Gå til innhold
Hundesonen.no

Biter og kan ikke sove alene... Hjelp!


Olivia1324
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg og moren min fikk hun den 13.juni 2013 og vi har snart hatt den i en måned nå. Det vi gjorde første natt for vi ville ikke at den skulle være alene. Så vi sov på gulvet ved siden av buret. Det har vi gjort snart i en måned, men han har bare blitt verre for han kan grine opp til 1 time hvis han vil. Etter å ha ligget på gulvet litt flyttet vi opp i sovaen for å sove og det hjalp lite for hvis han ikke så oss så begynte han å mase om å komme opp.. Så vi la oss ned på gulvet igjen og begynte å bytte på å sove i stua.. Vi prøver å la buret være åpent, men da går han bare ut og ber om kos før han sover.. Og plutslig mitt på natte begynner han å skrike..

Biting.. Han elsker å bite på fingre og tær.. Så når vi sier "stopp" eller "nei" så stopper han ikke. Jeg har prøv å ignorere han, men han skjønner det ikke... Og hvis vi dytter han bort kommer han bare tilbake for han tror at det er en lek.. Og han har begynt å bite ordentlig hardt nå! Har fått noen få sår av han..

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig avslappet forhold til slikt. Om hun kommer ut av buret så ville jeg gitt henne den kosen hun trengte for å slappe av.

Hvis han skriker midt på natta kan det være at han vil på do? Hvis han kun vil ha oppmerksomhet ville jeg latt som jeg sover, dratt dyna over hodet og oversett. Regner med at uten oppmerksomhet så legger valpen seg ned og sover til slutt. Natta skal være kjedelig. Dytter du han bort gir du han oppmerksomhet. For han er all oppmerksomhet bedre enn ingen oppmerksomhet.

Du må fysisk fjerne valpens mulighet til å bite deg. Enten ved at du går vekk eller plasserer valpen vekk. På natta, legg deg under dyna slik at den ikke kommer til. Lær valpen at om den biter så vil ikke du verken kose, leke eller noe annet med den. Den forstår antagelig ikke hva "nei" eller "stopp" betyr enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det og ha valp. De maser, vil ut ofte, de vil ha kos og oppmerksomhet, de biter og de tisser inne. Har det noe og si at den får litt kos før den sovner? I såfall så er det jo bare og overse den når den kommer og maser og vent til den går og legger seg. Ang at den våkner på natten, prøv og luft den godt rett før leggetid så den blir sliten, da vil den antagelig sovne med en gang og sove gjennom hele natten.. skulle den våkne på natten så får du prøve og finne ut hvorfor. Må den på do må den selvfølgelig få lov til det, vil den bare leke så får du overse den til den sovner igjen. Det kan være slitsomt, men om du gjør det skikkelig med en gang så går det raskere og da er det ikke lenge til du kan sove gjennom natten. Ang biting så er det beste kanskje og ha et bånd knytt fast i en bordfot e.l. slik at når valpen starter så tar du den rolig med bort, fester den i båndet slik at den ikke når deg og lar den få en timeout der til den roer seg. Biting kan også minskes med og ikke herje opp valpen. Om dere leker mye eller bruker mye babystemme og duller osv så kan det være med på og gire opp valpen noe som igjen vil øke stressnivå og biting. Om dere er rolig inne, lær den få utløp for energi ute flere ganger om dagen, samt har tyggeben e.l. liggende som han kan stille kløen med så vil nok det også hjelpe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta min valp for en uke siden og opplever mye av det samme som dere ;) Han biter noe helt vilt hardt, lager jeg en skarp lyd (etterligner et valpehyl eller hva det nå enn skal høres ut som :P ) girer han seg bare mer opp. Som regel er det når han er kjempe overstimulert og trøtt at han virkelig biter hardt så da bruker jeg å "tvangskose" - holde han fast i fanget mitt og da sovner han ganske raskt. Biter han helt vilt så holder jeg et tyggebein han får gnage på, det klør i tenna til valpene :) Heldig dere var at det gikk en mnd før han bet så det gjorde vondt, min biter meg til blods og han er bare 9 uker så jeg gruer til han blir enda eldre :P

Når det kommer til soving om natta orka jeg ikke ligge ved siden av noe bur så jeg har han i senga. Rett og slett. Da kjenner jeg hvis han må ut. Nå har han ikke mast om å få gå ut på natta enda da, men har jeg våknet av den andre hunden min og valpen våkner bruker jeg å ta han ut en tur i tilfelle han må tisse. Skriker de om natta så vil de vel enten ut på do eller får akutt behov for kos? Min kommer av og til snikende opp til hodet mitt om natta, eller trykker seg inn mot meg og da får han lov til det - da sovner han igjen. De er jo vant til å sove sammen med mor eller søsken så det føles nok litt unaturlig å sove alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det som har fungert på biting her har vært et høyt pip Auuu i lys stemme og trekke hender vekk. Når valpen har stoppet opp så har jeg rost rolig og gjerne klødd den bak øret.

