Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening med andre hunder.


HKB
 Share

Recommended Posts

Må ærlig innrømme at etter valpekurs har det blitt lite trening sammen med andre hunder på Rico. Jeg har ikke funnet noen som har hatt lyst til å trene med ferske oss og jeg er litt for redd til å bare dukke opp på en hundeklubb med unghund terroristen min. Derimot fikk jeg melding av ei jente jeg gikk på ungdomskole med, men som jeg egentlig aldri hang noe særlig med om jeg hadde lyst til å møtes med bikkja for å trene litt.

Vi er så heldige å ha en treningsbane her som kan brukes for 50 kr i mnd så vi duret bort og satte i gang. Jeg gjorde veldig oppmerksom på at Rico er en pipegnureape og kan hive seg mot båndet for å komme bort til den andre hunden i starten og som sagt så gjort. Vi gikk parallelt rundt banen så vi alltid hadde hele banen mellom oss til hundene hadde roet seg, Rico fortsatt veldig oppmerksom på den andre hunden, men mulig å få kontakt med (jeg hadde ikke ventet meg så mye en gang, han pleier å blokke totalt bare han ser en annen hund). Enden på visa var full kontakt på ca 10 meters avstand fra den andre hunden, nærmere og han begynte å miste fokus.

Min stemor fant ut når Rico var valp at det å hilse på andre hunder bare var sunt! Så nå girer han seg opp med en gang han ser andre hunder for her skal det hilses! Han er ikke aggresiv på noen måte, men han kan finne på å pipegnure (ikke knurring) og kaste seg mot båndet hvis han ikke får hilse. Jeg får egentlig ikke noen kontakt, så jeg har bare pleid å hanke tak i bikkja og gå videre, men det er ikke en løsning for meg i lengden. Andre mennesker har også blitt redde, han er jo tross alt stor og svart.

Vi har 2 hunder vi pleier å gå tur med, de er mer eller mindre de eneste han får hilse på, og da aldri i bånd.

Jeg og hun jenta jeg gikk på ungdomskole med har blitt enige om å møtes oftere og det er her jeg vil ha innspill. Slik jeg gjorde det sist var det litt "slutt å kødde" samtidig med at jeg fjernet meg så langt unna jeg trengte for å få kontakt og jobbet meg nærmere den andre hunden igjen. Er det noen som har noen andre innspill på hvordan jeg kan gjøre det videre? bare fortsette hvor vi slapp? Og når vi møter hunder på tur, skal jeg bare fortsette å hanke han med meg?

Nå er jeg veldig på prøv og feil og finne ut hva som fungerer, men etter hvert når jeg føler at vi mestrer èn hund så vil jeg avansere litt og etter hver melde meg på et passeringskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å melde deg på passeringskurs så ville jeg gjort det med en gang. Da får du oppfølging, tips, og et treningssystem å følge helt fra starten av. Hvis du trener en del på egenhånd nå så må du i stor grad begynne å nytt på et kurs (selv om det du har jobbet med såklart vil være der i bunnen).

Det er ikke slik at på passeringskurs så går alle hundene rundt hverandre fra dag en. Det bør ihvertfall ikke være det. Et godt passeringskurs bør ha litt teori om hva som skjer og hvordan man skal håndtere det, og så tar man det gradvis ut fra hver hunds nivå. Dersom hunden din ikke takler mer enn én annen hund, selv med avstand, så bør det tas hensyn til på et godt passeringskurs også.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men kan anbefale Hund i Fokus i Darbu/Hokksund, hun har et veldig bra og gjennomført passeringskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...