Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kjøre med kløtsjen


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Kjørelæreren min er veldig begeistret for å kjøre med kløtsjen. Altså at man "krypekjører" med den, bruker den istedenfor gasspedalen og bremsen, i kryss, bakkestarter osv. Jeg synes bakkestart på annen måte er vanskelig, for da må jeg jo bruke brekken, gasse og slippe kløtsjen samtidig... og jeg som er så ukoordinert. Så det er så mye bedre å bare forholde seg til bremsen og kløtsjen.

Uansett, etter noen timer har dette blitt en veldig grei og naturlig måte å kjøre for meg. Men så skulle jeg øvelseskjøre med pappa sin bil, og man kan trygt si at han ikke var så begeistret for min fine kløtsj-kjøring...

Men søsteren min, som har kjørt opp på en annen kjede i en helt annen by, har også lært det samme som meg.

Pappa sier at det sliter veldig på kløtsjen, og at jeg ikke må finne på å kjøre slik når jeg får meg bil engang. Kjørelæren har derimot ikke nevnt ett ord om at det ikke er bra for den.

Så hva er riktig? Er det vanlig å kjøre med kløtsjen slik jeg lærer nå, eller er det bare en greie kjøreskolene har for å få elevene fortere igjennom (for det er jo veldig mye enklere å kjøre slik synes jeg!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !! Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem. Jeg er sikker på at ti

Har aldri noen sinne brukt håndbrekk i bakkestart. Liker det ikke. Ikke står jeg i ro på clutchen heller, bremser og starter bilen vanlig. Jeg har også lært å henge på clutchen, samt krypekjøre av

Men det er også veldig irriterende når man ikke leser hva andre skriver, jeg sier at jeg bruker girene I KOMBINASJON med bremsepedalen. Og det å tilpasse seg betyr ikke sneglekjøring, er man en oppegå

Guest Belgerpia

Den som har rett her er kjørelæreren. Kjør med kløtsjen du - jeg gjør det, og jeg erindrer enda at jeg når jeg kjørte opp hadde bakketrening hvor utfordringen var å få bilen til å stå helt stille i oppoverbakke UTEN bruk av brems, kun kløtsj og gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett å "kjøre med clutchen" i bakkestarter, men så vidt jeg ble lært opp av min kjørelærer var det å "henge" på clutchen svært negativt og sliter på motoren. I lyskryss skal man aldri sitte med clutchen halvveis klar, den skal helt inn og ikke slippes før det lyser grønt. Samme gjelder andre kryss. På gamle biler gir jeg meg ****, men nye biler får forsiktig behandling av meg.

Vet ikke om det er rett eller galt da, det er jo bare noe som sitter. Det høres jo logisk ut at det sliter på bilen, men hvor mye må gudene vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel clutchen som blir slitt, og du merker fort om du bruker den feil, da lukter det skikkelig svidd. Slik jeg har lært det så skal man unngå å kjøre med clutchen halveis inne, når man kjører til vanlig. At man kryper i kø, parkeringshus osv. er da helt ok. Men å justere farten på motorveien ved hjelpe av clutch og 3. gir derimot, = svidd klutsj som må byttes ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og søsteren min kjører mye med kløtsj. Men vi har begge to fått en dårlig uvane om å seile inn i kryss med kløtsj og brems, istedet for å kjøre som vanlig. Og det fikk vi beskjed fra pappa om at sliter veldig på kløtsj. Men i bakkestart er det helt vanlig å bruke kløtsjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bytt kjøreskole. Han betaler tydeligvis ikke service på bilen selv.

Jeg tok akkurat kjøretimer i forbindelse med BE og dette var tema mellom meg og kjørelærer. Kjøring på klutch er ikke noe annet enn en uting. Det er ikke noe å kjøre på klutchen. Det eneste det gjør er å sende bilen på verksted og skifte av klutch er noe av det dyreste / omstendigste du gjør nest etter girkassa. Og nei klutchen er ikke motoren det er mekanismen mellom motor og gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel clutchen som blir slitt, og du merker fort om du bruker den feil, da lukter det skikkelig svidd. Slik jeg har lært det så skal man unngå å kjøre med clutchen halveis inne, når man kjører til vanlig. At man kryper i kø, parkeringshus osv. er da helt ok. Men å justere farten på motorveien ved hjelpe av clutch og 3. gir derimot, = svidd klutsj som må byttes ofte.

Which reminds me of at jeg alltid kjefter på muttern som trør inn clutchen og bremser fra 5 eller 4 giret og inn til rundkjøringer. Jeg ble lært opp til å bremse med gir, altså gire meg ned først, så bremse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker å bruke mye penger på bensin og være uøkonomisk er klutch kjøring perfekt for deg ;)

Men det kommer også ann på i hvilken grad man bruker den!

Syntes denne forklarer det greit:

Bruk clutchen riktig

Det koster mange tusen å bytte en clutch: Bruker du den riktig varer den normalt bilens levetid men bruker du den feil må du regne med at den må byttes. 1. Bruk aldri clutchen til å holde bilen i ro ved rødt lys i oppoverbakke. 2. Ikke bruk muskler. La bilen få komme i bevegelse først nesten uten å gi gass og gi gass først når clutchpedalen er ute. 3. Tilpass turtallet ved giring. Gi litt gass når du girer ned slik at turtallet samstemmes. Gi først gass når clutchen er helt ute. Gjør du dette riktig slites koblingen ikke i det hele tatt når du girer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pappa sier iallefall at kløtsjen tåler det helt til den ikke tåler det mer :P (

Kjørelæreren driller og meg i å stå helt stille i en bakke bare med klutsjen, en helt ny verden for meg :lol: har jo øvelseskjørt før, men da har jeg gjort det med pappa, og da har ikke det vært et tema engang.