Når hunden skal ligge og sove i bur så tar jeg en gammel genser og bruker den så det luker mye av meg og legger i buret, det ahr også hjulpet på.

Også har du tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

De lærer seg fort hva et klart nei betyr, om man går inn for det. Nå har vi hatt valp i nøyaktig 8 dager. Abby lærte seg nei etter to dager.

Hun var rå på å bite oss i tærne, noe som er fryktelig vondt. Det sluttet hun ganske så raskt med for å si det sånn.

Hvordan gikk dere frem? :) Altså hva mer enn å si nei gjorde dere? Mvh meg som vurderer å kalle valpen min piraja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til et nei så la vi til et godt tak i nakkeskinnet. Selvsagt etter å ha sagt et bestemt "nei" to ganger først, som hun ikke responderte på.

Det hender selvsagt at hun nærmer seg med et lite bitt i blikket, men nå holder det med et bestemt "nei" akkurat i det hun legger snuten på foten og åpner munnen, og hun holder opp med en gang. Hun forstår "nei" i de fleste situasjoner og er lydig og stanser det hun driver med når hun hører ordet.

Nå er vi også nøye på å gi henne alternativer når hun har et bite- eller tyggebehov, vi har alltid noe for hånden som hun har lov til å tygge på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast buret, putt hunden i sengen din og gi den en fille å tygge på. Det er en baby som har mistet mammaen sin og søsknene sine. Så klart den trenger kroppsvarme og din sovepust for å roe seg om natten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<p>Eks p&aring; hvordan det kan gj&oslash;res.</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Da Apple kom veide hund 500 gram .. jeg l&aring; p&aring; madrass i stua sammen med henne.. Hadde hun v&aelig;rt st&oslash;rre hadde hun ligget i senga mi.. men siden jeg var redd hun skulle dette ned ble det madrass p&aring; gulvet.. i stua fordi hun p&aring; sikt skulle ligge i stort bur i stua n&aring;r jeg er p&aring; nattevakt.. (jeg har flere st&oslash;rre hunder... som er kjempesnille med henne og valp.. men reiser ikke fra dem sammen med valp).</p>

<p>Etter 5 dager flyttet hun inn p&aring; soverommet og i hundeseng foran sengen.. Hun fikk/f&aring;r/har ei t-skjorte fra meg i senga si.</p>

<p>N&aring;r/hvis hun piper s&aring; slipper jeg bare h&aring;nda ned i sengen.</p>

<p>Ellers s&aring; lar jeg henne sove i buret i stua p&aring; dagtid.. n&aring;r hun har spist, lekt og er tr&oslash;tt. og jeg er hiemme. Hun har da sengen sin i buret. Er man veldig redd for at valpen skal tisse p&aring; gulvet uten at man merker det.. kan man jo gjerde inn med kompostpinger og legge ut aviser og eller absorbdent om de sover i engen seng og ikke bur</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>I dag er hun 12 uker og 1 kg og hun&nbsp;sover i buret n&aring;r jeg er p&aring; nattevakt.. ellers i sengen sin,</p>

<p>Jeg har vel gjort nesten det samme med samojed og papillonvalp.</p>

<p>Mener at dette har&nbsp; medf&oslash;rt lite stress rundt sovesituasjonen</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Ang biting..s&aring; hender det at Apple biter i hendene.. hun s&aring;gar bitt meg i nesa flere ganger.. S&aring; er konsekvensen nesten den samme.. Nei.. og leken avsluttes.. Biter hun for &aring; ta kontroll for &aring; f&aring; meg til &aring; avslutte jeg strengere og setter henne ikke ned.. eller avslutter f&oslash;r hun slutter &aring; tulle.. Jeg tror dette f&oslash;rer i m&aring;l til slutt.De fleste gangene f&aring;r hun vel egentlig ett tyggebein eller en leke som alternativ.. som jeg gj&oslash;r interessant</p>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål da hunder også er forskjellige og krever ulik behandling. Min første valp lot seg avlede fra biting ved å gi ham en biteleke. Han sov en uke på mitt rom, i en "hule" ved siden av senga. Jeg la bare hånden der når han sto opp og han roet seg igjen. Valpen jeg har nå kan også la seg avlede med tyggeleker, men det tar ikke lang tid før hun prøver seg på oss igjen. Hun tar ikke et nei like lett som forrige valp. Hun sover allerede alene oppe i bur, og sier i fra når hun vil opp om morgenen, før det har hun ikke noe behov for trøst eller nærkontakt. Hun ser meg uansett en gang på natta for tur ut, da hun ikke klarer en hel natt uten enda.

Som skrevet i et annet innlegg her: Du har en helt normal valp, prøv deg bare frem på ulike metoder når det gjelder "bitinga" og sovinga. Det er en fase bare, dere kommer vel igjennom dette tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...