Gå til innhold
Hundesonen.no

SL1 - tell me all about it?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg har lyst å kanskje prøve en SL1, men har aldri sett en Sl1 så jeg vet ikke stort om det og vil gjerne vite mer før jeg tørr å prøve en :-)

På lydigheten er det vell greit nok. Har jeg forstått det riktig? : det er to skudd på lineføring/fvf og på dekkøvelsen. Man blir ikke kommandert så man går programmet selvstendig slik som på ferdselsprøven? man ser på dommer som gir klarsignal før hver øvelse? Man skal ikke tjoe og heie ved belønning med rolig "braaa" *klappe bikkja*?

Sporet?

Noen som har film av sin SL1?

all info er god info :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let opp IPO1 prøver på Youtube, så finner du både sporet og lydigheta. Det er likt som SL1, bare at man da ikke har bitearbeidet i SL1. :)

Og da merker jeg at jeg får kalde føtter ved å lese ipo1 :-P

takk, skal søke opp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporet er på jorde/dyrket mark/plen og skal gåes rolig og nøye. Det går dommer sammen med deg hele veien og bedømmer nøyaktighet og utførelse. Dekk/sitt/stå markering eller apportering av gjenstander.

Det du skriver stemmer bra på lydigheta, det er ikke belønning slik som på LP, dvs du kan, men du kan, men du kommer da mest sannsynlig til og få trekk på neste øvelse.Sikkert masse videoer på youtube :)

Edit: Programmet må du kunne selv ja, så dommer gir kun signal for utførelse. Sporet gåes av deg selv i klasse 1.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det du skriver stemmer bra på lydigheta, det er ikke belønning slik som på LP, dvs du kan, men du kan, men du kommer da mest sannsynlig til og få trekk på neste øvelse.Sikkert masse videoer på youtube :)

Hva er det som er forskjell her mener du? Jeg visste ikke at det var belønning i LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er forskjell her mener du? Jeg visste ikke at det var belønning i LP?

i LP har du lov til og belønne ganske greit i mellom øvelser, så lenge det ikke inkluderer leke eller godbit. Det blir strengere oppover i klassene, men selv i elite kan man uproblematisk buke både klapp og lyd og frie ut hunden. I IPO er det i mye større grad et sammenhengende program og det trekkes en del for utfriing og belønning av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporet er på jorde/dyrket mark/plen og skal gåes rolig og nøye. Det går dommer sammen med deg hele veien og bedømmer nøyaktighet og utførelse. Dekk/sitt/stå markering eller apportering av gjenstander.

Det du skriver stemmer bra på lydigheta, det er ikke belønning slik som på LP, dvs du kan, men du kan, men du kommer da mest sannsynlig til og få trekk på neste øvelse.Sikkert masse videoer på youtube :)

Edit: Programmet må du kunne selv ja, så dommer gir kun signal for utførelse. Sporet gåes av deg selv i klasse 1.

Thank you :-)

For mye for å få bestått en SL1? :-) Vi har nok mer fart i sporet enn ønskelig i Ipo, vi har dekkmarkering. Vi startet med rikspor i utgangspunktet, men pirk er ikke min sterkeste side og det er første hund jeg trener spor med :P oooog han liker å spore så enkle spor er det litt hastighet i!

Lydighetsdelen er grei, må bare håpe han holder seg oppe gjennom hele programmet :-/ Du sier det trekkes en del, men om jeg "belønner" en gang gjennom programmet så? :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Slush du kan fint belønne mellom øvelsene i lydigheta før dommer gir signal til neste øvelse. I mellomtiden noterer dommeren trekk fra forrige øvelse. Not to worry.. Du kan selvfølgelig ikke fri ut hunden og sende den avgårde men ha ro og kontroll.

Også i spor kan du rose på gjenstand, og jeg tror du kan rose underveis også på 1ern.

Dette står i reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ett spørsmål til :-) På SL1 så legger jeg ut sporet selv? Hvor mange gjenstander? hvilken gjenstand? og hvor i sporet? en vinkel og 200 m?

Legger sporet selv ja. :) 2 gjenstander, 2 vinkler 300m. Du får gjenstander og instruksjon av dommer hvor å legge de. Typisk sånt noe:

BR141_h9e4m2_medium.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you :-)

For mye for å få bestått en SL1? :-) Vi har nok mer fart i sporet enn ønskelig i Ipo, vi har dekkmarkering. Vi startet med rikspor i utgangspunktet, men pirk er ikke min sterkeste side og det er første hund jeg trener spor med :P oooog han liker å spore så enkle spor er det litt hastighet i!

Lydighetsdelen er grei, må bare håpe han holder seg oppe gjennom hele programmet :-/ Du sier det trekkes en del, men om jeg "belønner" en gang gjennom programmet så? :-P

Ett spørsmål til :-) På SL1 så legger jeg ut sporet selv? Hvor mange gjenstander? hvilken gjenstand? og hvor i sporet? en vinkel og 200 m?

sporet er 300 skritt og skrittene er små så rundt 150 meter kanskje. 2 vinkler. Over 70 poeng er jo godkjent så du har jo ganske mye og gå på om det er målet ditt. Selv om du feks løser ut hunden og belønner skikkelig før feks apporteringen så er det jo begrenset hvor mye poeng du kan miste på en 10 poengs øvelse om apporteringen for øvrig er bra. Og rose hunden verbalt er vertfall ikke noe problem. Det er sjeldent dommer er så nært deg at han hører.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...