Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp/liten hund på fly..for liten bag?


Recommended Posts

Det er jo flere flyselskap som godtar at hunden kan bli med i kabinen dersom hunden + bagen er under 8 kg. (og bagen ikke overskrider disse målene 40*25*23 cm)

Det blir jo også spesifisert som et krav at "buret skal være så stort at dyret skal kunne stå oppreist, snu seg og legge seg i en naturlig posisjon."

Likevel så vil vel større valper og små, voksne hunder få litt vanskelig for å stå oppreist pga den lave høyden på buret..Flere små hunder vil jo komme innenfor vektgrensa, men ha problemer med at buret er for lavt. Si at hunden er kun 4kg, men er 27 cm høy. Vil ikke dette bli godtatt selv for en kort flytur? Hunden vil jo mest sannsynlig ligge under flyturen uansett og en kan vel åpne "toppluka" på bagen mellom avgang og landing?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://hundesonen.no/forum/topic/51832-hjelp-jeg-skal-ut-og-fly-med-hunden-min/

Svaret står her.

"Widerøe og SAS opererer med svært like regler, dyret skal ha "nok plass", men det er ikke like strengt som ved frakt i lasterom. Du kan "stappe" dyret litt nedi, men det går på skjønn. Det viktigste er vekta - som ikke skal overskride 8 kg."

"Alle disse dimensjonene er *med en del skjønn* - du vil ikke få målt baggen på flyplassen ned til nærmeste centimeter. Jeg vil tro det korrelerer med en sherpa bag av størrelse SMALL. Hvis du har en bag som er større, vil den kunne godtas så lenge de ytre målene kan komprimeres sammen (sherpa bag'er er i "mykt stoff") uten at dyret lider av det.

Årsaken til dimensjonene er at bag'en dyret transporteres i SKAL UNDER SETET FORAN DEG som all annen håndbaggasje. Det er ikke for å være drita kjip, men fordi at dyret ditt ikke skal smelle i taket på flyet dersom det blir voldsom turbulens. Ergo skal buret ikke være større enn at det går under et normalt flysete."

(du kan ha luka litt åpen, men ha baggen på gulvet og pass på at den ikke flyr i taket hvis flyet plutselig kommer i turbulent luftrom. Tenk hele tiden "hvis flyet plutselig havner i en nedovergående luftstrøm, hva skjer med alle løse objekter")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan det se ut etter turbulens som plutselig oppstod i marsjhøyde (altså ikke på innflyvning eller takeoff, men i cruisehøyde):

singapore-flight.jpg

Merk kaffen som har smelt i taket på bildet til høyre...

Hvilket er hvorfor man alltid også bør ha setebeltet på seg når man sitter i setet sitt :P Og man bør passe på at hunden ikke sitter løst på fanget ditt i en bagg med åpen luke for å kjike ut vinduet eller noe :P Det er sjeldent, men det er umulig å forutse clear air turbulence.

Litt sånn digresjon, men jeg leste artikkelen her om dagen så jeg tenkte å illustrere hvorfor man sier at hunden ikke bør være på fanget :)http://avherald.com/h?article=462eaf1c

EDIT: La til link og endret bilde, fordi bildet ikke kunne hotlinkes.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, jeg har ALDRI hatt problemer med størrelsen på bag og valp i kabinen. Jeg hadde en valp som egentlig var litt for stor, men som jeg "kledde på" bagen og bar inn på flyet. Kommer kanskje litt an på flyselskap og lengde på turen. Men en tur med SAS på 1 time, så er det ingen som sier noe. Treffer du på det rette cabin crewet og, så får du ha valpen på fanget ;)
Jeg bruker til info denne flybag'en :http://www.doggia.no/produkt/hundevesker/hundeveske-bla-trixie



  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dalmatiner var for stor til bakken, det var igrunn nesten snakk om sild i tønne :-/ Jeg hadde han ikke inn i bakken før jeg måtte (ombordstigning) og jeg tok han ut så fort som mulig etter landing. Han var nok også for tung men ingen sjekket og for meg var det uaktuelt med valp i lasterommet.

Den trange baggen gjorde derimot ikke flyturen bedre da jeg var så "heldig" at akkurat min valp hylte og pep hele flyturen :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...