Gå til innhold
Hundesonen.no

Proteinpulver: Penger rett i dass eller nyttig?


Gjest
 Share

Recommended Posts

En ødelagt tarm er skyld i mang en sykdom, så ja, proteiner er viktig. Og jeg vil si mer enn 0,8g pr kg kroppsvekt. Det er forskjell på å ha for å overleve og å spise for god helse :) Alle proteiner er heller ikke likeverdige, det trenger ikke kun gå på kvantitet. (Uten at du har påstått det)

Men hva slags informasjon har du som tyder på at mer vil føre til god helse? Det handler da ikke om å overleve, eller om et minimum, men om å spise riktig mengde. Jeg sier ikke at det gjelder deg, men logikken hos enkelte – spesielt innenfor visse treningsmiljøer, virker det som – er litt slik, bare noe er bra, så må det være bra med enda mer. Overflødig protein er uansett bare ekstra kalorier, det gjør ingen forskjell som protein lengre, bortsett fra kroppens evne til å omdanne ammoniakk til urea vannes ut, som beskrevet ovenfor. Dette betyr at nitrogen fra overflødig protein lagres i kroppen som ammoniak, altså som et toksin.

Alt pratet om protein, kalsium, antioksidanter, bla, bla, virker for meg å forskyve fokus på et helhetlig kosthold, som slik jeg ser det vil være å spise for god helse. I stedet overdrives enkeltkomponentet, særlig protein. Resultatet er en rekke myter om hvor viktig det er å spise kjøtt osv. og besteforeldre som tror du kommer til å bli underernært når du forteller de at du for tiden ikke spiser kjøtt. Samme med kalsium, og mytene om melk som vi i etterkrigstiden har fått kastet etter oss. Er ikke måte på hvor viktig det er å få i seg melk, nok kalsium. Samtidig er vi blitt en nasjon av beinskjørhet.... ironisk nok.

Jeg tror på moderat inntak av protein. Egentlig tror jeg på moderat inntak av mat, men det regner jeg med du ikke har problemer med siden du sliter med å holde vekten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan ikke se at proteinpulver er penger i dass jeg da, da man faktisk trenger noen gram proteiner om dagen. Noen sliter med å få de i seg i løpet av dagen, som meg selv, og da er det greit med en kjapp

Men altså - hvor mange her inne driver med idrett på så høyt nivå at man faktisk TRENGER proteintilskudd, restitusjon så fort som mulig og et kosthold til antakelig bare en nødvendig for en tippidrett

Det kan du jo Bare å lage og fryse ned en dag man har tid det Det der med at ordentlig mat tar så mye lengre tid å lage,er bare en myte satt ut av ferdigmatprodusentene.

Informasjon og informasjon, er vel mer det at jeg med mine problemer trenger mer av enkelte aminosyrer enn andre, forhåpentligvis friske, gjør. Jeg får ikke dekket det behovet på 60-70g protein. Og siden jeg er imot tilskudd bortsett fra i nødsfall, spiser jeg mer protein (det blir en del kjøttkraft, oksehaler er billige og dryge, passer perfekt til mitt bruk).

Jeg er for et helhetlig kosthold, du skulle bare visst :P Fokuset på protein er mest fordi det er temaet i tråden. Men det har seg sånn, at hvis tarmen ikke fungerer (igjen, for at slimhinnen i tarmen skal være hel trengs glycin, glutamin og cyztein), er ikke opptaket av andre næringsstoffer slik det skal være heller. I tillegg kan/vil skadene spre seg til resten av kroppen (i mitt tilfelle leddene og hjernen). Så jeg spiser de proteine for å sørge for at kroppen min kan ta til seg andre stoffer den trenger (av annen mat jeg spiser ;) ). Har også kuttet ut store kilder til fytinsyre (som binder seg til enkelte næringsstoffer og hindrer at kroppen kan bruke dem) av samme grunn.

Ved å spise helhetlig trenger jeg ikke medisiner mer, og da ofrer keg en del matvarer for å slippe j*vlige bivirkninger.

Nå er ikke osteoporose så enkelt som kalsiummangel heller... :P Ta D-vitamin for eksempel, det er noe vi i Norden ofte har lite av. Uten dette vitaminet/hormonet kan ikke kroppen nytiggjøre seg kalsium. Og Norge har latterlig lave normalverdier.

Jeg spiser ikke meieriprodukter, kalsiumet var jeg egentlig aldri bekymret for. Det finnes i grønnsaker, det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...