Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på stå-kommando på utstilling og i lydighet?


førstegangs
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt til å prøve meg på både utstilling og lydighet med valpen etterhvert, men kom til å tenke på stå-kommando.

Bruker dere det når dere er på utstilling for å få hunden til å stå? Eller bare stabler dere hundens bein også blir den stående slik?

Og hvis man bruker en stå-kommando på utstilling, kan man bruke den samme kommandoen i lydighet? Ser for meg at hunden skal stå annerledes på utstilling enn i et lydighetsprogram.. Så hva gjør man da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser et annet "problem" når man driver med både lydighet og utstilling. Man "sliter" med at hunden holder blikkkontakt når den løper i ringen, og det er ikke ønskelig fordi de ikke får vist seg som de skal når de titter opp i stedet for fram i ringen. Kanskje man må lære inn noen kommandoer på det også?

Morsomt at dere skal prøve litt av hvert, følger spent med. Dere har definitivt fått den valpen jeg selv ville hatt fra det kullet om jeg skulle hatt valp nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer det inn som to forskjellige øvelser med to forskjellige kommandoer som for eksempel "stå" og "bli"

Huff, nå følte jeg meg dum som ikke tenkte på det :P da regner jeg med at det er lurest å bruke "stå" til lydighet og "bli" til utstilling? For min del blir kanskje bli-kommando litt feil, for jeg tenker på "bli" som en ventekommando.. Litt vanskelig å forklare :P men da får jeg tenke ut et bra kommando-ord til utstilling ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser et annet "problem" når man driver med både lydighet og utstilling. Man "sliter" med at hunden holder blikkkontakt når den løper i ringen, og det er ikke ønskelig fordi de ikke får vist seg som de skal når de titter opp i stedet for fram i ringen. Kanskje man må lære inn noen kommandoer på det også?

Morsomt at dere skal prøve litt av hvert, følger spent med. Dere har definitivt fått den valpen jeg selv ville hatt fra det kullet om jeg skulle hatt valp nå :D

Oi, ja det er helt sant! Hmm, da må jeg prøve å finne på noe lurt der også.. Men kanskje valpen etterhvert vil skjønne forskjellen hvis jeg konsekvent bruker utstillingsbånd når vi trener til utstilling og et vanlig halsbånd og kobbel når vi trener til lydighet?

Jeg har veldig lyst til å prøve ut mange forskjellige ting, men vi får se etterhvert hvordan ting utvikler seg :) åååh, så koselig sagt! Jeg falt pladask for henne på de første bildene som ble lagt ut på Facebook. Men tenkte at jeg måtte holde meg nøytral til jeg så henne i virkeligheten og skulle velge mellom de to tispene, men hun var like nydelig i virkeligheten :) Så nå teller vi dager! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare håndtegn i utstillingsringen (en finger opp - forutsetter at hunden har fokus på deg selvsagt).

Stå! for mine hunder betyr at de skal stå stille når vi trekker, og da har det ingenting å si hvordan de plasserer beina ;)

Heldigvis trenger jeg ikke bekymre meg for "løpe med kontakt" biten, selv om noen gjør det i starten helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stå" er stå stille med beina plantet, enten det er rett foran meg, fem meter unna på avstandskommandering eller femti meter unna på innkalling med stå og dekk. Samme kommandoord på mine hunder, altså. Når det gjelder løping i ringen, så skjønner de rimelig godt forskjell på min holdning, samt at jeg ikke bruker noen kommando i utstillingsringen. I tillegg bruker de egne utstillingsbånd, som aldri brukes ellers.

Edit: glemte å skrive at jeg både fristiller og stacker hundene, men fristiller helst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare håndtegn i utstillingsringen (en finger opp - forutsetter at hunden har fokus på deg selvsagt).

Stå! for mine hunder betyr at de skal stå stille når vi trekker, og da har det ingenting å si hvordan de plasserer beina ;)

Heldigvis trenger jeg ikke bekymre meg for "løpe med kontakt" biten, selv om noen gjør det i starten helt av seg selv.

Smart!

