Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som halter, hva kan det komme utav og hvor har hun vondt?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Hei!

Oppdaget for 2 dager siden av valpen min haltet litt på det jeg tror er høyre fremfot. Jeg har prøvd å kjent, klemt og sett over begge forbena, og det ser ikke ut til at hun får ondt når jeg tar på henne. Hun har humøret oppe, er det hunder i nærheten så springer hun og leker med dem, hun hopper både opp i sengen, sofan, ned fra sengen og sofan, og er ellers i aktivitet. Det ser ikke ut til at hun har ondt i det hele tatt egentlig, men kan se at hun halter når hun traver og går.

Jeg klarer ikke å finne ut hvorfor eller hvor hun har vondt. Jeg vet at for 3 dager siden så var hun med på en relativ lang fjelltur, der det var enkelte steder hvor det gikk ganske bratt opp og brått ned. Jeg såg ingen antydning til halting på den turen eller samme kveld. Det var dagen etter denne turen jeg såvidt kunne ane en svak halting. Samme kveld var valpen hos mine foreldre og herjet med deres hund (hun overnattet der pga nattevakt). Dagen etter (igår) kunne også min mor se at hun haltet svakt. Samme kveld (igår) var hun pånytt på overnatting hos mine foreldre og var sammen med deres hund. Imorrest da jeg hentet henne haltet hun ganske så tydelig, som om haltingen var verst når hun nettopp hadde stått opp.. ut over dagen idag kan man fremdeles se at hun halter svakt når hun går/traver..

Jeg tenker at jeg får oppsøke veterinær dersom det ikke forbedrer seg de neste dagene. Jeg skal ha henne hjemme hos meg, uten mulighet til å herje med andre hunder - altså ha henne mest mulig i ro. Jeg aner ikke hva dette kan komme utav. Kan det være en sår muskel? Vondt ledd? Er bekymret nå...

Skjønner at ingen av dere kan konkludere hvorfor hun har vondt og hvor, men vil bare høre hva dere tenker det kan være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei igjen! Idag har jeg ringt dyrlegen for å høre om de har fått svar fra spesialisten. Det hadde de, dyrlegen jeg pratet med trudde en annen dyrlege allerede hadde kontaktet meg angående svarene.

Du, nå må du prøve å ikke jazze deg opp fullstendig her. Hvor fælt har du det nå og hvor ille har du egentlig lyst til å ha det? Du vil tjene masse på å faktisk ta til deg innspillene fra SAMTLIGE i t

Genetisk disponerte valper kan utvikle sykdommen, ikke genetisk friske. Ja, og veterinær Henrik Hedberg skriver f.eks. angående fôring "Överfodring med energi under uppväxten kan utlösa HD. En hu

Posted Images

Om det blir bedre når hunden er varm i muskulaturen og dere var på læng tur for noen dager siden så er både gangsperre(stive muskler) og strekk. Jeg ville sett an noen dager til så lenge hunden ikke ser ut til og ha betydelige smerter. Men det skader ikke og begrense den litt fra den verste herjingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det vedvarer, få en sjekk hos veterinæren.
Det er nok bare som Malamuten sier, en liten strekk el noe lignende. :)

Men det finnes endel andre ting som kan vise seg på valp/unghund og som bør sjekkes ut om dette vedvarer over tid. Jeg mistet selv en unghund til OCD i tidlig alder, derfor er jeg nok ekstra redd for og påpasselig med halthet på valp/unghund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff no ble jeg no livredd for OCD :(

Skal se ann haltingen et par dager til, og er det ikke blitt noe bedre innen imorgenkveld, så skal jeg kontakte dyrlegen slik at hun kan få kjenne på henne... Om det er en strekk, så bør det jo begynne å gå over snart.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff no ble jeg no livredd for OCD :(

Skal se ann haltingen et par dager til, og er det ikke blitt noe bedre innen imorgenkveld, så skal jeg kontakte dyrlegen slik at hun kan få kjenne på henne... Om det er en strekk, så bør det jo begynne å gå over snart.. :/

Det er godt valpen er hos deg nå slik at den kan holdes i mer ro, og dermed få et mye bedre utgangspunkt for å hele :) Jeg synes ikke du skal bekymre deg for alvorlige diagnoser enda, for valpen har som du skriver vært litt vel aktiv.

God bedring til den lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

....og når alt annet er sagt her - jeg ville sjekket dette med røntgen hos veterinær med en gang. For OM det er OCD så bør det opereres så tidlig som mulig, det øker sjansene og sannsynligheten for at hunden blir helt bra. Jo tidligere diagnose stilles og ting fikses, jo bedre er det. Enkelt og greit.

Vi vet jo at OCD forekommer og når man også vet at det er viktig at diagnose stilles tidlig så ville jeg heller tatt en tur til veterinær en gang for mye enn en gang for lite.

Det kan selvsagt være som de sier over her, bare en liten strekk - men better safe than sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp hadde omtrent samme symptomer som det du beskriver.

