Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor og råfor i samme måltid


Gjest
 Share

Recommended Posts

Har lest og blitt fortalt at man ikke skal servere tørrfor og råfor i samme måltid fordi det fordøyes ulikt og derfor ikke er heldig for hundens fordøyelsessystem.

Gjelder dette også kornfrie tørrfor med høyt kjøttinnhold (Orijen)? Formulert på en annen måte: fordøyes tørrforet annerledes pga fibrene det inneholder eller fordi det er varmebehandlet?

Vi forer rått til vanlig, men skal i løpet av sommeren på et par lengre teltturer hvor det hadde vært mest lettvint å ta med tørrfor. Det vil isåfall bli Orijen. Vi trenger jo da ikke å vende hunden helt over på det foret, men det hadde vært kjekt å kunne tilsette noen kuler til hvert måltid han får her hjemme så magen hans blir vant til maten før vi skal på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man jo være forsiktig med å generalisere basert på egne erfaringer, men jeg blander stort sett alltid rått (som regel vom og hundemat) og tørrfor i ett og samme måltid. Har gjort det i flere år, og aldri merket noen problemer. Vom og Hundemat sier også på sine nettsider at dette skal gå helt fint, og jeg ser egentlig ingen grunn til å betvile deres kompetanse:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det er et fåtall bikkjer som reagerer på det å blande tørt og vått skal en dømme etter alle som gjør det og de 2-3 som opplever at hunden kaster opp etterpå. Det er jo ikke akkurat gift vi snakker om, men næring med to ulike konsistenser. :) Jeg blir litt matt av denne overdramatiseringa, altså. (Ikke retta spesielt mot TS, men en generell betraktning).

Jeg har feks to frøkner som lever på luft og kjærlighet og hva livet byr på av visuell stimuli (og helst en hel del vafler, men det er litt på siden av saken), som mer enn gjerne spiser vom. Det blir de dessverre veldig harde i magen av, så de må få litt tørrfôr hver dag også. Når de spiser vom, så kan jeg bare glemme å gi dem et eget måltid med torrfôr, for det er jo bare dritt i sammenligning. Derfor må jeg blande. Null stress. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da tror jeg nok at jeg bare begynner å blande med god samvittighet. Det handler jo uansett ikke om noe mer enn en sommer på denne blandingen, og sikkert resten av somrene i hans liv, hehe! Blandet jo tørrfor og rått en stund mens han var valp og vi drev å bytta om, hadde null problemer da hvertfall :).

Ellers må jeg si meg enig med deg SEC, at det fort blir overdramatisering mtp enkelte ting rundt hunders helse og kosthold. Allikevel er jeg av den oppfatningen at når jeg har tatt til meg et kjæledyr så vil jeg gi han hva som er best for han, og vil hvertfall ikke gjøre noe som kan skade - det var jo derfor jeg spurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gitt min vom og tørrfor i samme måltid, har aldri vært noen problemer med det.

Er veldig for at hunden skal kunne spise forskjellige ting så hun ikke plutselig får dårlig mage hvis hun feks er hos min mor og får middagsrester eller en pølse når vi griller.

Chicka er med meg overalt hvor det går og jeg syntes det blir dumt hvis noen vi er på besøk hos har spart feks en kjøttbit til Chicka som kos og de ikke får lov til å gi det fordi hun kan få vondt i magen fordi hun ikke er vant med forskjellig mat..

Jeg skjønner at noen hunder er allergiske eller sensitive i magen, men de som ikke er det har bare godt å få litt forskjellig i magen, syntes jeg iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har tidligere vært ganske påståelig på dette med å ikke blande vått og tørt. Fordi jeg har hørt her og der at man ikke skal det.

Men jeg tenker som andre, at når produsentene av V&H ikke ser problemer med det, så er det nok heller ikke noe "farlig".

Vi råforer til vanlig, men har nå i sommer vært på ferie hos mamma, hvor det har vært et par poser Orijen cat and kitten, som holder på å gå ut på dato. Derfor har bikkja hjulpet til med å spise det opp. Hun er ikke vant til å få tørrfor utenom noen godbiter her og der i treninga.
Det har gått helt fint å "plutselig" gi hele måltider med Orijen. Først fikk hun et med VH og et med Orijen. Men når det var tomt for VH ble det noen dager på bare Orijen. Magen har taklet det meget bra, ikke blitt dårlig, selv om det som kommer ut etter Orijen er noe helt annet enn det som kommer ut etter VH.

Dog så merker jeg det på ånden.. Den er ikke spesielt digg på tørrfor. Heller ikke matgleden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...