Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg ta med valp til Sverige for en dag?


Recommended Posts

Å, jeg jeg har så mange spørsmål. Håper ikke dere blir gale, men jeg trenger svar på så mye som dukker opp:-)

Abby er 8 uker gammel, schippet, fått de nødvendige ormekurene og vaksine. (Nobivac). Hun ble vaksinert 14 juli, altså nøyaktig 7 dager siden i dag.

Kan vi ta henne med inn til Sverige? Jeg ser på MT sine nettsider at det er egne regler for valper opp til 3 mndr, men det står kun om innførsel av valp til Norge, men det er jo ikke dette det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, innførsel av en hund fra Sverige er at den har vært i Sverige og skal inn til Norge - om den har vært der ett minutt eller ett år er uvesentlig.

Så ormekur innført i passet som er tatt over 24 timer før innførselen (og ikke eldre enn 120 timer) må valpen ha. Vaksiner er det ikke noe krav om, og heller ikke de vanlige ormekurene som valper skal ha. Ormekuren som er nødvendig for innførsel fra Sverige skal være en spesiell type som tar bendelorm. (Valpeormekurene tar ofte hovedsakelig spolorm)

Faren hvis du blir stoppet og mangler den ormekuren er dels at den da må tas i Sverige før valpen kan reise hjem, men i tillegg må valpen da altså også være igjen i Sverige i 24 timer (så en veterinær på grensen er ingen hjelp).

Så en liten tur innom veterinæren er nødvendig, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Vi tar ikke turen til Sverige i dag:-)

Bare litt OT, dette med innførsel av valp. Det stilles faktisk krav til at valpen ikke skal ha vært på "rundtur" i Sverige før den tas inn til Norge. Oppdretter må dokumentere at den kommer rett derfra. Jeg leste det akkurat nå på sidene til MT. Tolket jeg det feil? Ikke at det er viktig, jeg bare fikk med meg litt ekstra info i det jeg forsøkte å finne den rette informasjonen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røros dyreklinikk har laga ei fin oversikt over de reglan :)

http://www.rorosdyreklinikk.no/index.php/smadyr/sverige

Valpen må være chippa og ha pass. Dersom du skal bare til Sverige for 1 dag, så må du begynne på den kuren som kan opprettholdes hver 28.dag. Da må du til veterinæren å få kur 2 ganger før avreise til Sverige. Hvis du da tar ny kur hver 28.dag så kan du reise fritt mellom landene når du måtte ønske.

Dersom du ikke er ofte i sverige, så kan du dra til veterinæren å få bare èn kur. Da må du være tilbake i Norge igjen etter max 5 dager, MEN du kan ikje reise tilbake til Norge før etter det har gått 24 timer etter kuren ble gitt.. Så dersom du skal bare en dagstur, så må du enten ha med ei overnatting, eller besøke veterinæren minst 2 ganger før avreise for å starte på den langvarige kuren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røros dyreklinikk har laga ei fin oversikt over de reglan :)

http://www.rorosdyreklinikk.no/index.php/smadyr/sverige

Valpen må være chippa og ha pass. Dersom du skal bare til Sverige for 1 dag, så må du begynne på den kuren som kan opprettholdes hver 28.dag. Da må du til veterinæren å få kur 2 ganger før avreise til Sverige. Hvis du da tar ny kur hver 28.dag så kan du reise fritt mellom landene når du måtte ønske.

Dersom du ikke er ofte i sverige, så kan du dra til veterinæren å få bare èn kur. Da må du være tilbake i Norge igjen etter max 5 dager, MEN du kan ikje reise tilbake til Norge før etter det har gått 24 timer etter kuren ble gitt.. Så dersom du skal bare en dagstur, så må du enten ha med ei overnatting, eller besøke veterinæren minst 2 ganger før avreise for å starte på den langvarige kuren :)

Tusen takk for et tydelig og klart svar. Da vet vi hva vi må gjøre:)

Synd man ikke lenger kan ta turen på sparket, men, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røros dyreklinikk har laga ei fin oversikt over de reglan :)

http://www.rorosdyreklinikk.no/index.php/smadyr/sverige

Valpen må være chippa og ha pass. Dersom du skal bare til Sverige for 1 dag, så må du begynne på den kuren som kan opprettholdes hver 28.dag. Da må du til veterinæren å få kur 2 ganger før avreise til Sverige. Hvis du da tar ny kur hver 28.dag så kan du reise fritt mellom landene når du måtte ønske.

Dersom du ikke er ofte i sverige, så kan du dra til veterinæren å få bare èn kur. Da må du være tilbake i Norge igjen etter max 5 dager, MEN du kan ikje reise tilbake til Norge før etter det har gått 24 timer etter kuren ble gitt.. Så dersom du skal bare en dagstur, så må du enten ha med ei overnatting, eller besøke veterinæren minst 2 ganger før avreise for å starte på den langvarige kuren :)

Her mista du meg helt? Jeg vet at reglen ble litt annerledes når man må til veterinær for å få ormkuren, men man må da ikke reise til veterinæren to ganger før avreise bare fordi man skal være i Sverige en dag, det er jo bare å dra til veterinæren noen dager før man skal til Sverige. Og skal man være mer enn 5 dager i Sverige så kan man jo fikse ormkur der borte, det er jo ikke noe krav til at hunden medisineres i Norge er det vel?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, man behøver ikke to ormekurer før en Harry-tur til Sverige. Tar man den bare minst 24 timer før tilbakeførselen, så holder det med èn ormekur.

