Gå til innhold
Hundesonen.no

Innavlsprosent?


L.M.
 Share

Recommended Posts

Prøver bare å sjekke om jeg har regna riktig innavlsprosent. Er bare teoretisk nå, så jeg vet at jeg gjør det riktig når jeg leter etter foreldredyr til min fremtidige supervalp :drool::frantics:

To hunder med samme oldefar på morssiden (mormors far altså :P ) får valper. Jeg har regna ut at innavlsprosenten i valpene da blir sånn:

2 + 4 + 8 + 11 (samme tipp-oldefar) = 27

Innavlsprosent = 0.5 27 = 0,000000007450580596923828125 = 0,0000007450580596923828125 %

Er dette riktig? Går vel ikke egentlig som innavl, men bare så jeg har "teknikken" inne :P

Bonusspørsmål: Noen som vet hva typisk innavlsprosent i Schæfer og Rottweiler er? Per idag altså.

Edit: Faila, la til tipp-..

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke helt rett ;)

mener du at de har denne hunden både på mor og fars siden?

For dersom mor og far er helt ubeslektet blir innavlsprosenten 0 (men det er nok noe felles bare du går langt nok tilbake)

er f.eks. mormors far og farmors far samme hund, så går du disse leddene:
Farmors far - farmor - far - valp - mor - mormor - mormors far

Du inkluderer ikke leddet til den samme hunden, altså går du 4 ledd, innavlsprosenten blir da 0,54 = 0,0625 = 6,25%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke helt rett ;)

mener du at de har denne hunden både på mor og fars siden?

For dersom mor og far er helt ubeslektet blir innavlsprosenten 0 (men det er nok noe felles bare du går langt nok tilbake)

er f.eks. mormors far og farmors far samme hund, så går du disse leddene:

Farmors far - farmor - far - valp - mor - mormor - mormors far

Du inkluderer ikke leddet til den samme hunden, altså går du 4 ledd, innavlsprosenten blir da 0,54 = 0,0625 = 6,25%

Okei, jeg trenger ting inn med teskje.. Hvis jeg kaller hunden som gjentas i stamtavla for Hund X, skal jeg da telle generasjoner fra Hund X på farssiden, tilbake til valpen og så over til Hund X på morssiden, og så ta bort leddet som valpen utgjør, og også ikke telle med leddene Hund X utgjør på hver side. Altså, så hvis Hund X er farmor og mormors mor. Da blir det sånn (?) :

Hund X (farmor) - far - valp - mor - mormor - Hund X (mormors mor) = 3 => Innavlsprosent = 0.5 3 = 0.125 = 12,5 %

Jeg håper jeg har fått det til nå, sorry om jeg er heelt på jordet :P

Edit: Masse skriveleif..

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...