Gå til innhold
Hundesonen.no

Bonsai tre


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

a0ee63c17f5a4626907dd19372a23bc4.jpgTreet ovenfor er coleus, praktspragle eller hva de heter på norsk. De vokser veldig fort og får etterhvert en tykk og tre-aktig stamme. De er enkle å knyte ned og skjære i, så man kan få til veldig mye tøft etterhvert :)

Jeg har mange i vinduet nå som står å vokser seg til. Eneste er at de må klippes/stusses mye, ellers blir de litt sånn lang-greinete også blir det langt imellom blarne.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan foregår denne formingen og bindingen av trærne? Hvordan styrer man hvordan de blir liksom?

Man binder grenene for å styre treet slik man vil ha det. F.eks kan man flette/tvinne to grener sammen, også blir de etterhvert til en tykk stamme siden grenene vokser inn i hverandre.

For å få fin stamme-struktur kan man fjerne større grener for eksempel, også blir hullet som er igjen veldig sånn trestamme-aktig etterhvert som tiden går.

30251_tree_hole_499159.jpg

Også syns jeg det er fint når man ser litt røtter og lar de få luft øverst slik at de også får stamme-struktur :)

field%20maple%20bonsai%20root%20over%20r

Her er røttene oppå en stein, veldig stilig!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt lyst til å prøve dette, men jeg klarer ikke engang å holde en potteplante i live. Jeg glemmer den av, rett og slett. Mulig det hadde vært annerledes med noe som faktisk krevde mer?

Hvor mye, og hva slags jobb krever de? Og hvordan begynte dere med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt lyst til å prøve dette, men jeg klarer ikke engang å holde en potteplante i live. Jeg glemmer den av, rett og slett. Mulig det hadde vært annerledes med noe som faktisk krevde mer?

Hvor mye, og hva slags jobb krever de? Og hvordan begynte dere med dette?

Kommer helt an på tresort, men de fleste tilfeller så skal ikke trærne stelles noe mer utover "normalt" i et halvt år av gangen. Man skal ikke trimme dem for ofte, for det er ganske hard behandling de får, og da trenger de til på å styrke seg til ny kapperunde.

Man kan enten starte med å så frø. Da tar det gjerne et par år før man kan klippe første gang mener jeg å huske. Eller så kan du gå ut i skogen og finne deg et lite tre, ta det inn, putt det i en potte, og så stelle og klippe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt lyst til å prøve dette, men jeg klarer ikke engang å holde en potteplante i live. Jeg glemmer den av, rett og slett. Mulig det hadde vært annerledes med noe som faktisk krevde mer?

Hvor mye, og hva slags jobb krever de? Og hvordan begynte dere med dette?

Mange typiske bonsai-trær typer er vanskelige trær som er enkle å vanne for mye, for lite osv. Og de fleste typiske bonsaitrær bruker _mange_ år på å vokse noen mm. Men siden man kan bruke hva som helst til bonsai, så kan man jo også gjøre det så enkelt som det passer en.

Pengetrær f.eks, enkle sukkulent-aktige planter som krever lite vann og fint kan tørke ut imellom vanningene.

Praktspragle som jeg har, krever mye vann men det er også det eneste de krever (i tillegg til lys, da). Så lenge man vanner hver dag-hver tredje dag (kommer an på krukken de står i) så overlever de på det og ingenting annet. Men så vokser de jo så fort at man må styre litt med å trimme de jevnlig. De skal f.eks ikke få blomstre ferdig, da dør de visstnok. Man skal bare knipe vekk blomsterknoppene som kommer for å unngå det.

Jeg begynte med det fordi jeg syns potteplanter er veldig koselig og gjør veldig mye for innemiljøet for min del. Jeg MÅ ha vinduskarmer fulle av grønne ting. Liker grønnplanter best, men orkideer er jo veldig koselig å ha når man får de til. Alt jeg vet har jeg googlet og lest meg frem til. Det er en koselig hobby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Okay! Tirsdag bestiller jeg to typer frø (kanskje til og med tre) og det blir acer palmatum, cercidiphyllum japonicum (fun fact: treet lukter kake/godteri på høsten :D) også frister det jo med prunus serrulata, men jeg er usikker på om jeg gidder å bestille fra Asia og USA. De to første artene kommer jeg hvert fall til å bestille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Kjøpte meg et spøkelsestre (corokia cotoneaster) på impuls i går. Bildet er forresten ikke mitt, bare et random et fra google. En skikkelig hardfør sak som tåler litt nybegynnerfeil og det er jo ganske perfekt for meg :P Jeg har trimma den ganske hardt tilbake, da det var tre "stammer" på den, og jeg bare ville ha en. Per dags dato ser det bare ut som en kvist, men det blir spennende å se hvordan det blir når den vokser til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kjøpte jeg de jeg syns var finest, og da ble det dette og dette. Men så leste jeg at det er et som er ganske hardfør, og kanskje ikke sååååå vanskelig, så kanskje det er håp om at det faktisk går an, og det er dette. Så de tre. :P

Jeg kjøpte frø fra det siste du linker til, og fulgte med en lapp med instruksjoner, men jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre... Hjelp? Har ikke skikkelig nett så får ikke googlet og nerdet ordentlig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte frø fra det siste du linker til, og fulgte med en lapp med instruksjoner, men jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre... Hjelp? Har ikke skikkelig nett så får ikke googlet og nerdet ordentlig enda.

