Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H til valp (nr 33)


laikamor
 Share

Recommended Posts

Var nede på dyrebutikken igår for å kjøpe nytt for. Vi kjøpte en sekk royal canin valpefor, men bestilte også en 20kg blokk nr 33 vom og hundemat. Fikk beskjed at vi burde blande inn litt tørrfor fordi vom og hundemat ikke inneholder fiber. Jeg trodde vom og hundemat var fullfor, at man ikke trengte fore tørrfor i tillegg. Er det bare hun på dyrebutikken som tuller, kanjeg fore på kun vom og hundemat? Må vel kanskje tilsette omega3 siden det ikke er laks i nr 33?

Og til slutt: kan jeg fore 6måneder gammel hund på 33, eller burde jeg hatt valpefor? Grunnen til jeg ikke valgte valpefor er pga. Den inneholder laks som hun helst ikke skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede på dyrebutikken igår for å kjøpe nytt for. Vi kjøpte en sekk royal canin valpefor, men bestilte også en 20kg blokk nr 33 vom og hundemat. Fikk beskjed at vi burde blande inn litt tørrfor fordi vom og hundemat ikke inneholder fiber. Jeg trodde vom og hundemat var fullfor, at man ikke trengte fore tørrfor i tillegg. Er det bare hun på dyrebutikken som tuller, kanjeg fore på kun vom og hundemat? Må vel kanskje tilsette omega3 siden det ikke er laks i nr 33?

Og til slutt: kan jeg fore 6måneder gammel hund på 33, eller burde jeg hatt valpefor? Grunnen til jeg ikke valgte valpefor er pga. Den inneholder laks som hun helst ikke skal ha.

Kort og godt: JA, du kan fullfôre på V&H. NEI, du må ikke tilsette fiber i maten, men om hunden blir hard i magen av bare rått kan du gi linfrø eller noe kokte grønnsaker i tillegg. Ingen av mine blir harde i magen av rått.

Du kan gi 33 til valp, men vet det anbefales å gi fiskeolje ved siden av. Andre her vet sikkert dersom 33 ikke er "nok" til en valp. Valpefôret inneholder også egg (protein). Det kan en jo eventuelt tilsette utenom.

Kan jeg spørre hvorfor hunden ikke skal ha laks?

Mange tror fortsatt at hunder ikke kan fullfôres på rått, men det kan de så abolutt. De fleste dyrebutikkansatte lærer at tørrfôr er det beste som finnes, og dessverre vet de ikke nok om forskjellene på tørt og rått. Men som sagt - du kan gi en kombinasjon av de to hvis du vil, eller tilsette fiber i maten for lettere fordøyelse. Men fiber avgjør ikke om V&H er fullfor eller ei. Eldstemann her får 50/50 tørt og rått av praktiske årsaker. Minihunden får kun rått. Begge deler fungerer fint hos oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og godt: JA, du kan fullfôre på V&H. NEI, du må ikke tilsette fiber i maten, men om hunden blir hard i magen av bare rått kan du gi linfrø eller noe kokte grønnsaker i tillegg. Ingen av mine blir harde i magen av rått.

Du kan gi 33 til valp, men vet det anbefales å gi fiskeolje ved siden av. Andre her vet sikkert dersom 33 ikke er "nok" til en valp. Valpefôret inneholder også egg (protein). Det kan en jo eventuelt tilsette utenom.

Kan jeg spørre hvorfor hunden ikke skal ha laks?

Mange tror fortsatt at hunder ikke kan fullfôres på rått, men det kan de så abolutt. De fleste dyrebutikkansatte lærer at tørrfôr er det beste som finnes, og dessverre vet de ikke nok om forskjellene på tørt og rått. Men som sagt - du kan gi en kombinasjon av de to hvis du vil, eller tilsette fiber i maten for lettere fordøyelse. Men fiber avgjør ikke om V&H er fullfor eller ei. Eldstemann her får 50/50 tørt og rått av praktiske årsaker. Minihunden får kun rått. Begge deler fungerer fint hos oss. :)

Takk for svar :) Jeg syntes det hørtes merkelig ut at hun måtte ha tørrfor i tillegg, har jo hørt om så mange som kun forer på vom og hundemat. Hun skal ikke ha laks pga allergi...

