Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som kaster opp

Lady
 Share

Recommended Posts

Og en bekymret en.

Lille fine Beaglevalpen min har kastet opp hver dag siden den kom til oss på søndag. Siste gangen var i natt. Da kom det bare slim. De andre gangene har jeg ikke vært tilstede men det var i hvert fall en gang ved siden av matskålen mens han åt.

Han får 2X 100 gram med valpefor som jeg fikk med fra oppdretter.

Han sover mye når han og jeg er alene men spretter og er supersosial med ungene når de kommer hjem.

Han spiser lite synes jeg... Kanskje 50gram pr måltid. Enda jeg snike oppi en liten teskje med leverpostei.

Jeg har kjøpt Zoolac, men jeg vil gjerne bli beroliget av dere her. Jeg trenger at dere sier at dette er firdui han spiser ting uten avi ser det (fordi han går med nesen i bakken) og at dette vil gi seg.

Hilsen engstelig hønemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Første tanken min var har han fått mark kur? Neste tanke, det blir ikke lett du har kjøpt Beagle og dem bruker nesa for så å gå over til synet når dem jakter. Altså alt som luker er spennende og kanskje mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i verstefall: Oppkast kan være et symptom på fremmedlegeme, så... jeg forstår bekymringen når valpen samtidig er en av de som spiser på ting slik du skriver. Siden den har kastet opp siden dere fikk den, kan det også være at den har spist på noe hos oppdretteren. Det kan også være lite mat, sammen med ubalanse i tarmkanalen, virus og så videre.

Har du pratet med oppdretteren?

Følg godt med på valpen, og hvis det fortsetter hadde jeg ville valgt en dyrlegetime på mandagen. Valper skal ikke spy hver eneste dag, selv ikke når de er småspiste. Da er det første bud å få valpen undersøkt av veterinær for å i det minste utelukke at det kan være sykdom.

Håper det går fort over :) God bedring til den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Joda.

Jeg ser den. Men det går da vel an å ha en BEagle som ikke spyr hver dag, håper jeg.

Det med Beagle er interessen for fremmed ting ute. Noe som kan være der selv om valpen er mett eller sulten og veldig vanskelig å trene bort. Men om det er rett mengde mat kan jeg hvertfall ikke si noe om. Men bruker selv å fore tre ganger i døgnet når dem er såpass gamle. Mengden mat tar jeg fra hold. Altså at valpen ikke blir for tynn eller tykk. Kjenn på valpen. HAr stort sett måtte bruke mer valpefor enn det som har stått angitt på forsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

100 gram av valpefor eller et voksen for eller et høyenergifor? Hvis du ser ca de to første ribbeina når han står rett så er han helslank og gjør ikke noe om han som valp legger på seg bittelitt. Valpen skal heller ikke være for tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser kanskje bare 100 gram totalt på en dag. Jeg synes det er lite. Ribbena stikker ut på siden.

Mulig jeg mistolker deg og ser for meg valpen som mer tynn enn den er... men

Det kan tyde på at valpen har vært undervektig da du hentet den også, eller? Eller har den rast ned så kraftig i vekt siden søndag?

Drikker den greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke veldig interessert i vann heller synes jeg. Selv om jeg buyyter ut vannet flere ganger daglig.

Det er valpefor han spiser-

Oppdretter SA for så vidt at han ikke var veldig glad i for. Hun håndmatet han med karbonade(!) npr vi hentet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke veldig interessert i vann heller synes jeg. Selv om jeg buyyter ut vannet flere ganger daglig.

Det er valpefor han spiser-

Er valpen glad, livlig og leken så er det neppe noe som er så veldig akutt, akkurat. Mål opp og noter hvor mye vann den drikker, (Mål før og etter hver gang du skrifter i vannskålen), da får du kontroll på vanninntaket. Du kan også teste hjemme med et lett trykk på tannkjøtt og/eller løfte hudfold om hvordan væskebalansen i valpen kan være som en grov indikasjon. Ved å trykke på tannkjøttet så ser du området blir lyst. Når du slipper så skal det raskt bli vanlig farge på vevet igjen. En hudfold skal løftes opp på en stående valp/hund, når du da slipper hudfolden du løfter opp, så skal denne raskt skli tilbake til vanlig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter SA for så vidt at han ikke var veldig glad i for. Hun håndmatet han med karbonade(!) npr vi hentet den.

Hvilket merke mat bruker oppdretter? Det kan jo være noe så enkelt som at den virkelig ikke liker maten. Du kan jo prøve på en forsiktig/gradvis matbytte.

Jeg anbefaler deg å se på: http://www.vomoghundemat.no/ De har eget råfòr for valper også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Måtte sjekke og tippe litt. Hvis du gir han tørrfor så skulle han ha spist ca 150 -250 gram tørrfor om dagen etter anbefalinger. Border Collien til sønnenklarte seg godt med halvparten av anbefalt dosering. Men her virker det som valpen er for tynn og for rolig. Jeg ville funnet ut av hvorfor den er småspist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket merke mat bruker oppdretter? Det kan jo være noe så enkelt som at den virkelig ikke liker maten. Du kan jo prøve på en forsiktig matbytte.

Jeg anbefaler deg å se på: http://www.vomoghundemat.no/ De har eget råfòr for valper også :)

Jeg husker ikke hva det heter i farten. Men de har kjøpt det på felleskjøpet og hjadde brukt det til alle valpene og også til mamman i dieperioden.

Måtte sjekke og tippe litt. Hvis du gir han tørrfor så skulle han ha spist ca 150 -250 gram tørrfor om dagen etter anbefalinger. Border Collien til sønnenklarte seg godt med halvparten av anbefalt dosering. Men her virker det som valpen er for tynn og for rolig. Jeg ville funnet ut av hvorfor den er småspist.

Enig. Iff jeg blir skikkelig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hmm det må jo være noe når oppdretter håndmater valpen med karbonade. Hmm har ikke kjempe kjennskap til Beagle men jakthunder generelt skal ha god matlyst fordi dem må hente seg inn fort for å kunne være klar til neste dags jakting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster han opp mens han spiser/ drikker/rett etterpå? Det kan jo hende han har en utposning på spiserøret?

Kun en gang har han kastet opp mens han spiser.

Hmm det må jo være noe når oppdretter håndmater valpen med karbonade. Hmm har ikke kjempe kjennskap til Beagle men jakthunder generelt skal ha god matlyst fordi dem må hente seg inn fort for å kunne være klar til neste dags jakting

Jeg spurte hvorfor hun ga han slikt. og da sda hun at det kun var nå som vi var der.

Nå må jeg gråte en skvett. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...