Jeg fikk de i dag og, jeg er skikkelig usikker på hva jeg gjør! :lol:

Jeg har googla litt rundt, og det står forskjellig litt her og der, men det jeg har kommet fram til at jeg gjør nå, er at frøa ligger i varmt vann i seks timer (leste at man skal bytte noe av vannet når det blir kjøligere, sånn at det hele tida er litt varmt, men jeg har også lest at romtemperatur er fint :lol: ). Så putter jeg det i en liten sånn plastikkblomsterpotte hvor jeg har en blanding av jord og sånne små, hvite kuler (perlitt?) som holder på fuktighet, og gjør jorda mer drenerende, pluss litt bark. Legger frøa oppi der, putter det i en tett pose, og så inn i kjøleskapet i 60 dager (hvis man husker det, så kan man bytte på å ha det i forskjellige etasjer i kjøleskapet, starte øverst, så gå ett og ett hakk nedover, så opp igjen. Passe på at jorda er fuktig (men ikke våt), og så se om det spirer etter hvert. :lol: Hvis noe spirer før det har gått 60 dager, så kan det plantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk de i dag og, jeg er skikkelig usikker på hva jeg gjør! :lol:

Jeg har googla litt rundt, og det står forskjellig litt her og der, men det jeg har kommet fram til at jeg gjør nå, er at frøa ligger i varmt vann i seks timer (leste at man skal bytte noe av vannet når det blir kjøligere, sånn at det hele tida er litt varmt, men jeg har også lest at romtemperatur er fint :lol: ). Så putter jeg det i en liten sånn plastikkblomsterpotte hvor jeg har en blanding av jord og sånne små, hvite kuler (perlitt?) som holder på fuktighet, og gjør jorda mer drenerende, pluss litt bark. Legger frøa oppi der, putter det i en tett pose, og så inn i kjøleskapet i 60 dager (hvis man husker det, så kan man bytte på å ha det i forskjellige etasjer i kjøleskapet, starte øverst, så gå ett og ett hakk nedover, så opp igjen. Passe på at jorda er fuktig (men ikke våt), og så se om det spirer etter hvert. :lol: Hvis noe spirer før det har gått 60 dager, så kan det plantes.

Takk! Må få tak jord og sånne kuler da :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Man må etterligne høsten, vinteren og ut mot våren, rett og slett :) Hadde man kjøpt frø på høsten, kunne man plantet frøa i potter og sette dem ute, da får man en naturlig stratifisering og spiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Må få tak jord og sånne kuler da :D

Ja, aner ikke om det funker, da! :lol: Det står egentlig i "oppskriften" jeg fikk med at man skal bruke coir (som jeg googla meg fram til at er noe fibergreier laga av de håra på kokosnøtter), eller vermikulitt (som er et eller annet grus-tre-aktig greier, eller kompostert bark. Ingen av disse hadde de på Plantasjen her. :lol: Men kjøpte litt orkidèbark, også hadde jeg såjord og de perlittkulene fra før. Tok bare bittelitt av barken, for jeg vet ikke om den kanskje er tilsatt for mye næring. Er noen som bruker torvmose også, så jeg da jeg googla.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må etterligne høsten, vinteren og ut mot våren, rett og slett :) Hadde man kjøpt frø på høsten, kunne man plantet frøa i potter og sette dem ute, da får man en naturlig stratifisering og spiring.

Snødde her i dag da, kanskje jeg skulle planta og satt dem ut? Etter å hatt dem i varmt vann?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik mener på tro og ære at det bare er tull å ha det i kjøleskapet og sånt, så jeg har lovet å ofre ETT frø til å gjøre det på hans måte: å la det være i lunka vann til det spirer. :lol:

To be continued.

Haha jeg leste ikke når jeg bestilte, så har 18 frø, så kan prøve litt forskjellig - ikke dumt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Snødde her i dag da, kanskje jeg skulle planta og satt dem ut? Etter å hatt dem i varmt vann?

Kanskje. Det kommer helt an på om det blir kaldere :) Jeg hadde lagt dem i kjøleskapet (øverst til nederst til øverst). Da har du samtidig ganske full kontroll om de spirer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje. Det kommer helt an på om det blir kaldere :) Jeg hadde lagt dem i kjøleskapet (øverst til nederst til øverst). Da har du samtidig ganske full kontroll om de spirer også :)

Blir forhåpentligvis ikke kaldere enn det er nå. For nå er det skikkelig høst her :lol:

Lagt to i vann bare, så får jeg gjøre litt forskjellig med resten , har ikke såjord eller noe nå, så de får vente. Kanskje spare noen til høsten igjen, men de må vel tas inn før det blir minusgrader ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...