Veteriæren som kikket på min valp når hun haltet, mente at det ikke var noe vits og røntge min, for og se etter OCD, fordi haltingen var omtrent usynlig. jeg sa at jeg SKULLE røntge henne, og godt var det, for det var OCD. Hun ble operert og lever et aktivt liv som agilityhund idag.

Krysser fingrene for at det bare er en strekk eller lignende på din valp:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ocd og om den begrenses i oppførsel, har det noe og si at mann ser det an noen dager? Om det er ocd, vil det ikke da bli værre etter aktivitet og ikke bedre?

Strekk kan sitte lenge, skikkelig strekk kan vare flere uker, og en liten en vil nok vertfall ta 3-4 dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver i allefall å holde henne rolig, men hun springer og herjer som om hun skulle hatt en veps bak seg.. Men så har hun sittet i ro i hele dag da.. Jeg håper inderlig at hun ikke har noe alvorlig skade! Vet ikke hva jeg skulle gjort da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til du skal til dyrlegen så prøv å holde hun i ro, ikke lek med andre hunder, tur i bånd og IKKE hoppe ned fra sofa/seng osv ;)

Jeg prøver, men klarer ikke å avverge alle hoppene hun tar :P Hun er overalt to ganger før jeg rekker å ta henne :P Men hun er ute i bånd, og får ikke leke med andre hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en virkelig dårlig følelse da jeg sto opp idag, jeg har så dårlig samvittighet for å ha tatt henne med på en slik tur.. Jeg som er livredd for HD/AD osv osv. Hva var det jeg tenkte på?? Tenk om hun utvikler HD/AD eller OCD pga denne dritturen som jeg tok henne med på.. Blir aldri å tilgi meg selv da.

Det som er at jeg kan ane at hun halter, men det er på langt nær veldig tydelig.. Av og til er det tydelig - mens andre ganger så kan det se ut til at hun er helt frisk.. Skal kontakte vet idag... Det jeg er redd for er at vet skal avblåse det hele, siden hun ikke halter tydelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en virkelig dårlig følelse da jeg sto opp idag, jeg har så dårlig samvittighet for å ha tatt henne med på en slik tur.. Jeg som er livredd for HD/AD osv osv. Hva var det jeg tenkte på?? Tenk om hun utvikler HD/AD eller OCD pga denne dritturen som jeg tok henne med på.. Blir aldri å tilgi meg selv da.

Det som er at jeg kan ane at hun halter, men det er på langt nær veldig tydelig.. Av og til er det tydelig - mens andre ganger så kan det se ut til at hun er helt frisk.. Skal kontakte vet idag... Det jeg er redd for er at vet skal avblåse det hele, siden hun ikke halter tydelig..

de får ikke hd/ad eller ocd av en tur, så viss hun har noen av delene så er det ikke din feil.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hadde en virkelig dårlig følelse da jeg sto opp idag, jeg har så dårlig samvittighet for å ha tatt henne med på en slik tur.. Jeg som er livredd for HD/AD osv osv. Hva var det jeg tenkte på?? Tenk om hun utvikler HD/AD eller OCD pga denne dritturen som jeg tok henne med på.. Blir aldri å tilgi meg selv da.

Det som er at jeg kan ane at hun halter, men det er på langt nær veldig tydelig.. Av og til er det tydelig - mens andre ganger så kan det se ut til at hun er helt frisk.. Skal kontakte vet idag... Det jeg er redd for er at vet skal avblåse det hele, siden hun ikke halter tydelig..

SLUTT med deg!

Valpen utvikler ikke en GENETISK defekt fordi du tok den med på tur. Mine valper har vært med på LANGE turer fra dag en og de har aldri hatt problemer med hverken hofter eller albuer. Og så kjenner jeg flere som har tatt all verdens hensyn til valpen og allikevel har de fått dritt på både hofter og albuer. Så slutt å tull.

OM hun har OCD så har hun hatt det.

Ett tegn til OCD eller AD er at de halter, haltingen kan komme å gå - det er ingen grunn til at vetten ikke skal ta deg alvorlig. Bare be om at albue og skulder røntges du så går det bra. Og IKKE deng deg selv for dette - det beste du kan gjøre for en valp er faktisk å la den få mosjon og danne muskler - DET forbygger det meste. Genetiske defekter får du faktisk ikke gjort noe med - selv ikke om du pakker henne inn i bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en virkelig dårlig følelse da jeg sto opp idag, jeg har så dårlig samvittighet for å ha tatt henne med på en slik tur.. Jeg som er livredd for HD/AD osv osv. Hva var det jeg tenkte på?? Tenk om hun utvikler HD/AD eller OCD pga denne dritturen som jeg tok henne med på.. Blir aldri å tilgi meg selv da.

Det som er at jeg kan ane at hun halter, men det er på langt nær veldig tydelig.. Av og til er det tydelig - mens andre ganger så kan det se ut til at hun er helt frisk.. Skal kontakte vet idag... Det jeg er redd for er at vet skal avblåse det hele, siden hun ikke halter tydelig..