Jeg har alltid trodd at man kan fullfore på vom og hundemat, derfor jeg begynte å lure når hun sa det. Men så lurte jeg litt på om hun får alt hun trenger av nr 33, i og med at hun er valp. Hvertfall på tørrfor så skalde vel helst ha valpefor pga de trenger mer av noe?

Men jeg tenker at vi prøver ut og ser hvordan hun fungerer på det, hvis ikke er det jo ikke noe problem å fore litt tørt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg syntes det hørtes merkelig ut at hun måtte ha tørrfor i tillegg, har jo hørt om så mange som kun forer på vom og hundemat. Hun skal ikke ha laks pga allergi...

Jeg har alltid trodd at man kan fullfore på vom og hundemat, derfor jeg begynte å lure når hun sa det. Men så lurte jeg litt på om hun får alt hun trenger av nr 33, i og med at hun er valp. Hvertfall på tørrfor så skalde vel helst ha valpefor pga de trenger mer av noe?

Men jeg tenker at vi prøver ut og ser hvordan hun fungerer på det, hvis ikke er det jo ikke noe problem å fore litt tørt også!

Flere ganger har i alle fall Tulip (som jo er superflink på dette!) skrevet her inne at valper kan få voksenfôret også. Men som sagt kan det være lurt å tilsette fiskeolje i maten når du gir nr. 33. Fiskeolje og "ren" laks er to ulike ting sånn ift allergi, så det kan du nok gi hunden din allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede på dyrebutikken igår for å kjøpe nytt for. Vi kjøpte en sekk royal canin valpefor, men bestilte også en 20kg blokk nr 33 vom og hundemat. Fikk beskjed at vi burde blande inn litt tørrfor fordi vom og hundemat ikke inneholder fiber. Jeg trodde vom og hundemat var fullfor, at man ikke trengte fore tørrfor i tillegg. Er det bare hun på dyrebutikken som tuller, kanjeg fore på kun vom og hundemat? Må vel kanskje tilsette omega3 siden det ikke er laks i nr 33?

Og til slutt: kan jeg fore 6måneder gammel hund på 33, eller burde jeg hatt valpefor? Grunnen til jeg ikke valgte valpefor er pga. Den inneholder laks som hun helst ikke skal ha.

Min valp på 5,5 mnd får også nr 33, av rent praktiske årsaker siden den voksne også spiser det.

Du kan fint fullfòre på nr 33, men avhengig av hva hunden ellers får i seg av omega 3 kilder så må du vurdere om du skal tilsette det i form av selolje eller fiskeolje :)

Noen hunder blir har i magen av det, noen blir ikke. Som nevnt kan det løses med litt linfrø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun anbefalte sikkert at du skulle gi valpen litt tørrfor i maten så hun ikke skal bli så hard i magen, mange som går på kun vom blir så harde i magen at de nesten ikke klarer å bæsje det ut

Prøv deg frem og ser du at den blir for hard så kan du tilsette tørrfor, noen brødbiter eller limfrø ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det naturlig for hunder å spise fisk da? Jeg skjønner godt at isbjørnen og bjørn spiser og er flinke til å fange fisk osv.

Men gjør hunder også det? og ulv?

trodde de holdt seg på land for å fange byttet sitt jeg.. :)

Hunder er vel åtseletere og spiser det de kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det naturlig for hunder å spise fisk da? Jeg skjønner godt at isbjørnen og bjørn spiser og er flinke til å fange fisk osv.

Men gjør hunder også det? og ulv?

trodde de holdt seg på land for å fange byttet sitt jeg.. :)

Det er i hvert fall naturlig for hunder å spise kjøtt som inneholder omega 3, og kjøtt fra husdyr inneholder mye mindre av det, enn hva viltkjøtt gjør. Og kjøtt fra fisk er mye billigere enn kjøtt fra vilt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Da lærte jeg noe nytt om omega 3 :D trodde det kun fantes i fisk jeg :P hehe.

