Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan står det til med retriever rasene?


Guest Bruv
 Share

Recommended Posts

I "raser du ikke ville hatt" tråden kommer flat frem ganske ofte, og selvom jeg har og er vokst opp med flat skjønner jeg hvorfor :P Nå er det ganske gammelt, men jeg synes dette blogginnlegget er tankevekkende http://waternuts.blogspot.no/2012/05/flat-coated-retriever-en-jakthund.html . Jeg tror ikke en god flat er et sånt masete, stresset vimsehode som mange aldri kunne tenke seg å ha i hus, men det er kanskje langt mellom gode eksemplarer. Det skal jo være en rase som evner å jobbe hardt, konsentrere seg, være stille mens andre jobber, slappe av mellom slagene, ha guts nok til å apportere i alt mulig terreng, osv. Jeg tror det er mange oppdrettere som avler bare fordi hunden er snill og grei og har vært på utstilling. Men de aller fleste flatter er jo snille hunder, så jeg synes det burde ligge mye mer bak.. Min flat er feks både fin og veldig snill, men jeg hadde aldri avlet på han av den grunn. For det første er han ekstremt skuddredd, og han sliter med separasjonsangst, er krypt, kan stresse seg opp i himmelen og beyond, har generelt dårlig avreagering og er ikke den tøffeste gutten i gata (jeg er glad i han selvom altså :P ). Da jeg fant ut at søsteren hans har hatt et kull kjente jeg at jeg ble litt skeptisk..

Hadde det hjulpet med strengere avlskrav? I kravene står det "Hvis hunden IKKE er jaktpremiert gjelder følgende krav til utstillingsresultater: 2xHP fra JK/UK eller 2x1AK eller en av hver av disse". Jeg skjønner ikke helt hvorfor et sånt utstillingsresultat erstatter en jaktpremiering.. Har det vært vurdert å endre kravene sånn at blir likere de setterene har? De kan vel ikke bli utstillingschampions uten jaktpremiering? Det er jo dumt at retrieverne blir avlet på som rene selskapshunder når det faktisk ikke er det det er.. Jeg er ikke inne i retrievermiljøet, så jeg håper det er noen her som vet litt om hva som foregår, og om det oppdretteren i bloggen ovenfor skriver er noe mange er enig i eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke så mange flatter jeg (desverre for jeg liker de jeg!) men har gått på kurs i vinter med en flat. Tror ikke den kommer fra et særlig bra oppdrett, eier fortalte de fikk kjøpe den for redusert pris fordi det ble oppdaget at mor og far var søskenbarn eller noe sånt etter at parringa allerede var gjort, men en skikkelig kul hund! Den er bare ren familiehund men når den fikk jobbe på kurset vi gikk på- wow sier jeg bare. Snakker om at den elska å få noe å gjøre! Og den jobba skikkelig bra, veldig lettlært og knallfin hund. "Synd" den bare er familiehund for den hadde virkelig hatt utbytte av å få jobbe oftere! :) Litt OT kanskje men jeg følte meg skravlete i dag :D

Aner ingenting om avlen på flatten men hvis det er som det står på den bloggen du linker til høres det ikke helt bra ut. Kanskje strengere avlskrav må til? Noen som er inne på flat som har peiling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du refererer til de gamle kravene, men om du hadde visst hvor mye jobb det var for å få 2x exc fremfor 2x vg med det nye systemet........ Ingen ytterligere kommentarer på den...

Kravene du referer til er Retrieverklubbens minimumskrav for å komme på deres valpeliste, altså minimum. Et minimum av krav til avlsdyrene, ikke noen anbefaling. Så må man jo vurdere hvor høyt man skal legge lista da. Er det bra at det kun står 2 kull der i året? At alle kan stå der?

I Sverige er dette kravene for å stå på FRK sin valpeliste:

Krav på anvisade kullar via valpförmedlingen och för annonsering på hemsidan:

