Gå til innhold
Hundesonen.no

Tempoo & Blix


roxie88
 Share

Recommended Posts

Bestemte meg for å lage en tråd for mine to gutter! :)

Min første hund er bichon havanaisen "Il Tempoo Gigante" - egentlig heter han Tingeling Tamaya Tempoo men Tempoo Gigante er mye kulere :lol: Tempoo til hverdags :ahappy:

Han er fire år i år, kastrert pga medisinske årsaker og klippes ned fordi han er gårdshund så lang utstillingspels ble liksom ikke et alternativ når han vokste seg til.

Han elsker å være med på alt som skjer, trår til som "gjeterhund" med jevne mellomrom (digger å jage sau men ikke bestandig den veien jeg vil han skal jage de :innocent: ).

Ellers så trener vi litt hverdagslydighet og triks, i vinter og vår har han vært med på sporkurs (spore etter mennesker) og dette synes han er kjempekult! Flink er han også må jeg si :wub:

På tur:

404355_10150598339671352_1552122626_n.jp

Passer på kattunge:

168499_10150987670696352_389508342_n.jpg

Den andre hunden min var jeg å hentet 28.06.2013. Han heter Basculin Bad Boy Blixen men jeg tror jeg har landet på å kalle ham Blix :ahappy: Lever opp til navnet sitt som badboy - han er veldig tøff og uredd, kjempe sosial og en ordentlig søt rampegutt :ahappy: Han er en pumi, født 22.04.2013.

Har ikke fått tatt noe særlig med bilder av han enda (enten sover han eller så er han i 110 som valper flest) men det kommer :) Hos meg skal han være gårdshund, bestevenn og turkompis også skal vi prøve oss på litt lydighet og spor etterhvert regner jeg med :) Gjerne agility også for det ser jeg for meg han kan storkose seg med! Og så skal han få forsøke seg litt på gjeting når han vokser til :)

Her er et bilde fra oppdretters side:

i70845711._szw1280h1280_.jpg

Og et bilde tatt av meg, dagen etter han kom hjem (svart hund og ingen blitz = dårlig resultat :icon_redface: )

1000106_10151710259971352_636257026_n.jp

Og jeg må bare beklage at noen bilder ble så svære, aner ikke hvordan jeg skal fikse det :innocent:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt tilskudd til familien, han så helskjønn ut!

Takk han er skjønn <3 Lever opp til mellomnavnet "Bad Boy" innimellom men hvilken valp gjør ikke det ;)

Bilder fra i dag:

Mye spennende å undersøke sammen:

7996_10151718039406352_2009138222_n.jpg

En litt ustelt Tempoo som skal klippes snart:

993615_10151718039671352_420306659_n.jpg

Gutta ute sammen (Blix er der også men ble nesten usynelig i skyggen, svart hund er vanskelig å ta bilde av :whistle: )

998502_10151718039711352_1243488655_n.jp

Blix:

1467_10151718039426352_481578515_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Guest Yellow

Heldig som har hunder som faktisk liker vann, litt misunnelig der noen ganger når jeg ser andre som koser seg med hundene sine på den måten i varmen. :)

Hvor er selen til Blix fra? (På bildene i gresset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skjønne begge to :)

Takk :ahappy:

Heldig som har hunder som faktisk liker vann, litt misunnelig der noen ganger når jeg ser andre som koser seg med hundene sine på den måten i varmen. :)

Hvor er selen til Blix fra? (På bildene i gresset)

Hihi, havanaisen min er glad i vann men han liker ikke å svømme, han liker best å vasse ut til han egentlig må begynne å svømme og da legger han seg heller ned for å kjøle seg ned :wub: Valpen er litt mer skeptisk men ble kjempetøff og turte å hente kongen i vannet etter en stund (og noen forsøk med saltvann i nesa - da streika han! Men plutselig storma han ut og dro den inn til land :lol: ).

Sela til Blix er kjøpt på en dyrebutikk av oppdretter så jeg vet ikke, men det står Maxi Pet på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Blix vokser og har fått sin første klipp - jeg har aldri klippa pumi før, aldri klippa hund med saks eller sett hvordan en pumi skal klippes så jeg var innmari nervøs. Bra hunden er svart fordi jeg klipte meg selv i fingeren så blodet rant underveis :lol:

Men etter klippen ligna han plutselig mer på en voksen hund - hvor er det blitt av lillesnuske valpen min ?? :wub:

1185261_10151846272636352_1880331022_n.j

1176284_10151846178791352_77993305_n.jpg

Nå veier han 6.5 kg, har mistet endel tenner, er begynt å markere og løfte på beinet når han tisser (! Litt vel tidlig etter min smak men). Vi deltar også på lydighetskurs, første kvelden bjeffa han så mye at jeg trodde jeg måtte kjøpe ørepropper til de andre stakkars kursdeltakerne. I går var vi på vår kveld nr 2 og han var helt fantastisk :D Det var ca 80% mindre lyd i han og han var kjempeflink :D

