Gå til innhold
Hundesonen.no

Svært få straffes for brudd på båndtvangen


Justisia
 Share

Recommended Posts

Tror nok ikke at det er den delen med at folk ikke forstår det, det er vel heller det at folk ikke bryr seg, eller tenker at det er "trygt" å slippe hunden der de befinner seg.

Kan ikke se i artikkelen at det nevnes at folk ikke forstår, men det står:

... Likevel ignorerer mange hundeeiere loven.

Så de fleste hundeeiere vet om den, de forstår den også, de bare driter i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot båndtvang, så fremt ikke kommunene setter opp friområder der man kan slippe hunden. Jeg vet selv at jeg bryter loven når jeg har hunden min løs. Og blir jeg straffa så tar jeg den.

Men jeg synes faktisk ikke hundeeiere som har hunden løs på tur/trening, der hunden blir fulgt aktsomt og er under kontroll skal straffes. Det er de som lar bikkja lufte seg selv, har null kontroll og generellt gir f*** som bør straffes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært noe... om man håndhevet loven om at hunder kun kan være løse så lenge de er under kontroll MYE strengere, så kunne man jo bare avskaffet båndtvang overhodet, faktisk. Sannsynligheten for at det skjer....? :(

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg er i mot båndtvang, så fremt ikke kommunene setter opp friområder der man kan slippe hunden. Jeg vet selv at jeg bryter loven når jeg har hunden min løs. Og blir jeg straffa så tar jeg den.

Men jeg synes faktisk ikke hundeeiere som har hunden løs på tur/trening, der hunden blir fulgt aktsomt og er under kontroll skal straffes. Det er de som lar bikkja lufte seg selv, har null kontroll og generellt gir f*** som bør straffes.

Tror du alle tolker "under kontroll" likt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se i artikkelen at det nevnes at folk ikke forstår, men det står:

... Likevel ignorerer mange hundeeiere loven.

Så de fleste hundeeiere vet om den, de forstår den også, de bare driter i den.

Dette har jo vært diskutert opp og ned og i mente her inne. Det endte vel opp med at majoriteten her inne "vet best selv" og gav pokkern i båndtvangen fordi de kunne kontrollere bikkjene, hadde de på område de hadde kontroll på selv et cetera :) Så ja, konklusjonen kan nok trygt være: de fleste ignorerer loven med vilje.

Slightly ironisk iom at det har vært så mange heftige diskusjoner i det siste om dette med å ha kontroll på bikkja si ifht å jakte på sau og å generelt løpe løs, men sånn er vel livet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de fleste hundeeiere vet om den, de forstår den også, de bare driter i den.

Jeg har snakket med overraskende mange hundeeiere som enten ikke vet om den, eller ikke kjenner hensikten med den ("men de kan jo være løse i skogen/på fjellet, der det ikke er folk...").

Men i dobbeltmoralens navn skal jeg innrømme at jeg brøt den på gårsdagens morgentur. Det var tydeligvis altfor tidlig (5'ish), så jeg glemte meg helt og klipset av båndet på automatikken. Fikk ikke hjernen på plass før vi hadde gått nesten hele runden :P

(Ingen dyr eller mennesker ble forstyrret, da snuppa bare luntet sniffende bak meg på grusveien...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at politi og rettsvesen ikke bruker særlig av sine ressurser på den "vanlige" hunden som løper løs sammen med eieren sin under kontrollerte former, jeg..

Med tydeligvis så begrensede ressurser de allerede har, vi kan sikkert tenke ut minst 50 andre ting de heller burde bruke tiden sin på.

Ekstremtilfellene SKAL de slå ned på (og det gjør de) - men en løs hund på tur i skogen eller en park med sin eier er liksom ikke hele verden..

Susanne

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at politi og rettsvesen ikke bruker særlig av sine ressurser på den "vanlige" hunden som løper løs sammen med eieren sin under kontrollerte former, jeg..

Med tydeligvis så begrensede ressurser de allerede har, vi kan sikkert tenke ut minst 50 andre ting de heller burde bruke tiden sin på.

Ekstremtilfellene SKAL de slå ned på (og det gjør de) - men en løs hund på tur i skogen eller en park med sin eier er liksom ikke hele verden..

Susanne

Nå vil jeg si at det er en vesenlig forskjell på skog og park i dette tilfellet jeg da. Og er ikke hunden under kontroll så er det like ubehagelig uansett hvem det går utover, uansett årstid og hva man kaller stedet de går.

De som faktisk har kontroll er en helt annen sak. Jeg har sett minst tre stykker den siste uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll er vel et viktig stikkord.
I går møtte jeg en kar som sykla i marka med sin fuglehund løs. Jeg kom sammen med en venn med 7 hunder, derav 6 pubertale unghunder - 4 av dem hannhunder. Vi hadde kobbel på alle av god grunn….
Syklisten derimot hadde full kontroll på sin hund - også hannhund, til tross for at de vi kom gående med bjeffa, halsa og knurra verre idet de sykla/løp forbi oss.
Og da gidder ikke jeg å henge meg oppi om hunden er løs. Den var likevel under full kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...