Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Me passar hunden til sambuaren til pappa, og det er ei masebikkje utan like. Har passa ho før i lengre periode, men har tydeligvis fortrengt kor teit ho er.

Så, kor mykje oppdragelse kan eg forvente å få til i løpet av 2+ veker? :P

Det er ein 3-4 år gamal schæfer/staff/ymse blanding, som er alvorlig understimulert. Ho får ingen mental stimuli til daglig, kun tur og kos. Ho går rundt og piper/maser inne, og stresser seg sjølv opp til ho jager sin eigen hale medan ho bjeffer på ein særdeles lite attraktiv, og svært hodepineframkallande, høg, skjærande måte. Den snurringa driv ho med både inne og ute når ho kavar seg opp.

Og så skal ho heile tida sleike Bamse i ansiktet. :gaah:

I følge pappa og sambuar betyr piping at ho "vil ut", og dei seier ho "har nesten slutta" med å gjere det hjå dei. :rofl: Her gjer ho det heile tida, når ho ikkje søv eller er opptatt. Meiner å erindre at det var temmelig likt sist periode ho var her, og at det gav seg etterkvart, men sist gong var me fleire i hus og det skjedde noko heile tida (juletider..), no er eg og bikkjene heime aleine og eg skal liksom studere.

Skal eg fortsette å ignorere når ho er teit?

Me prøver å (forsiktig) trene litt mentalt, men vil for mykje av det stresse ho meir? Eller skal eg peise på til ho ikkje orkar anna enn å ligge å sove? Bør eg fokusere meir på ro-trening enn på å slite ho ut mentalt? Kjem det eine av seg sjølv om eg gjer det andre?

Hittil i dag har ho fått frukostsøk i hagen, kong, bein og ein god tur. Innimellom leiker me stille-leiken utan særleg hell. Ho sov eit par timar før i dag, og har/driver å legg seg no, men sidan eg må på do så startar det nok på ny når eg reiser meg.

(Sett vekk frå alt det teite, så likar eg hunden ganske godt egentlig.)

Skrevet

Jeg ville slitt henne ut ute, både fysisk og mentalt, også ignorert/satt grenser inne. Det går seg nok raskt til. Om hun blir mer eller mindre stressa kommer nok an på hunden og hva du gjør.. Er hun "bare" understimulert burde all form for stimuli gjøre settingen bedre iom at hun blir sliten og slutter og kjede seg. Er hun derimot en generellt stressa type så kan aktiviteter som ballkasting, løping etc gjøre det værre.

Skrevet

Ho er i alle fall sliten no. Ho prøver framleis å kave seg opp kvar gong me snur oss, og går me inn i andre rom så snurrer ho litt, men siger kjapt ned på golvet, helst oppå føtene mine, som ein svett gamal sokk.

Me har gått skogstur, introdusert klikker, og ho har fått springe masse laus i hagen. Prøvde med godbitball med lyd i, men den vart ho berre forvirra av og vart ståande å bjeffe på den. (Det hjalp sikkert ikkje at det ramla ei bok i hovudet på ho samtidig.. )

Målet er å få dattra til å ta ho med på kurs, eg trur ho har lyst, men ho kan ikkje norsk så det er nok ikkje heilt enkelt. Om eg no berre klarer å lære bikkja eit triks eller to så kanskje ho blir inspirert. Men eg set kanskje høge forventningar til eigen ekspertise. :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Man må såklart ikke, men det kan ofte være greit å utelukke fysisk ubehag ved aggressiv adferd. Når det er sagt høres dette ut som et adferdsproblem. Uavhengig av alder så er det ikke bare å "vente til de vokser det av seg". Hvis en unghund starter med problematisk adferd er det utrolig viktig å jobbe med det, nettopp for å forme den hunden skal bli som voksen. Sånn umiddelbart høres det ut som hunden kan være overstimulert og at dette er et utslag av stress i møte med andre hunder. Hvis dette skjer i hilsesituasjoner eller løs lek med andre hunder så høres det ut som dere må ta ham ut av situasjonen og holde avstand lenge før han når det punktet at dette skjer.
    • Må man alltid ta med hund som ypper til bråk på noen hunder til veterinæren for ekstra sjekk om det er noe galt fysisk? Det er ikke alle hunder den ypper til å slåss. Er en unghund på 2 år. Hunden hopper opp på ryggen til de som hun skal yppe med og når jeg da tar den ned så blir den sint og flyr på enda mere. Vi hadde håpet det skulle bli bedre etter at hunden var fylt 2 år. Men man sier at de ikke blir voksne før 3-4 årsalderen.
    • Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...