34 % av tidligere inntekt etter å ha vært syk ett år (da gikk jeg fra sykemeldt til rehabilitering, deretter mistet jeg nye 34 % av inntekta når de la om trygdeytelser til AAP. Det må være en seiglivet myte at det er mer lønnsomt å være i NAV-systemet enn å jobbe.

Jeg har forøvrig helt motsatt opplevelse av politikk-diskusjon enn hva du har, Kangerlussuaq. Jeg er den eneste røde personen i hele familien, og er ganske alene om å være rød i vennegjengen også. Mine meninger blir heller ikke respektert noe større, jeg er jo bare for å dele med alt og alle hele tiden jeg, uten å sette noen krav og bare øse ut nordmenns penger til korrupte land i Afrika mens jeg driter i de stakkars gamle som ligger på norske sykehjem og visner mens vi betaler oss ihjel på skatter og avgifter mens veiene ødelegger bilene våre. Så jeg tror nok det kommer an på miljøet man er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at noen hadde gidda å jobbe fullt for mindre enn hva f.eks jeg får av NAV. Min inntekt har gått ned betraktelig de siste 10 årene, først mistet jeg 34 % av tidligere inntekt etter å ha vært syk ett år (da gikk jeg fra sykemeldt til rehabilitering, deretter mistet jeg nye 34 % av inntekta når de la om trygdeytelser til AAP. Det må være en seiglivet myte at det er mer lønnsomt å være i NAV-systemet enn å jobbe.

Saken er et resultat av dårlig, ukritisk journalistikk fra NRK sin side: http://www.manifesttidsskrift.no/ufor-journalistikk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er et resultat av dårlig, ukritisk journalistikk fra NRK sin side: http://www.manifesttidsskrift.no/ufor-journalistikk/

Jeg forstår det :) Men jeg skjønner ikke hvorfor den myten er så seiglivet, i følge NAVs satser så skal man ha 5.500 kr i mnd til livsopphold i 2013. Det er offentlig informasjon hvor mye man har krav på når man går på sosial stønad (hvilket er det du får om du ikke har hatt en jobb før). Hvor mange jobber er dårligere betalt enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det :) Men jeg skjønner ikke hvorfor den myten er så seiglivet, i følge NAVs satser så skal man ha 5.500 kr i mnd til livsopphold i 2013. Det er offentlig informasjon hvor mye man har krav på når man går på sosial stønad (hvilket er det du får om du ikke har hatt en jobb før). Hvor mange jobber er dårligere betalt enn det?

Det er nok en myte, som Marsdal også kaller det. Han avsluttet teksten slik: «Det er ukritisk formidling – i nyhetsform – av middelklassemyter om at de fattige egentlig er snyltere og at de som rammes i dette systemet er de velstående.»

Hvorfor den lever videre? Jeg tror det har med det offentlige ordskiftet å gjøre, og her dominerer høyresiden, til tross for at venstresiden har hatt makten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forhåndsstemt i år. Det tok ikke mange minuttene, og jeg slipper eventuelle køer på valgdagen i alle fall. :)

Er vel ingen hemmelighet at jeg synes at det er helt greit at det går dårlig med Klysbakken om dagen og håper på et skifte til det blå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...