Gå til innhold
Hundesonen.no

"Massedød" blandt valper undersøkes


Justisia
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

E-coli og stafylokokker. Holdt på å miste et helt kull en gang pga dette. I følge min vet er dette langt vanligere enn man tror pga ofte avskrives det med at det er svake valper i kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-coli og stafylokokker. Holdt på å miste et helt kull en gang pga dette. I følge min vet er dette langt vanligere enn man tror pga ofte avskrives det med at det er svake valper i kullet.

Jeg også. Men da ser man jo at valpene har diarè, om man ser etter... (Jeg oppdaget det når valp nr.3 takket for seg, og valp 4 begynte å hangle - den ble reddet med antibiotika, zoolac og vann m/elektrolytter - de tre siste i kullet ble ikke smittet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg også. Men da ser man jo at valpene har diarè, om man ser etter... (Jeg oppdaget det når valp nr.3 takket for seg, og valp 4 begynte å hangle - den ble reddet med antibiotika, zoolac og vann m/elektrolytter - de tre siste i kullet ble ikke smittet)

Mine hadde ikke diare, de var bare timer gamle når første døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Nei, det et desverre ikke det. Valpene blir smittet av moren under fødselen. Dette er normalflora som blir overaktiv.

Kan det tenkes at normalflora blir veldig sterk (type at bakteriene blir så resistente at et normalt immunforsvar ikke klarer å ta knekken på de) pga overforbruk av antibiotika? Det er jo noe vi leser mye om for tiden, blandt både mennesker og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...