Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring, høyre og venstre


maysofie
 Share

Recommended Posts

Så har det seg slik at vi har fått en liten firbeint til i huset, som gjerne ønsker å bli lydighets- samt turhund etterhvert. Etter mange tanker og planer har matmor støtt på et lite problem, nemlig innlæring av høyre og venstre.

Min andre, voksne hund trener så smått lydighet, samt at vi ofte er ute på fjell-, ski- eller sykkeltur. I den sammenheng er det kjekt å kunne høyre og venstre på kommando for å unngå tull i systemet, noe hun er superflink på. Men problemet er, jeg har aldri virkelig 'lært' henne dette, det er noe som bare 'alltid har vært der', vi har aldri gått gjennom prosessen med innlæring av disse kommandoene. Hun er ikke somlete på det heller, sier jeg "høyre apport" eller "høyre" i utforkjøringen på ski, så kan du banne på at hun løper til høyre uten å se på meg for hånddirigering engang.

Da kommer vi til problemet. Hvordan lærer jeg valpen dette? Har selvsagt litt tanker, apport med dirigering vil være ganske greit å lære, men jeg ønsker at han skulle kunne retningene, ikke bare momentet. Tullete innlegg, menmen!Skal jeg bruke den voksne til å lære valpen, og vil det da sitte like godt hos valpen som henne? Noen som kan dele hvordan de lærte sine firbeinte høyre og venstre? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si høyre når dere går til høyre og venstre når dere går til venstre i veikryss el. Legg kommandoen inn i hverdagen og "fortell" hunden hvilken vei dere skal når dere går. Finn gjerne plasser og trene det på der du enten må til høyre eller venstre og legg ut en gjenstand eller godbit den veien du ønsker å ha hunden så kommanderer du når du går og hunden vil finne belønningen som ligger skjult hvis den går rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...