Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ville dere ALDRI reist?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk fullstendig ødelagt mitt inntrykk av England etter å ha bodd i en fattig arbeiderklasseby i et år for å gå på skole. Blind vold, narkotika, politi på skolen, gjengopprør, portforbud, familievold (også i familien jeg bodde i, men aldri mot meg), nei, usj. Jeg kan reise på ferie dit igjen, men kommer aldri til å ønske å bo der igjen, og idyllen er for alltid brutt for meg, etter å ha fått opplevd et glimt av skyggesidene. Men sånn er det nok med mange land, å leve der er noe helt annet enn å feriere der :P

Ja, jeg vil ikke bo der- til det er England altfor gammeldags, og med altfor mange skiller. Så det dreier seg ikke om idyll, når jeg drar på ferie dit, men historie, geografi, opplevelser som besøkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er på en måte litt overrasket over at så mange nevner land "som har et annet kvinnesyn enn vi har i Norge". For det første utelukker det ekstremt mange land, langt flere enn Saudi-Arabia og Iran l

Da jeg var i Roma, så jeg mange som ikke respekterer kleskoder i kirker... Det provoserer meg litt. Vi krever at folk skal følge våre normer og regler i Norge, men vi gjør jo ikke det samme alltid...

Akkurat nå for tiden: De forente arabiske emirater..

Ja, jeg vil ikke bo der- til det er England altfor gammeldags, og med altfor mange skiller. Så det dreier seg ikke om idyll, når jeg drar på ferie dit, men historie, geografi, opplevelser som besøkende.

Jepp, enig!

Hehe, husker i sosiologitimen en dag, det var diskusjon om hvorvidt det finnes nettopp klasseskiller i UK. Vi var tre utenlandske elever der, og kunne knapt forstå at det var en diskusjon :lol: Men jo, det var flere som mente at det ikke finnes klasseskiller, inkl læreren om jeg ikle husker feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran Canaria, Ibiza, Aya Napa og andre typiske turiststeder (eller Syden, om du vil). Orker ikke fulle nordmenn som ruller i sitt eget spy eller steder ribbet for egen identitet og kultur.

Oh god, Aya Napa!! NEVER! :frantics:

Men jeg må si, jeg hadde samme tanke om Kreta - det var veldig veldig flott der. Vi hadde leiebil og slapp å sitte oppi restaurantene med nordmenn. Noen sydensteder tror jeg er bedre enn andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh god, Aya Napa!! NEVER! :frantics:

Men jeg må si, jeg hadde samme tanke om Kreta - det var veldig veldig flott der. Vi hadde leiebil og slapp å sitte oppi restaurantene med nordmenn. Noen sydensteder tror jeg er bedre enn andre :)

Det spørs helt hva du gjør det til :) å leie bil på Tenerif var gull, og vet det er ganske greit på Gran canaria også.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran Canaria, Ibiza, Aya Napa og andre typiske turiststeder (eller Syden, om du vil). Orker ikke fulle nordmenn som ruller i sitt eget spy eller steder ribbet for egen identitet og kultur.

Ble påspandert 14 dager på Mallorca og tenkte det verste. Men jeg og eksen leide bil og kjørte rundt. Det er en vakker øy med plenty kultur og særpreg. Det irriterer meg at jeg ikke tok flere bilder.

9448050001_99b559b587_c.jpg

Ellers tror jeg det er litt naivt å tro at man får opplevd autentisk kultur som turist på ferie uansett hvor man reiser. For å klare det må man nok bo på en plass over en periode. Det er vanskelig å få til på et opphold på 3-4 uker. Det er iallfall min erfaring. Jeg var på Cuba i tre måneder og selv da er det begrenset hvor mye man kan si man kjenner og har opplevd en kultur, og det til tross for at jeg bodde hjemme hos cubanere under hele oppholdet.

Jeg kan ikke komme på et sted jeg kategorisk ikke vil reise til annet enn typ ekstremplasser som toppen av Mount Everest eller på polekspedisjon. Det finnes plasser jeg ikke har behov for eller spesielt lyst til å besøke, men det er ikke sånn at jeg absolutt ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land med et annet kvinnesyn enn det vi har i Norge og alle land hvor det er krig

Nord-Korea

Visse land i Sør-Amerika

Australia. Jeg ser for meg at jeg vil dø bare jeg går ut av flyplassen :lol: Fordi alt er giftig, ikke sant :aww:

Russland

Aussiene overdriver litt det der med farlige dyr :P De elsker å overdrive og skremme turister med feks myter om "Drop Bears" (kjøttetende koalaer som hopper ned og angriper fra trærne). Eller altså, det ER farlige dyr der, men det er ikke sånn at de hopper på deg ute i byen ut av det blå. Jeg har overlevd der et helt år nå :lol: Tror ikke jeg noensinne var i en ekstremt farlig situasjon. De fleste farlige dyrene er lette å passe seg for, som de fleste dyr angriper de bare om de blir truet. Farligste dyret jeg var i nærheten av var en slange, men dette var da vi var ute i bushen på felttur :) Australia er et altfor fantastisk land for at frykten for dyr bør ødelegge :ahappy:

Jeg fikk fullstendig ødelagt mitt inntrykk av England etter å ha bodd i en fattig arbeiderklasseby i et år for å gå på skole. Blind vold, narkotika, politi på skolen, gjengopprør, portforbud, familievold (også i familien jeg bodde i, men aldri mot meg), nei, usj. Jeg kan reise på ferie dit igjen, men kommer aldri til å ønske å bo der igjen, og idyllen er for alltid brutt for meg, etter å ha fått opplevd et glimt av skyggesidene. Men sånn er det nok med mange land, å leve der er noe helt annet enn å feriere der :P

Min søster var på språkreise i Hastings da hun var 16. Hun ble både ranet og var vitne til at noen ble knivstukket :icon_confused: Ikke noe sted jeg vil til.. Men liker London da...

Ellers, steder jeg aldri kunne tenke meg å dra til:

- Som mange andre sier, De Forente Arabiske emirater og andre ekstrem-muslimske land... Er jo et godt poeng noen nevnte tidligere her i tråden at en del av å reise er å oppleve annen kultur osv, men noen ting er så ekstreme at jeg ikke vil støtte de på noe vis med mine penger. Og land med slike ekstreme styresett og kvinnesyn gjør meg kvalm. Jeg er sterk motstander av slik religiøs fanatisme, jeg blir så mektig provosert bare av å se en kvinne i hijab eller burka liksom. Og tenker automatisk at alle menn der er ekle og onde fordi de tillater slik behandling. Nei hele greia gjør meg kvalm. Aldri om jeg vil til slike land.

- Tyrkia.. Som mange andre er mitt inntrykk utfra hva jeg har hørt skittent og kjipt folkeslag. Og uinteressant med mindre målet er å bare ligge og bake seg i sola.

- Egentlig steder generelt der det eneste man drar dit for er å ligge på stranda og feste. Jeg liker ikke å ligge på stranda, takler ikke overbefolkede strender. Er det et sted ved kysten drar jeg dit for å dykke, ikke ligge og stekes. Og typiske turiststrender er ikke noe gode å hverken dykke eller snorkle på, så da utgår de stedene :)

- India, mest av de samme grunnene som andre har nevnt. Skittent og overreligiøst. Og i en annen by der, Varanasis tror jeg den heter, kan man jo finne døde folk i elva og flytende rundt uten at noen bryr seg. Er visst et slags religiøst kremmeringssted der som avogtil dumper utstøtte lik uti... Og masse villhunder som går og gnager på likene på land (så dette i en dokumentar av Richard Dawkins, ene episoden av Sex, death and the meaning of life). Og det der ekle kastesystemet.

- Bankok... Har vært der før, lander alltid der når jeg er i Thailand (er andre fine steder i Thailand, men ikke storbyene). Vandret rundt der en gang vi ventet på flyet hjem. Æsj for en ekkel og masete by!! Aaaaltfor mye folk og biler og bråk.

- Kina. Ingenting som frister meg med Kina egentlig. Liker ikke at de spiser hunder og at det er vanlig med udokumentert alternativ medisin (som er helt virkningsfritt, alt går på placebo) som er laget av deler av utrydningstruede dyr... Neshorn, mantarays, hai osv osv... Æsj. Ekle folk. (jada sikkert litt generaliserende nå men).

- Samme med Japan... Den delfin-og hvalslaktingen de driver med, helt forkastelig!! Vet ikke om noen her har sett den, jeg har ikke turd enda, dokumentaren The Cove. De masseslakter delfiner og spiser dem eller selger dem til marine parker (så folkens ALDRI dra til Seaworld og lignende parker!!!).

- Rio de Janeiro. Høres t som en ekkel og skitten storby full av kriminalitet. Virker som en farlig by. Pluss jeg er ikke spes interessert i storbyer. Er ellers lite i Søramerika som interesserer meg. Regnskog kan jeg alltids dra til Australia for å se, et land jeg allerede elsker og gjerne vil tilbake til.

- Konfliktområder..

- Russland... Min opplevelse av menneskene der på flyplassen i Moskva ga meg bare totalt avsmak :P Hadde en helt latterlig opplevelse der, pluss at ALLE de som jobbet på flyplassen var sure. gretne, INGEN smilte og 90% hadde hockeysveis eller pelslue og mange hadde pelskåper. Sikkert synd å avskrive et helt land bare pga den opplevelsen, men er foreløpig ingeting annet der som virker forlokkende på meg som jeg vet om.

- Tror nok aldri jeg kommer til å dra til Nord eller Sydpolen :P Liker å ha det godt og varmt jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...