Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om shetland sheepdog


Angelfeather
 Share

Recommended Posts

Hei. Vurderer sterkt å kjøpe en shetland sheepdog som (nesten) førstegangshund. Har derfor noen spørsmål som jeg håper å få svar på.

1. Hvor mye mosjon vil dere si en sheltie trenger? Holder det med ca 15-20min morgenstur, 30-60min hovedtur og 15-20min kveldstur? I tillegg kommer også korte tisseturer samt mental trening, og lengre turer i helgene.

2. Kan sheltien holde seg i ro inne - eller er den full av energi hele tiden? Da sikter jeg ikke til at det er en hund som dilter etter bena hele tiden, da dette ikke gjør meg noen ting.

3. Er det noen forskjell på tispe og hannhund? Iht energinivå, lynne, osv.

4. De neste 4 årene studerer jeg hjemmefra, men vil etterpå gå ut i full jobb. Vil en sheltie klare denne overgangen?

5. Tar også gjerne imot andre tips og erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vurderer sterkt å kjøpe en shetland sheepdog som (nesten) førstegangshund. Har derfor noen spørsmål som jeg håper å få svar på.

1. Hvor mye mosjon vil dere si en sheltie trenger? Holder det med ca 15-20min morgenstur, 30-60min hovedtur og 15-20min kveldstur? I tillegg kommer også korte tisseturer samt mental trening, og lengre turer i helgene.

2. Kan sheltien holde seg i ro inne - eller er den full av energi hele tiden? Da sikter jeg ikke til at det er en hund som dilter etter bena hele tiden, da dette ikke gjør meg noen ting.

3. Er det noen forskjell på tispe og hannhund? Iht energinivå, lynne, osv.

4. De neste 4 årene studerer jeg hjemmefra, men vil etterpå gå ut i full jobb. Vil en sheltie klare denne overgangen?

5. Tar også gjerne imot andre tips og erfaringer! :)

Vil bare begynne med å si at jeg ikke har all verdens erfaring men har nå levd med en sheltie i et halvt år og litt erfaringer får man jo. Dette var da en omplasseringsfrøken på 4 år.

1. Hørtes ut som en god plan mosjonsmessig. Slik jeg ser det så takler de rolige dager fint, men elsker å være fysisk aktive. Ganske så normalt for hunder forøvrig.

2. Frøkna mi er rolig inne, man merker henne knapt. Dog forfølger hun meg om jeg går noen steder. Men det har heller ikke vært noen utfordring å holde henne ute av kjøkkenet når vi lager mat.

4. Om du skal studere hjemmefra ville jeg uansett trent på å være alene hjemme slik man gjør med en hvilkensomhelst valp. Samt holde dette vedlike, slik at det ikke blir noe problem når du begynner i full jobb.

Håper det hjelper deg på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt sheltie fram til nå nylig, så kan jo svare utifra hva jeg har lært når jeg undersøkte om rasen, og egne erfaringen med Spés (selv om hun kanskje ikke var helt rasetypisk).

1. Syns det høres greit ut, jeg. Spés krevde ingenting, men kunne samtidig være med på turer over Hardangervidda, og gå i 6-7t per dag.

2. Har inntrykk av at endel kanskje er litt vel på inne, men Spés var absolutt ikke det. Med mindre noen laga mat på kjøkkenet lå hun for det meste og sov, eller fulgte meg som skyggen..

3. Føler ikke det er noen klare skiller der, går vel mest på individ.

4. Sheltier er veldig kontaktsøkende og vil helst være der det skjer hele tiden.. Men så lenge du er klar over det fra begynnelsen og trener på å la hunden være alene hjemme så vil jeg tro det går bra. Hunden min var hjemme alene fra 5-6t i ukedagene, og det klarte hun helt fint.

Ellers vil jeg bare si det at sheltier generelt ikke er kjempeglad i fremmede folk, det finnes heller endel individ som er veldig usikre og nervøse. Derfor bør man være veldig opptatt av og fokusere på miljøtrening fra den er valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gunnhild (forresten Gunnhild, kondolerer angående Spes. Helt grusomt!)

En sheltie blir hva du gjør den til, i de fleste tilfeller. Mine kan være veldig aktive med agilitytrening og lange turer, men de ligger gjerne som noen slakt og sover en dag også. Mine har heller ingen problemer med og være alene hjemme, selvom de helst vil dilte i hælene mine. Herlige små hunder, som passer til det meste:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Synes planen høres super ut. Min får noen ganger mer, og noen ganger mindre enn det du skisserer. Min krever mentaltrening noen ganger i uken. Med "krever" så mener jeg ikke at han blir monstrete eller vanskelig om han ikke får det, men hele hunden går og venter på noe spennende liksom. Man kan se at han tenker "treene snart? Leke med ballen, ihvertfall? Duuuuu???". :P Etter en god økt med lydighet/freestyle er han totalt avslappet og fornøyd.