Hvis man skal reise mye (hver/hverannen helg) så bør man fikse slik at man får tatt to stk - etter dèt er det tilstrekkelig med en kur hver 28. dag. Men for mange av oss "vanlig dødelige" som ikke har regelmessige turer til Sverige vil det være klart mer hensiktsmessig å gi en kur dagen før man skal over til Sverige. (Bare passe på at man skal hjem innen 5 døgn etter kuren er gitt)

Skal man være på ferie en uke der, må man naturlig nok finne en veterinær der som gir kuren (og fører det inn i passet selvsag) - også da innefor intervallet: mer enn 24 timer siden, men ikke lenger enn 120 timer.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Neida, man behøver ikke to ormekurer før en Harry-tur til Sverige. Tar man den bare minst 24 timer før tilbakeførselen, så holder det med èn ormekur.

Nei man behøver ikke men det er anbefalt fra MT å ta en når du er hjemme igjen også om hunden har rota rundt i svenske skoger.. Denne kan du få med fra veterinær å gi hunden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mista du meg helt? Jeg vet at reglen ble litt annerledes når man må til veterinær for å få ormkuren, men man må da ikke reise til veterinæren to ganger før avreise bare fordi man skal være i Sverige en dag, det er jo bare å dra til veterinæren noen dager før man skal til Sverige. Og skal man være mer enn 5 dager i Sverige så kan man jo fikse ormkur der borte, det er jo ikke noe krav til at hunden medisineres i Norge er det vel?

  • Første grunnbehandling må være 2 ganger innen 28 dager før du kan reise, så hver 28. dag.
  • Om man følger behandlingen hver 28. dag, kan hunden reise fram og tilbake så ofte man vil.

Det gjelder om du vil ha åpen billett til sverige :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mista du meg helt? Jeg vet at reglen ble litt annerledes når man må til veterinær for å få ormkuren, men man må da ikke reise til veterinæren to ganger før avreise bare fordi man skal være i Sverige en dag, det er jo bare å dra til veterinæren noen dager før man skal til Sverige. Og skal man være mer enn 5 dager i Sverige så kan man jo fikse ormkur der borte, det er jo ikke noe krav til at hunden medisineres i Norge er det vel?

Mye rimeligere å gjøre det hos din egen veterinær. Jeg har brett med piller liggende og betaler ingenting hos veterinær for stempel i passet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rimeligere å gjøre det hos din egen veterinær. Jeg har brett med piller liggende og betaler ingenting hos veterinær for stempel i passet

Mye rimeligere å gjøre det hos din egen veterinær, det er ikke sikkert det er rimeligere for meg. Det er variable priser på slikt, og er vel ikke alle som lar en ha et brett liggende. Selvom jeg ikke helt skjønner hva dette har med mitt innlegg å gjøre, jeg snakker jo bare om man ikke måtte dra to ganger til vet bare for å dra til Sverige en dag eller en uke. At det holdt med en tablett.

Men om du skal en uke til Sverige og kun det i løpet av hele sommeren, hva gjør du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Første grunnbehandling må være 2 ganger innen 28 dager før du kan reise, så hver 28. dag.
  • Om man følger behandlingen hver 28. dag, kan hunden reise fram og tilbake så ofte man vil.

Det gjelder om du vil ha åpen billett til sverige :P

Nettopp, det er derfor jeg prøver å få frem at man ikke trenger å grunnbehandle to ganger i forkant om man bare skal til Sverige en gang. Men at dersom man kanskje skal en uke til Sverige vil det være nødvendig å ta behandlingen i Sverige.

Men klart, er sjansen der for at man skal frem og tilbake noen ganger, så kan det jo være greit å ha åpen billett.

Målet mitt var å korrigere Sandra sitt innlegg, for om du bare skal til Sverige en dag, så holder det med en kur. Og man MÅ ikke være tilbake før 5 dager, dersom man tar kuren i Sverige minst 24 t før kryssing av landregrensene. Samt at man ikke trener overnatting i Sverige, men kan ta kuren to dager før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rimeligere å gjøre det hos din egen veterinær, det er ikke sikkert det er rimeligere for meg. Det er variable priser på slikt, og er vel ikke alle som lar en ha et brett liggende. Selvom jeg ikke helt skjønner hva dette har med mitt innlegg å gjøre, jeg snakker jo bare om man ikke måtte dra to ganger til vet bare for å dra til Sverige en dag eller en uke. At det holdt med en tablett.