Hälsokrav

  • Båda föräldrarna skall vara friröntgade på höfterna och ögonlysta. Föräldrarna får ha främre Y-sömskatarakt, men ej någon annan form av katarakt (tex katarakt ÖP) eller andra ärftliga ögonsjukdomar, tex PRA. Ögonlysningsresultatet ska vara högst1 år gammalt vid tidpunkten för parning. Samma gällande vid insemination, max 1 år gammalt vid tappnings tillfället.
  • Inavelsgraden skall ej överstiga SKK:s rekommendation på en max inavelsgrad på 6,25 %. Avelsrådet kan hjälpa till att räkna ut inavelsgraden men om man vill vara säkrare på snabbare hantering så kan du själv gå in på SKK-avelsdata och göra en sk. "provparning". Då får man fram inavelsgraden på kombinationen.
  • Varken tik eller hanhund skall användas i avel före 2 års ålder vid parningstillfället. En tik bör ej ha fler än 4 kullar. En hanhund får inte ha fler än 75 valpar.
  • Tidigare beslut från 2002 om prövotid rörande PNP/RD restriktion har ändrats på FRK fullmäktige 2011. Detta innebär att RD drabbad individ själv, föräldrar till drabbad individ samt eventuellt redan producerad avkomma ej får användas i avel.
  • Hund med känd ärftlig defekt skall ej användas i avel.

Meritkrav

  • Båda föräldrarna skall vid en objektiv bedömning ha befunnits vara rastypiska såväl exteriört som jaktligt och mentalt.
  • Utställning: Lägsta krav är ett 1:a pris (hund som erhållit HP i veteranklass uppfyller kraven) i unghunds/jaktklass/öppenklass på officiell utställning före 2011-01-10 alternativt ett "very good" erhållet efter 2011-01-10 i unghundsklass, jaktklass, öppenklass, veteranklass, championklass på officiell utställning.
  • Jaktprov: 2:a pris i någon klass på officiellt jaktprov.
  • Dispens kan ges av avelsrådet, för hund med utländska blodslinjer som inte är representerade i Sverige (max 4 kullar) gällande lägre meriter dock ej hälsostatusen. Kontakta själv avelsrådet innan valpförmedlingen och bifoga dispens utlåtande från avelsrådet.

Så kan man jo spørre seg - er det da riktig og utelate en hund med godkjent mentalttest, som går i LP kl 3 og som er VCH å stå der fordi den ikke har 2.premie på jakt?

I en ideell verden hadde naturligvis alle hunder hatt 1.AK på jakt, vært friske ovs. men i realiteten fungerer det ikke slik, ei heller er det en garanti for bedre valper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke så mange flatter jeg (desverre for jeg liker de jeg!) men har gått på kurs i vinter med en flat. Tror ikke den kommer fra et særlig bra oppdrett, eier fortalte de fikk kjøpe den for redusert pris fordi det ble oppdaget at mor og far var søskenbarn eller noe sånt etter at parringa allerede var gjort, men en skikkelig kul hund! Den er bare ren familiehund men når den fikk jobbe på kurset vi gikk på- wow sier jeg bare. Snakker om at den elska å få noe å gjøre! Og den jobba skikkelig bra, veldig lettlært og knallfin hund. "Synd" den bare er familiehund for den hadde virkelig hatt utbytte av å få jobbe oftere! :) Litt OT kanskje men jeg følte meg skravlete i dag :D

Aner ingenting om avlen på flatten men hvis det er som det står på den bloggen du linker til høres det ikke helt bra ut. Kanskje strengere avlskrav må til? Noen som er inne på flat som har peiling? :)

Jeg har egentlig inntrykk av de aller fleste flatter liker å jobbe, ihvertfall de jeg har møtt :) Jeg synes ikke det er noe i veien med arbeidsmoralen til min, men akkurat som jakthund hadde han vært litt udugelig pga skuddredsel.

Du refererer til de gamle kravene, men om du hadde visst hvor mye jobb det var for å få 2x exc fremfor 2x vg med det nye systemet.... Ingen ytterligere kommentarer på den...

Kravene du referer til er Retrieverklubbens minimumskrav for å komme på deres valpeliste, altså minimum. Et minimum av krav til avlsdyrene, ikke noen anbefaling. Så må man jo vurdere hvor høyt man skal legge lista da. Er det bra at det kun står 2 kull der i året? At alle kan stå der?

I Sverige er dette kravene for å stå på FRK sin valpeliste:

Krav på anvisade kullar via valpförmedlingen och för annonsering på hemsidan:

Hälsokrav

  • Båda föräldrarna skall vara friröntgade på höfterna och ögonlysta. Föräldrarna får ha främre Y-sömskatarakt, men ej någon annan form av katarakt (tex katarakt ÖP) eller andra ärftliga ögonsjukdomar, tex PRA. Ögonlysningsresultatet ska vara högst1 år gammalt vid tidpunkten för parning. Samma gällande vid insemination, max 1 år gammalt vid tappnings tillfället.
  • Inavelsgraden skall ej överstiga SKK:s rekommendation på en max inavelsgrad på 6,25 %. Avelsrådet kan hjälpa till att räkna ut inavelsgraden men om man vill vara säkrare på snabbare hantering så kan du själv gå in på SKK-avelsdata och göra en sk. "provparning". Då får man fram inavelsgraden på kombinationen.
  • Varken tik eller hanhund skall användas i avel före 2 års ålder vid parningstillfället. En tik bör ej ha fler än 4 kullar. En hanhund får inte ha fler än 75 valpar.
  • Tidigare beslut från 2002 om prövotid rörande PNP/RD restriktion har ändrats på FRK fullmäktige 2011. Detta innebär att RD drabbad individ själv, föräldrar till drabbad individ samt eventuellt redan producerad avkomma ej får användas i avel.
  • Hund med känd ärftlig defekt skall ej användas i avel.

Meritkrav

  • Båda föräldrarna skall vid en objektiv bedömning ha befunnits vara rastypiska såväl exteriört som jaktligt och mentalt.
  • Utställning: Lägsta krav är ett 1:a pris (hund som erhållit HP i veteranklass uppfyller kraven) i unghunds/jaktklass/öppenklass på officiell utställning före 2011-01-10 alternativt ett "very good" erhållet efter 2011-01-10 i unghundsklass, jaktklass, öppenklass, veteranklass, championklass på officiell utställning.
  • Jaktprov: 2:a pris i någon klass på officiellt jaktprov.
  • Dispens kan ges av avelsrådet, för hund med utländska blodslinjer som inte är representerade i Sverige (max 4 kullar) gällande lägre meriter dock ej hälsostatusen. Kontakta själv avelsrådet innan valpförmedlingen och bifoga dispens utlåtande från avelsrådet.

Så kan man jo spørre seg - er det da riktig og utelate en hund med godkjent mentalttest, som går i LP kl 3 og som er VCH å stå der fordi den ikke har 2.premie på jakt?

I en ideell verden hadde naturligvis alle hunder hatt 1.AK på jakt, vært friske ovs. men i realiteten fungerer det ikke slik, ei heller er det en garanti for bedre valper...

Takk for svar! Håpet noen som driver med flat skulle svare, jeg vet lite om hvordan det egentlig funker.. Men du som sikkert møter veldig mye flatter, synes du generelt kvaliteten er høy? Jeg får av og til inntrykk av at de som står "utenfor" får et dårligere inntrykk av rasen enn det som er realiteten.. Feks har jeg vært mye med schäfere det siste året, og jeg synes alltid det er rart når folk sier det skal være så vanskelig å få tak i en trivelig schäfer, det er jo så mange av de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Håpet noen som driver med flat skulle svare, jeg vet lite om hvordan det egentlig funker.. Men du som sikkert møter veldig mye flatter, synes du generelt kvaliteten er høy? Jeg får av og til inntrykk av at de som står "utenfor" får et dårligere inntrykk av rasen enn det som er realiteten.. Feks har jeg vært mye med schäfere det siste året, og jeg synes alltid det er rart når folk sier det skal være så vanskelig å få tak i en trivelig schäfer, det er jo så mange av de :P

Kort sagt, siden jeg begynte har aldri så mange startet på jaktprøve som nå (har ikke data, men mitt inntrykk), og flere er "familiehunder" eller utstillingshunder. Altså ikke bare rene jakthunder, eller hunder med eiere som er meget interessert i jakt.

Helsemessig står det supert til i forhold til HD/AD. 261 røntget i fjor, 14 som ikke var fri (3 D, resten C), 98 for AD, 2 som ikke var fri. En del anmerkninger på øynene dog, og vi sliter fortsatt med kreft.

Mitt forhold "ute" i miljøet er mange fine individer, joda noen stressa finnes det jo, men har pr d.d møtt 1 individ med feil mentalitet. Og jeg tror de fleste hadde apportert jeg, noen fordi de elsker det, andre fordi de ble lært opp...

Jeg pleier å si til de som skal ha valp at det skal godt gjøres å få en ufordragelig flat. Så kan man bli litt mer selektiv og heller få på plass andre ting man ønsker seg :) Det er få kombinasjoner som ikke oppfyller minimumskravene, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ganske ny i flatverdenen, men har etterhvert møtt flere med flat og snakket med eierne og de fleste jeg har møtt har trent jakt med hundene sine. Har jo møtt en del som bare er familiehunder også, men for meg virker det som om flere bruker flaten til det den er laget for.

Min egen flat elsker å bære og apportere, noe hun har gjort av seg selv siden hun var liten og hun elsker å jobbe. Så det kan nok tenkes at det blir ett jaktkurs på oss etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...