Gå til innhold
Hundesonen.no

Diverse ord og uttrykk - "ordbok"?


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med hund, men vil gjerne lære – og jeg synes Hundesonen virker som et veldig fint sted å starte :) Iløpet av min korte tid her inne har jeg fått med meg at det er noen ord og uttrykk jeg rett og slett ikke vet hva betyr, og gjerne forkortelser for ting. For å illustrere nivået kan jeg si at jeg nettopp har lært meg hva en langline er... :P

Så hva er hel-/halvstrup? Hvordan funker det? Hva er LP (om det er noe i det hele tatt, eller har jeg kanskje misforstått :lol: )? Hva er "å gå spor"?

Er det noen som kunne tenke seg å lage en "ordbok" til meg, med typisk utstyr som brukes i forskjellig trening – hva det brukes til og hvordan det fungerer, uttrykk man bruker i forbindelse med hund osv.? Alt er interessant!

Takk på forhånd :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helstrup er nesten som ei renneløkke rundt halsen til hunden. Trekker den vil den snurpe seg inn og "strupe" hunden. Finnes i mer eller mindre alle materialer.
Halvstrup er et halsbånd som er delvis kjetting og delvis vanlig halsbånd. Lett å få rundt hodet på hunden og struper ikke hunden på samme måte som helstrup.

Helstrup:
94432_Rundsydd_Helstrup_L_r_2.jpg

Halvstrup:
73970_Dogman_1_Halvstrup__i_svart_l_r_1.

LP kan jeg ikke forklare da jeg ikke har helt peiling selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP er lydighetsprogram, som regel bare kalt lp eller lydighet.

Å gå spor er å gå et spor enten etter vilt/blod eller menneske (nbf spor). Du kan også legge spor meg godbiter ol. Er å følge en lukt/fert frem til et mål, sagt på en litt banal måte. Blodspor er en konkurranse form og nbf som er menneske spor er en annen.

Rundering er overvær, dvs hunden løper og lukter mens spor da går nøye på bakken med nesa ned.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Og halvstrup skal ikke strupe hunden på noen måte, da er det for liten størrelse. Meningen at det kun skal kunne strammes inn slik at det ligger tett inntil halsen på det strammeste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg en 1-2-3 på utstillings uttrykk. Hva pokker'n står alle bokstavene for og hvordan virker hvilende cert? :icon_redface:

NKK har en fin brosjyre til slikt :)http://viewer.zmags.com/publication/c9faee6a#/c9faee6a/1

Hvis ikke linken funker, finner du den nederst her http://web2.nkk.no/aktiviteter/finn-ut-mer-om/utstilling/ "Ny i ringen" heter den. Bra sted å starte :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Greia er det at jeg ikke vet hvilke ord jeg lurer på, for jeg vet ikke hvilke uttrykk som er der ute, om du skjønner :P

Det blir litt som å si lær meg gresk. Hundsk kan nok oppfattes som et eget språk til tider. Så kom deg ut i miljøet, treff ulike hunder og eiere. Bli med som observatør på forskjellige kurs og treninger. Jo mer du ser, jo mer forstår du, jo mer kunnskap. Lykke til med ny hobby!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller sleng spørsmål i tråden din etterhvert som du møter ord og utrykk du ikke skjønner :) For skal vi begynne å forklare alt så blir vi sittende her i til i morgen og ikke kjenner vi til alt selv heller. Jeg har holdt på med hund i 20 (+barndomshunder i fam.) har vært aktiv i lp-sporten i store deler av den tiden, men byttet gren nå. Jeg aner INGENTING! Her snakkes det i uante mengder med forkortelser og her er det bare å nikke og smile, før man går hjem å leter seg frem til hva det betyr. Eventuelt være den "dumme" på kurset som spør om hver minste lille ting og bruker opp tiden til alle de andre :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...