Som flere her sier - en hund FÅR ikke HD/AD/OCD av å være fysisk aktiv, for det forebygger. Har hun noen av disse sykdommene ligger det på linjene og hun ville nok utviklet det okkesom. Fysisk aktivitet fra ung alder gir en enorm helsemessig gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Belgerpia!

Amiga haltet som valp og jeg krevde røntgen av skulderen, fant ingenting. Fant senere ut hvorfor hun haltet som ung men. Men om du sier jeg vil røntget og vet sier nei så går jeg et annet sted.

Amiga fikk sterk grad HD som 1 åring påvist og jeg tror jeg gjorde alt i min makt for å hjelpe hun, men hun var den i flokken som tapte. Søsken har a på hoftene. Så ja, genetikk suger :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er overhysterisk nå, jeg hadde sagt akkurat det samme som dere dersom det ikke var min valp det gjaldt.. Så jeg skjønner at dere oppfatter meg som latterlig hysterisk, men i bunn og grunn så er jeg fullt klar over det dere prøver å fortelle meg.. HD er 20% arvelig og resten miljøpåvirkning. Stamtavlen hennes er fri for HD, så hun har et godt utgangspunkt. Hun er en valp som er veldig energisk, springer og hopper, tar sats og alt slikt. Det er bare denne turen forrige torsdag som gneger i bakhodet mitt. Jeg hadde aldri gått turen før, og jeg viste ikke at den var så lang og så krevende på visse plasser. Nuka var oppspilt og trakk og trakk i båndet nesten hele veien opp (hun hadde andre hunder forran seg hele tiden). Klatret og sprang hele veien. Nedover var det full fræs, selv i de bratteste nedoverbakker. Er jo min jobb å å si stopp, hun regulerer jo ikke selv når det er nok for de vesle beina hennes. Denne turen fikk iallefall meg til å puste å pæse, nesten som jeg gav opp på de bratteste bakkene.. Skulle aldri tatt henne med på en slik tur uansett om aktivitet er viktig for de små, jeg kunne heller ha gått en lang tur på slett mark..

Mine foreldre har en toller som har en stamtavle helt uten HD. Men både henne og søsknene fikk middels til kraftig HD... Så det var vel en kraftig missmatch mellom foreldrene..

Jeg får vel bare vente å se hva de finner ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er overhysterisk nå, jeg hadde sagt akkurat det samme som dere dersom det ikke var min valp det gjaldt.. Så jeg skjønner at dere oppfatter meg som latterlig hysterisk, men i bunn og grunn så er jeg fullt klar over det dere prøver å fortelle meg.. HD er 20% arvelig og resten miljøpåvirkning. Stamtavlen hennes er fri for HD, så hun har et godt utgangspunkt. Hun er en valp som er veldig energisk, springer og hopper, tar sats og alt slikt. Det er bare denne turen forrige torsdag som gneger i bakhodet mitt. Jeg hadde aldri gått turen før, og jeg viste ikke at den var så lang og så krevende på visse plasser. Nuka var oppspilt og trakk og trakk i båndet nesten hele veien opp (hun hadde andre hunder forran seg hele tiden). Klatret og sprang hele veien. Nedover var det full fræs, selv i de bratteste nedoverbakker. Er jo min jobb å å si stopp, hun regulerer jo ikke selv når det er nok for de vesle beina hennes. Denne turen fikk iallefall meg til å puste å pæse, nesten som jeg gav opp på de bratteste bakkene.. Skulle aldri tatt henne med på en slik tur uansett om aktivitet er viktig for de små, jeg kunne heller ha gått en lang tur på slett mark..

Mine foreldre har en toller som har en stamtavle helt uten HD. Men både henne og søsknene fikk middels til kraftig HD... Så det var vel en kraftig missmatch mellom foreldrene..

Jeg får vel bare vente å se hva de finner ut..

...men en hund som ikke er genetisk disponert for HD vil ikke utvikle HD. Så hvis hunden din ikke har anlegg for HD, så vil ikke lange turer etc. gjøre at hunden utvikler HD.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men en hund som ikke er genetisk disponert for HD vil ikke utvikle HD. Så hvis hunden din ikke har anlegg for HD, så vil ikke lange turer etc. gjøre at hunden utvikler HD.

Det der er jeg ikke så sikker på. HD kan bli påført selv med verdens peneste stamtavle. Jeg leser overalt at dersom valper som disponeres for mye aktivitet og belastninger kan utvikle HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jeg ikke så sikker på. HD kan bli påført selv med verdens peneste stamtavle. Jeg leser overalt at dersom valper som disponeres for mye aktivitet og belastninger kan utvikle HD.

Når du sier stamtavle, tenker du foreldre, besteforeldre etc i 8 generasjoner rett bak? For HD kan ligge på linjene selv om forfedre rett bakover er HDfri. Selvom bestemor har HD A, kan hun ha søsken med HD i ulik grad, og det er jo ikke slik at en HDfri hund kun gir HDfrie gener videre, HDgenene til søsken er også med i pakka selv om det ikke synes på stamtavla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...