2. Min dilter etter meg ofte. Mest hvis det er lenge siden tur/aktivitet. Men kan be han legge seg ned også. Han er en gladgutt og holder hele tiden øye med meg for å analysere om jeg ha tenkt å gjøre noe artig snart. Hvis jeg setter meg foran PCen for eksempel, legger han seg for å sove..

3. Jeg har ikke så mye erfaring utover min egen, og de jeg har møtt på Sheltietreff. Men jeg synes at hannene virker mer "på", på en måte. Tispene virker mere forsiktige, mer "tander". :P

4. Min bodde sine første 1,5 år med familien min (hjemme hos mamma), og var sjeldent alene. Så flyttet jeg for meg selv og han var da 8 timer alene hver dag. Fungerte helt fint. Men jeg trente på at han skulle være alene fra han var valp.

5. Den blir hva du gjør den til. Fint å tenke på å begrense bjeffing fra den er valp. Være klar over at hunden må børstes regelmessig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min første sheltie nå, en hann på 2 år. Jeg er kjempefornøyd og kommer garantert til å ha flere shelties :)

1: Jeg synes mosjonsplanen din ser grei ut, men husk at det også kommer an på hvordan dere bruker denne tida. En times rusletur langs veien i bånd blir noe annet enn en tur hvor hunden får utfordret seg både fysisk og psykisk. Men du skriver jo at hunden skal få mental trening også, så det der går nok fint.

2: Sheltien min er i ro inne (bortsett fra at han er en liten dilter, han vil gjerne være med rundt for å se hva som skjer), men jeg føler han er full av energi allikevel :P Han er liksom alltid klar for action, selv om han ikke krever det til enhver tid. Vil jeg finne på noe er han med tvert :) Er vi i ro så er han også rolig da, så ingen krevende hund å ha i hus.

3: Jeg har ikke så mye erfaring med tisper, men har inntrykk av at det er store individforskjeller.

4: Så lenge hunden lærer seg å være alene hjemme spiller det ingen rolle om du er borte 4 eller 8 timer om dagen, så det går nok helt fint.

5: Vær svært nøye med valg av oppdretter og foreldredyr. Det er ikke til å stikke under en stol at det er en del mentalt dårlige sheltier der ute, og dessverre er ikke alle oppdrettere like opptatt av godt gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er lurt å tenke på er at alt dette må læres. Mosjonsnivået du nevner kan passe fint for en sheltie, men de første par årene er det likevel mye arbeid med valp og unghund, alt fra alenetrening, gå pent i bånd, generell hverdagslydighet osv. Hunden må lære å være rolig inne og hvor mye det er greit at den dilter. Det kan ta tid, og begrenser seg ikke til den tilmålte tiden med tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sheltietispe på 7 år (phoebe) og en valp etter henne (Stella 3 mnd) :) veldig fornøyd med rasen på alle måter! Det eneste som er med mine er at de er skeptiske til fremmede, noe som ikke er uvanlig for rasen. Det er mye lyd i Phoebe, og jeg ser Stella begynner å ta etter henne (noe som jeg ikke synes er greit, det skal trenes godt på denne gang :-P ). Ellers er de allsidige herlige hunder som er lærevillige og svært lojale mot sine nære :) Det er ikke mye jaktinnstinkt i de, noe som for meg er viktig!

1. Synes absolutt turplanen din høres bra ut. Phoebe er mer enn fornøyd med en langtur (45-60 min, i naturen hvor hun får gå fritt) og noen små tisseturer. Hun klarer allikevel å være med på lange fjellturer. Nå er hun den lateste hunden jeg vet om, og går i et tempo som krever tålmodighet. Hun hadde nok vært fornøyd med 15 min også ;) Stella er det (heldigvis) mer fart i, og vil nok kreve litt mer.

2. Phoebe har alltid vært veldig fredelig inne (akkurat nå blir det litt herjing med valpen). Begge dilter stort sett etter meg overalt, men det synes jeg somregel bare er koselig! Hun har ikke vært mye alene i sitt liv, men tåler det helt fint:)

3. Jeg har så og si ingen erfaring med hannhunder, men har inntrykk av at det ikke er så stor forskjell på kjønnene.

4. Jeg ville trent på å være hjemme alene fra starten av, så går nok den overgangen helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...