"Stå" er stå stille med beina plantet, enten det er rett foran meg, fem meter unna på avstandskommandering eller femti meter unna på innkalling med stå og dekk. Samme kommandoord på mine hunder, altså. Når det gjelder løping i ringen, så skjønner de rimelig godt forskjell på min holdning, samt at jeg ikke bruker noen kommando i utstillingsringen. I tillegg bruker de egne utstillingsbånd, som aldri brukes ellers.

Edit: glemte å skrive at jeg både fristiller og stacker hundene, men fristiller helst.

Ok, så da kan jeg egentlig bruke samme ord fordi hunden vil skjønne at den skal bli stående uansett? Men det forutsetter jo at hunden klarer å stille seg opp riktig selv.. Og det ser jeg på som en utfordring.

Men hvordan gjør jeg det hvis jeg skal fristille? Regner med at når du sier at du stacker hundene, så mener du at du stabler beina der du vil ha dem? :)

Merker at jeg er helt fersk på dette her, så må nok få lest meg opp litt og finne ut hvordan jeg skal få trent de forskjellige tingene.. Noen som har gode tips til bøker eller linker (gjerne video), som forteller litt om utstillingstrening? :) Blir nok til å ta et kurs i hundeklubben hvis det ikke kræsjer med valpekurset, men jeg syns det er greit å være litt forberedt og vite litt hva man kan begynne å øve på :)

Edit: tannvisning og slikt vet jeg at må øves på, så det er jeg ikke så bekymret for. Er mer når vi skal bevege oss rundt i ringen jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da kan jeg egentlig bruke samme ord fordi hunden vil skjønne at den skal bli stående uansett? Men det forutsetter jo at hunden klarer å stille seg opp riktig selv.. Og det ser jeg på som en utfordring.

Men hvordan gjør jeg det hvis jeg skal fristille? Regner med at når du sier at du stacker hundene, så mener du at du stabler beina der du vil ha dem? :)

Ja, jeg gjør ihvertfall det. Og det stemmer. Sheltien og den yngste aussien kan godt stackes, den yngste er ikke helt tålmodig nok til å fristilles enda, så der velger jeg det, men den eldste liker ikke stacking, og fristilles nesten alltid. Man må bare bruke tid og tålmodighet, og i starten bare belønne at de faktisk står stille, så får man ta ett og ett bein av gangen etterhvert, når ståkommandoen begynner å sitte. Lurt å lære dem å flytte seg ett skritt fram eller tilbake f.eks., så de slipper å stille seg helt på nytt om bare ett bein står feil. Bare fantasien setter grenser for hvor komplisert man gjør det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør ihvertfall det. Og det stemmer. Sheltien og den yngste aussien kan godt stackes, den yngste er ikke helt tålmodig nok til å fristilles enda, så der velger jeg det, men den eldste liker ikke stacking, og fristilles nesten alltid. Man må bare bruke tid og tålmodighet, og i starten bare belønne at de faktisk står stille, så får man ta ett og ett bein av gangen etterhvert, når ståkommandoen begynner å sitte. Lurt å lære dem å flytte seg ett skritt fram eller tilbake f.eks., så de slipper å stille seg helt på nytt om bare ett bein står feil. Bare fantasien setter grenser for hvor komplisert man gjør det der.

Da ble jeg litt klokere! Og takk for gode råd :) Da får vi se hvordan det går med treningen etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan gjør jeg det hvis jeg skal fristille? Regner med at når du sier at du stacker hundene, så mener du at du stabler beina der du vil ha dem? :)

Jeg begynner å trene mine allerede som små valper. Får de til å stå foran meg med kontakt. Da bryr jeg meg ikke om hvordan beina er plassert, poenget er at de skal lære å stå foran meg med kontakt og at det er gøy. Bruker en god del godbiter i prosessen.

Når hunden står foran meg så øker jeg langsomt kravet til hvor beina skal være. Noen plasserer de godt helt naturlig, andre må lære å sette beina rett.

når de står ganske fint foran meg med beina rimlig bra plassert, så trener jeg på å øke avstanden noe.

(har dessverre ikke bilde av dette)

Akkurat nå har jeg ei som er veldig avhengig av støtte fra meg, så hun vil ikke stå langt unna. Når vi står foran dommeren setter jeg meg ned og holder henne på plass. Men er sjelden jeg faktisk flytter på beina hennes.

Da ser det slik ut:

Fjellbris2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...