Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs (++) i Trondheim


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Nå er ikke valpen født engang, men tenker det kan være lurt å være litt tidlig ute med å finne noe passende :-) Dette er altså for et familimedlem som skal få seg hund etterhvert. Sonen har hjulpet med rasevalg, så da kan sonen kanskje også hjelpe med et valpekurs? :-)

Det vi er ute etter er først og fremst noe sentrumsnært, eier bruker ikke bil noe særlig, og aldri om vinteren (gammel boble).

Også må jeg bare si at selv har jeg ikke vært med på valpekurs siden jeg var 10 år gammel, så jeg vet egentlig ikke hva det bør inneholde.

Pris er nok ikke så viktig, det viktigste er vel at det er hyggelige folk som bruker positive metoder, og som kan gi både hund og eier et godt grunnlag, og veiledning (hun har aldri hatt hund før). Godt mulig hun vil ta et kurs senere også.

Er det noen kurs/hundeskoler dere vil anbefale?

Og pleier det å være valpetreff i byen av og til, hvor de kan treffe andre valper i trygge omgivelser (tenker da uten voksne hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Sportshunder ja :)

Trivelige og kunnskapsrike instruktører, og alltid en trivelig kursgjeng. Da er det jo mulig å bli kjent med noen på kurset og avtale valpetreff ol utenom kurs også. Har ikke gått valpekurs hos de, men en god del andre kurs, og jeg er alltid fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ikke se så mye på hva hundeskolen heter. Det er hvem som er instruktør som betyr noe. Jeg vil anbefalle å kontakte sportshunder og Nidaros brukshundklubb. Noen av instruktørene hos begge er veldig dyktige :) Undersøk hvem som skal holde kursene og velg etter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se så mye på hva hundeskolen heter. Det er hvem som er instruktør som betyr noe. Jeg vil anbefalle å kontakte sportshunder og Nidaros brukshundklubb. Noen av instruktørene hos begge er veldig dyktige :) Undersøk hvem som skal holde kursene og velg etter det :)

Men navnene deres sier meg jo absolutt ingenting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men navnene deres sier meg jo absolutt ingenting :P

Du kan spørre folk om dem (kanskje ikke med navn på et åpent forum) eller i det minste sjekke hva de har klart å oppnå med egen hund. Det er jo ikke hundeskolen man går på kurs hos. Det er instruktøren, selv om det er hundeskolen/klubben som arrangerer. Det er hvem som er instruktør som betyr noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant det. Men ser for meg at meritter hos egne hunder ikke er så viktig for hvermansen? Altså poenget er jo bare å få et godt grunnlag for et trivelig hundehold med en hund som vil fungere i verden, er ikke snakk om noe konkuranserettet eller noe. Jeg har tenkt at hver hundeskole har instruktører som opererer med samme filosofi, selvsagt med individ forskjeller, men om skolen f.eks er veldig positiv til klikkertrening, så vil alle instruktørene benytte seg eller være positive til dette dette? Dette ble litt dårlig forklart altså, håper du skjønner hva jeg mener :P

Men skal ta med meg dette om instruktør videre, definitivt. Og når tiden er inne og kurs skal meldes på får vi ta litt mer stilling til dette. Er det greit om jeg evnt. sender deg en PM da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja sant det. Men ser for meg at meritter hos egne hunder ikke er så viktig for hvermansen? Altså poenget er jo bare å få et godt grunnlag for et trivelig hundehold med en hund som vil fungere i verden, er ikke snakk om noe konkuranserettet eller noe. Jeg har tenkt at hver hundeskole har instruktører som opererer med samme filosofi, selvsagt med individ forskjeller, men om skolen f.eks er veldig positiv til klikkertrening, så vil alle instruktørene benytte seg eller være positive til dette dette? Dette ble litt dårlig forklart altså, håper du skjønner hva jeg mener :P

Men skal ta med meg dette om instruktør videre, definitivt. Og når tiden er inne og kurs skal meldes på får vi ta litt mer stilling til dette. Er det greit om jeg evnt. sender deg en PM da?

Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke helt enig. Om instruktøren på et valpekurs konkurrerer i elite eller kl 2 spiller egentlig ikke så stor rolle, men jeg syns det er en dårlig tankegang at instruktørenes evner som hundetrenere ikke betyr så mye på valpekurs. Om instruktøren er god kan ting som kan bli et problem i fremtiden med uerfarene eiere plukkes opp og ting kan legges opp litt annerledes og den ferske hundeeiern unngår et problem eller en felle han ellers ville gått i :) Valpekurs er viktige. Det er ofte uerfarene eiere som ikke alltid ser hvilke metoder som passer best for sin hund, og da bør instruktøren ha et litt bredt spekter å spille på. Samme filosofi trenger ikke si noe om evnen til å lese og trene hund.

Du må gjerne spørre på PM:) Jeg kjenner ikke alle da, og jeg kan bare komme med min mening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig helt rett, tar tilbake det jeg skrev. Det ble bare aldri noe kurs på meg og Casper, så jeg har ikke tenkt så mye over tingene. Men det du sier høres jo veldig fornuftig ut :-) takk skal du ha, da kommer det nok en PM din vei når valpen er født :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...