Men da kjører folk flest med kløtsjen da? Også på biler som ikke tilhører kjøreskolen...

Jeg og seiler inn i kryss med kløtsj og brems :lol:

Bytte kjøreskole gjør jeg nok ikke, uansett virker det som det er veldig vanlig praksis. Og jeg vil gjerne få lappen fort her, og det får jeg ved hjelp av denne kjøringen. Så får jeg heller kjøre med pappa etterpå så han kan plukke av meg uvanene :lol:

Edit: plutselig kom det mange svar her, gadd ikke qoute folk jeg, men nå ser innlegget mitt litt random ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - krypekjøring OG bakkestart - der er det helt vanlig å bruke kløtsjen liksom

Ok, for det er stort sett det kjørelæreren min driller meg i. Tror nok pappa bare er ekstra forsiktig med klutsjen, for han bruker den ikke til det engang... greit det da, han kjører bra uansett, men jeg synes bakkestart med håndbrekk er vanskeligere...

Jeg vil jo selvsagt kjøre økonomisk og gjøre det som er bra for fremtidig bil, men samtidig liker jeg godt metodene som kjørelæreren har lært meg, og vil gjerne fortsette med dem. Så måtte høre litt med folk her om dette bare var uvaner jeg må forberede meg på å legge bort når jeg får egen bil, eller om det er ok å fortsette slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker å bruke mye penger på bensin og være uøkonomisk er klutch kjøring perfekt for deg ;)

Men det kommer også ann på i hvilken grad man bruker den!

Syntes denne forklarer det greit:

Joda, den forklaringa er som kjørelæreren min. Det er bare synd at han var sååååå ivrig på å få meg til å slippe clutchen nesten helt før jeg gav gass at jeg brukte 10 kjøretimer på å tro at clutchen måtte helt ut før jeg gav gass. Gjett hvor ofte jeg kvalte motoren :whistle: Spurte ei venninne som sa halloooo, du må jo gi litt gass før den er ute, og plutselig fikk jeg lappen på no time :lol:

Ikke stress med bakkestart med håndbrekk. Bare tull, de fleste moderne biler kommer med automatisk bakkestart, dvs at de ikke triller bakover av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men altså - krypekjøring OG bakkestart - der er det helt vanlig å bruke kløtsjen liksom

Eh nei.

Bakkestart er ikke kjøring på klutch. I det klutchjen tar tak, gir gass, slipper du opp håndbrekket og kjører.

Seriøst dette er jo helt håløst, Trodde det bare var gamle gubber som holdt på sånn jeg.. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Which reminds me of at jeg alltid kjefter på muttern som trør inn clutchen og bremser fra 5 eller 4 giret og inn til rundkjøringer. Jeg ble lært opp til å bremse med gir, altså gire meg ned først, så bremse :P

Haha, samme her. Men nå er det nok ikke så farlig for clutchen å ta den hele veien inn og så bremse inn før rundkjøring, det sliter bare unødvendig på bremsene tenker jeg.

Det som sliter på clutchen er jo å ta den inn og ut. F.eks. er noe av det verste du kan gjøre kjøre å gi gass mens clutchen er delvis inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ikke stress med bakkestart med håndbrekk. Bare tull, de fleste moderne biler kommer med automatisk bakkestart, dvs at de ikke triller bakover av seg selv :)

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klutchkjøring alene er faktisk nok til at man kan stryke jo! Ei vennine fikk skryt av kjørerlærer for å bruke klutchen så fint i timen før oppkjøring, fikk stryk rett og slett pga forferdelig uøkonomisk kjøring som sensor kalte det. Hadde annen kjørerlærer før neste oppkjøring hvor klutch ble kun brukt på hva jeg tenker som normalt kjøring, og fikk bare skryt!

Å gå mot kryss kun med klutch og brems er ikke noe særlig, bruker mye bensin og forurenser mye. Kun giret som skal holde bilen i gang frem til krysset hvis ikke er det faktisk mer miljøvennlig og stoppe helt opp og starte bilen igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men det er jo rart om kjørelæreren (ikke bare min!) lærer bort ting som kan være med å tippe mot stryk?

Du tror alle kjørelærere er perfekte? Det er jo litt naivt syns du ikke? Dette er ting som helt klart er med i vurderingen, det burde ikke være noe å lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

I know I know, det er en omstilling fra vanlig nøkkel. Muttern har sånn romferge, hun trenger ikke gjøre noe med nøkkeln - så lenge den er i lomma åpner bilen seg med en finger-swipe på døra og nøkkeln registreres av sensorer så den starter bare hun trykker på knappen. Mens nøkkeln ligger i lomma.

---

Det går nok bra på oppkjøring Lola, men vil nok anbefale for din framtidige bil at du kanskje holder den verste clutchkjøringa at a minimum :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

He he nei jeg mente ingenting.. Det var bare litt selvironi oppi all kjerringklutchingen at jeg ikke fikk start på bilen på oppkjøringa. Beklager forstyrrelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

Det er vel mer at det er rart å holde clutchen inne for å trykke på en knapp. Hvis du skjønner :P Man er liksom vant med nøkkel-vridninga og nå er det bare en simpel knapp :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...