Men om du skal en uke til Sverige og kun det i løpet av hele sommeren, hva gjør du da?

gadd ikke klippe i innlegget ditt,det var bare et svar på ditt spørsmål om man MÅTTE medisinere i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fullstendig OT, men profilbldene "SE", hva er et for noe? Jeg ser det er flere brukere som har de samme.

Er det ipad eller noe sånt du bruker? På min ipad driver tapatalk å bytter rundt på profilbildene til folk - jeg skulle til å anklage noen for å ha stjelt bildet mitt når jeg oppdaget at det ikke så sånn ut på nett med vanlig pc :) Siri Eveline sitt bilde bruker å være på 2nes profilbilde, mitt på Monicas osv osv. Det er helt texas innimellom når tapatalk setter igang med bildebyttinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, det er derfor jeg prøver å få frem at man ikke trenger å grunnbehandle to ganger i forkant om man bare skal til Sverige en gang. Men at dersom man kanskje skal en uke til Sverige vil det være nødvendig å ta behandlingen i Sverige.

Men klart, er sjansen der for at man skal frem og tilbake noen ganger, så kan det jo være greit å ha åpen billett.

Målet mitt var å korrigere Sandra sitt innlegg, for om du bare skal til Sverige en dag, så holder det med en kur. Og man MÅ ikke være tilbake før 5 dager, dersom man tar kuren i Sverige minst 24 t før kryssing av landregrensene. Samt at man ikke trener overnatting i Sverige, men kan ta kuren to dager før.

Nei unnlot å skrive at hun kunne oppsøke vet i sverige, siden hun bare sku på dagstur og helt sikkert ikke vil bruke tid på å besøke vet i sverige for å såå vente 24 timer på hjemreise.

Og ja hun trenger bare en kur før et helgepass (har tilogmed skrevet det) og ja jeg tenkte rett og slett ikke på at hun kunne ta kuren dagen før - og da er jo den spontane harryturen ingen problem :) bare synd at du følte at du måtte korrigere meg isteden for å tilføye det jeg ikke hadde formulert godt nok.. men lykke til på sverigetur, trådstarter!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det eget designet logo, forkortelse for Siri Eveline.

Er det ipad eller noe sånt du bruker? På min ipad driver tapatalk å bytter rundt på profilbildene til folk - jeg skulle til å anklage noen for å ha stjelt bildet mitt når jeg oppdaget at det ikke så sånn ut på nett med vanlig pc :) Siri Eveline sitt bilde bruker å være på 2nes profilbilde, mitt på Monicas osv osv. Det er helt texas innimellom når tapatalk setter igang med bildebyttinga!

A-ha, da skjønner jeg det. Ja, jeg har sett 2ne har samme profilbilde, så jeg lurte på om dette var noe "spesielt". Men takk for svar, da fikk jeg tilfredsstilt nysgjerrigheten min:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei unnlot å skrive at hun kunne oppsøke vet i sverige, siden hun bare sku på dagstur og helt sikkert ikke vil bruke tid på å besøke vet i sverige for å såå vente 24 timer på hjemreise.

Og ja hun trenger bare en kur før et helgepass (har tilogmed skrevet det) og ja jeg tenkte rett og slett ikke på at hun kunne ta kuren dagen før - og da er jo den spontane harryturen ingen problem :) bare synd at du følte at du måtte korrigere meg isteden for å tilføye det jeg ikke hadde formulert godt nok.. men lykke til på sverigetur, trådstarter! :)

Det blir ikke spontantur når den på planlegges og kur må tas dagen i forveien vel? Hihihi... Her i gården er spontant sånn at vi bestemmer oss der og da, kaster oss i bilen og drar av gårde:-)

Men bevares, det er da ikke noe stort problem. Vi bare innretter oss etter reglene selvsagt og det er ingen big deal å planlegge et par dager i forveien. Og vi bor 1 minutt unna veterinæren hvor de har drop-in timer fra kl 0800-1200 alle ukedager, så det går så bra så.

Og takk igjen for informasjonen, den var god å få med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei unnlot å skrive at hun kunne oppsøke vet i sverige, siden hun bare sku på dagstur og helt sikkert ikke vil bruke tid på å besøke vet i sverige for å såå vente 24 timer på hjemreise.

Og ja hun trenger bare en kur før et helgepass (har tilogmed skrevet det) og ja jeg tenkte rett og slett ikke på at hun kunne ta kuren dagen før - og da er jo den spontane harryturen ingen problem :) bare synd at du følte at du måtte korrigere meg isteden for å tilføye det jeg ikke hadde formulert godt nok.. men lykke til på sverigetur, trådstarter!:)

For å pirke så skrev du at hun kunne dra for å ta en kur, men da måtte hun overnatte i Sverige, med mindre hun valgte å starte på den langvarige kuren.

Jeg følte for å korrigere det slik at ingen tror at det ikke er mulig å ta en dagstur med hunden til Sverige. Det var overhodet ikke vondt ment, og kan godt hende du bare formulerte deg litt annerledes. Beklager om du følte de støtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...