Gå til innhold
Hundesonen.no

Bygge en solid lek med valpen


Recommended Posts

Som overskriften sier- noen som har tips til hvordan man bygger opp en solid lek som superduper belønning på valp. :ball:

Kan man selv bestemme hva som skal være favoritt leken, eller bør man se hva valpen selv foretrekker?

Man ser jo gjerne at Schäfer har kong, border collie har ball osv osv- men det er vel ikke rasetypisk å like kong over ball?

Jeg har en 9 uker gammel valp, og noen ganger ser det ut til at hun foretrekker drakamp, mens andre ganger er pipeballen kulest. Kong er kult bare nå og da- og da helst tauet ikke selve Kongen..

Har fra før en voksen hund som digger kong pipeballene, en som liker alt, men kun den ene tingen som jeg først tok fram den dagen- kan IKKE bytte og en som liker alt litt, men som ikke dør for den liksom..

Selv synes jeg kong er kjekt (holdbare og lette å få tak i), eller kampsau (lager selv) så burde jeg rydde huset for andre leker og kun ha kong og evnt kampsauer tilgjengelig/leke med og valpen vil da automatisk like de to?, eller :icon_confused:

Finnes det filmer/ nettsider som viser litt om beste måten å bygge opp en god lek ?

(ps- mulig jeg lager det litt for vanskelig, og bare burde leke med valpen uten å tenke så mye - men... :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine to kelpievalper har jeg tatt litt utgangspunkt i hva de liker, men også lekt masse med de "nest beste" lekene for å bygge verdi og gi oss flere muligheter.

I tillegg har jeg belønnet lek med lek, og ikke gitt de mulighet til å velge godbit istedenfor kamplek, ball, kong etc.

Harly var engasjert i alt og hva som helst og hadde veldig god lek allerede når han var liten. Lykke, som er en labrador i forkledning, har jeg vært veldig gniten på mat med og når vi har trent så har vi enten hatt leke eller mat pr økt. Ikke begge deler sånn at hun kunne foretrekke maten. Nå har det kommet seg veldig på henne og, og hun foretrekker nå kamplek foran kjipere matbelønninger. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om den lille her også er en brun labrador i godbit veien, så jeg har alt funnet ut at skal jeg ha lek som belønning, må lekene fram før godbitene ;)

Kunne godt tenke meg å lese den boken.... Noen som har og vil selge/låne bort? :innocent:

Taco leker godt alt nå, det har alle mine gjort egentlig, bare jeg som har vært litt varierende i oppfølgingen :cry: Men denne gangen skal det ikke stå på min innsats iallefall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek og ha det moro! :D Det er mitt beste tips. Det er så mange som har en sillion regler når de skal leke nå, og man ser at hundene leker forholdvis "mekanisk" og uten den gleden jeg ønsker å ha i hunden min. Eneste regelen jeg har under lek med mine, er at det ikke skal flyte blod (dvs man biter i leka, ikke meg).

Det jeg ville jobbet mye med, er å få en hund som returnerer med leka uten at man må lokke, rope, vifte rundt med andre leker etc. Etter å ha hatt hunder av begge sorter, så ser jeg hvor uendelig mye gratis jeg har fått med Noomi og at hun alltid har returnert med leker til meg (som liten, så hadde hun det så travelt at hun løp rett inn i meg for å levere de. :P ). Samt ha en god slipp. Jeg har ikke trua på dette med at man ødelegger leken til hunder ved å lære de å slippe tidlig...

Som valp, så lekte Noomi med alle slags leker jeg har. Jeg vil ha en hund som leker bra, ikke leker bra med en bestemt leke. De tre siste hundene mine har vært sånn at de jobber for en leke, uanset om det er en leke de har tilgang til hele døgnet ellers og vi tar den med ut, eller en vi bare bruker på trening. Og jeg trur nok det er leken i seg selv som er det viktigste, og ikke leken. Selv om alle har hatt favorittleker. Noomi er det bitepølse, for henne er det kampen som er den sterkeste "biten". Vida ball, for hos henne er det jakt som er den sterkeste "biten".

Mye ligger nok på oss også. Hvor stor glede vi har av leken. Noen mennesker har ALLTID god lek på sine hunder, andre har nesten aldri god lek. Uansett rase og individer. Og jeg synes at ofte er sammenhengen hvor stor glede vi har av et. For meg er det å leke med hundene en viktig del av hverdagen, og vi leker en del utenom trening også, med det vi evt finner da (som en gammel trillekoffert, supermoro mente Noomi!).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek og ha det moro! :D Det er mitt beste tips. Det er så mange som har en sillion regler når de skal leke nå, og man ser at hundene leker forholdvis "mekanisk" og uten den gleden jeg ønsker å ha i hunden min. Eneste regelen jeg har under lek med mine, er at det ikke skal flyte blod (dvs man biter i leka, ikke meg).

Det jeg ville jobbet mye med, er å få en hund som returnerer med leka uten at man må lokke, rope, vifte rundt med andre leker etc. Etter å ha hatt hunder av begge sorter, så ser jeg hvor uendelig mye gratis jeg har fått med Noomi og at hun alltid har returnert med leker til meg (som liten, så hadde hun det så travelt at hun løp rett inn i meg for å levere de. :P ). Samt ha en god slipp. Jeg har ikke trua på dette med at man ødelegger leken til hunder ved å lære de å slippe tidlig...

Som valp, så lekte Noomi med alle slags leker jeg har. Jeg vil ha en hund som leker bra, ikke leker bra med en bestemt leke. De tre siste hundene mine har vært sånn at de jobber for en leke, uanset om det er en leke de har tilgang til hele døgnet ellers og vi tar den med ut, eller en vi bare bruker på trening. Og jeg trur nok det er leken i seg selv som er det viktigste, og ikke leken. Selv om alle har hatt favorittleker. Noomi er det bitepølse, for henne er det kampen som er den sterkeste "biten". Vida ball, for hos henne er det jakt som er den sterkeste "biten".

Mye ligger nok på oss også. Hvor stor glede vi har av leken. Noen mennesker har ALLTID god lek på sine hunder, andre har nesten aldri god lek. Uansett rase og individer. Og jeg synes at ofte er sammenhengen hvor stor glede vi har av et. For meg er det å leke med hundene en viktig del av hverdagen, og vi leker en del utenom trening også, med det vi evt finner da (som en gammel trillekoffert, supermoro mente Noomi!).

Veldig mye fornuftig :)

Jakt vs kamp er nok litt lurt å se på ja. Slik jeg oppfatter Taco nå så er kampen større en jakten, og gjerne kamp med min bare arm, eller genser ermet :lol:

Vi er ikke helt i boks med komme inn med ting ennå- hun stikker ikke, men om jeg prater til henne så slipper hun leka og kommer for å spise opp meg i stedet :hyper: hihi

Jeg kommer nok aldri til å ha særlig med regler i leken, men slipp kommando skal jeg ha. Der har jeg gjort noe mystisk med Choco, for når jeg sier "slipp" så holder hun bare enda hardere :blink:

Har god erfaring med bytte leken..

Jeg trur jeg har den boka! Kjøpte den da jeg skulle får Imouto, men hun kom jo som ferdig stjerne til skogsbruk, så den har jeg aldri bladd i engang. Sjekke hjemme og gi deg en gunstig pris? :)

Det hadde vært supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant boka. Jeg skjems litt over at den overhodet ikke er bladd i, haha, men i denne sammenhengen er jo det positivt. :P Du kan få den for 200kr + porto?

Ja takk :) send pm med konto nr :)

(også kan dere andre få kjøpe den av meg igjen når vi er utlært :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...