Han og Tempoo går bare bedre og bedre overens - men han er for frekk og plagsom enda så vi må passe på at Tempoo får den hvilen inne han vil ha :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig som har hunder som faktisk liker vann, litt misunnelig der noen ganger når jeg ser andre som koser seg med hundene sine på den måten i varmen. :)

Hvor er selen til Blix fra? (På bildene i gresset)

Tror forresten sela er kjøpt på Europris (av alle steder) for jeg var innom vår lokale Europris for noen dager siden og de solgte akkurat slike :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten sela er kjøpt på Europris (av alle steder) for jeg var innom vår lokale Europris for noen dager siden og de solgte akkurat slike :)

Æh! Men hadde de kun rød, eller? :)

Utrolig fint det siste bildet av Blix, da, så stor hun er blitt og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Herlige gutter du har. :)

Takk skal du ha LinnK :D

Oppdatering om gutta: I går var den store klippedagen, Blix ble noget motvillig klippa i ansiktet og Tempoo fikk full extreme makover. Begge var mindre fornøyde med meg og da var det gøy å få gå løs på lang skogstur som belønning :ahappy:

Ellers er jeg og Blix med på lydighetskurs, vi har problemer med at han bjeffer på enkelte hunder så det er fint å være på fast trening slik at han lærer seg å jobbe med meg selv om han har lyst til å bjeffe :icon_redface:

Bjeffing på folk og syklister og annet som beveger seg har blitt mye bedre da og det er mye enklere å få han til å fokusere på meg hvis han først starter å bjeffe :)

I dag fikk han oppleve snø for første gang, ble filma og jeg tror den kan sees her:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151941868361352&l=3087719052687269245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh så fin Blix er! Sambo har veeeldig lyst på Pumi, så vi driver å vurderer rasen. Kan ikke du fortelle litt :) ? Er det mye lyd i Pumi feks?

Takk :D Nå kjenner jeg jo ingen andre pumier enn min og han er jo bare 6 mnd enda så vanskelig å si hvordan han blir som stor men kan jo fortelle litt ang dette med lyd iallefall :) Lyd er jo det som trekkes frem som negativt og ja - på mange individer er det en god del lyd. Som hos mange andre gjeterhunder som gjeter med lyd :)

Men det er ikke umulig å lære dem å være stille- absolutt ikke fordi de er kvikke og lettlærte.

Jeg så for meg at pumien bjeffa hele døgnet non stop jeg, ut i fra hvor mange kommentarer man leser om lyden på nett - men hjemme er han stillere enn havanaisen min. Vi har hatt litt problemer ute, han bjeffer på andre hunder (når de blir oppspilte og frustererte kan det ofte bli lyd) så det jobber vi mye med og det er blitt mye mye bedre :) Når jeg henta han gikk vi med to voksne pumier og to pumivalper opp og ned i Oslos gater uten at det kom en lyd fra dem :) Herlige hunder rett og slett. Nå er det ofte agility mange brukes til og det er det høyt stressnivå og mye bjeffing så møter man pumier på agilitystevner kan jeg godt forstå at folk får inntrykk av at det er veldig mye lyd :) Og i forhold til mange raser er det mye lyd - men absolutt levelig hvis man er forberedt på det og jobber med hunden sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Rart å tenke på at Blix var mindre en Tempoo når han kom :P

Gutta har fått seg ulldekken og er missfornøyde begge to:

1185134_10152165316851352_168757916_n.jp

1533879_10152166163851352_158297701_n.jp

Begge to trenger sårt en klipp og ser ut som uflidde huleboere (men det gjør eieren også for tida :P )

Blix var 9.5 kg sist jeg veide og han var ca 42 cm høy hvis jeg ikke målte feil. Kommet i puberteten med alt det medfører, bjeffinga på hunder har forrverra seg siden vi ikke har vært jevnt på fellestrening med andre hunder men nå er vi i gang igjen så håper det roer seg igjen. Ellers trenes Blix litt i rundering for tida, vi jobber mye med apport og enkle lydighetsøvelser og går spor. Er mye ute på tur så begge gutta løper løs og koser seg. Tempoo går spor og vi trener endel ettersøk og han er kjempeflink og gulle god :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Blix har fått extreme makover!

Før:

1964953_10152257984891352_5517354_n.jpg

1798819_10152257982016352_1768225204_n.j

Etter:

1978699_10152257984956352_700195070_n.jp

1911832_10152257982076352_278348996_n.jp

Klippinga gikk over all forventing selv om han ble lei og utålmodig. Desverre klarte han kunsstykket å hoppe ned fra trimmebordet, jeg ble kvalm og uvel av dunket når han traff bakken men det virker heldigvis som at det gikk bra. Hadde han oppe på bordet i dag for å justere litt og da virket han utilpass og skalv litt så han ble nok redd når han falt ned. Så vi får bare trene med å løfte ham opp og gi godbit osv så det blir en positiv opplevelse å være der. Unødvendig at det skulle skje, jeg tok øya av ham i et sekund mens jeg gikk noen skritt bak for å hente noe *slå seg selv i hodet med en murstein*.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...