Men dere gir vel ikke ferst fisk til hunden? eller klarer den å sortere vekk fiskebeina?

Min får fersk og frossen fisk den :) Så lenge fisken ikke er varmebehandlet kan den fint spise med bein (samme med kylling, svin etc også). Min har gjort det siden han var valp og lever godt nå to år etterpå :) Vil anbefale deg å lese om råforing av hund, mange tråder om det er på forumet for eksempel :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

men når selv JEG greier å sette fiskebein i halsen.. hvordan blir det for hunden da? :P

jeg har en ekstremt frotsende hund som svelger ting på null komma niks...

så jeg har ikke tørt å gi ham kjøtt med så små ben i.. :S

Ta på et rått fiskeben med fingeren, du, og kjenn forskjell på det og varmebehandlet. Rått er det mykt og bøyelig, er varmebehandlede ben som ikke skal gis hunder. Disse små og myke benene er iallefall ingen fare (eneste en ikke skal gi av rå ben til hunder er vektbærende bein/knokler fra tunge dyr, det er altfor hardt for hundetenner og også noe som ville ulver etterlater).

Angående omega3. Må det tilsettes i foret hver dag, eller er det nok 1-2ganger i uka? Tenker da om hun kanskje får fersk/frossen fisk, men kun en gang av og til..

Kommer jo an på hvor ofte du gir fet fisk, det. Personlig gir jeg det en del (ca. 2 ganger ukentlig i gjennomsnitt), så da gir jeg bare fiskeolje etpar ganger ukentlig, men jeg gir da litt over veildende dose de gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når selv JEG greier å sette fiskebein i halsen.. hvordan blir det for hunden da? :P

jeg har en ekstremt frotsende hund som svelger ting på null komma niks...

så jeg har ikke tørt å gi ham kjøtt med så små ben i.. :S

Som svaret ovenfor, beina er veldig myke når de er rå, så det blir sjeldent noe problem. Så lenge det er rått :) Samme med kylling, som også mange er skeptiske til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående omega3. Må det tilsettes i foret hver dag, eller er det nok 1-2ganger i uka? Tenker da om hun kanskje får fersk/frossen fisk, men kun en gang av og til..

Mine får alt fra 1-4 ganger pr uke, alt etter hva jeg husker på.

De får pro plan med laks blandet i v&h hver dag, og av og til tørrfisk snacks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere fiskeolje eller selolje da, og hvor mye koster det? Synes det virker utrolig dyrt!

Husker ikke helt, de siste tre flaskene har jeg fått/vunnet :P

Vet at V&H forhandleren min selger selolje :)

Kan nok lønne seg å sjekke nettbutikker fremfor å kjøpe på dyrebutikk/vetrinærklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvor kjøper dere fiskeolje eller selolje da, og hvor mye koster det? Synes det virker utrolig dyrt!

Vom og Hundemat's forhandlere burde ha Vom og Hundemat selolje. Koster vel en 100 - 150,- for 0,5l billigere om du kjøper 5l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere fiskeolje eller selolje da, og hvor mye koster det? Synes det virker utrolig dyrt!

Vi tar 159 for 500ml selolje fra vom og hundemat.

En hund skal ha en teskje pr 20kg. Hvis hunden veier 20kg vil 500 ml vare i 100 dager (en teskje - fem ml). Så da koster det 1,59kr pr dag, evt under en femtilapp pr mnd.

Det er ikke sånn kjempedyrt, egentlig. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi selger mye av Dr. Badakkys fiskeolje, men den er dyrere enn seloljen til V&H, det er den. Men dog ekstremt populær både der jeg jobber nå og der jeg jobbet før. Finnes også som "tranpiller", hvilket jeg synes er helt genialt, da mine ikke liker fiskeolje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...