Gå til innhold
Hundesonen.no

Såre poter


Recommended Posts

Akita får "skrubbsår" under potene av å gå lengre turer på variert underlag. Etter ca 1 mil lang tur i dag klarte hun nesten ikke å gå på tre av beina, og har veldig vondt. Er det noe vi kan gjøre som vil lindre dette? Og hva kan gjøres for å forebygge dette når vi skal på turer? Bortsett fra potesokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Potekvalitet er en stor del arvelig, en del foring og en del herding. Hva forer du på? Hvor mye tur går dere hver dag? Og på hvordan terreng/underlag? Og hvordan terreng/underlag er det på turene hun blir sårbeint? Om ikke bedre for eller herding hjelper, så er det vel ikke noe problem å bruke potesokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsetning av omega-3 for å styrke potene, og prøve å gå så lite på asfalt som mulig, helt klart det som sliter mest.

Vi gikk på asfalt ca 2 km til sammen, så det var ikke så mye.Er ikke noe gøy når hun blir så sår altså.

Andrea R (?): det var det, da. Den typen vi har fungerer ikke spesielt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potekvalitet er en stor del arvelig, en del foring og en del herding. Hva forer du på? Hvor mye tur går dere hver dag? Og på hvordan terreng/underlag? Og hvordan terreng/underlag er det på turene hun blir sårbeint? Om ikke bedre for eller herding hjelper, så er det vel ikke noe problem å bruke potesokker?

Nå forer vi på RC 4800. Varierer hvor mye tur vi går hver dag. I dag var vi ute ca 3 timer. På turen i dag var det litt asfalt, resten grus/skogbunn. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun skal bli så sår på den turen, altså.... Nei, er ikke noe problem med potesokker :) Vil bare prøve å få orden på de sensitive potene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk på asfalt ca 2 km til sammen, så det var ikke så mye.Er ikke noe gøy når hun blir så sår altså.

Andrea R (?): det var det, da. Den typen vi har fungerer ikke spesielt bra.

Nå har ikke jeg så mye peiling på det, siden vi ikke bruker det.

Men noen venner har en hund som blir fort litt sår på potene og da pleier det å hjelpe med potesalva de har ;)

vet desverre ikke navn/merke på salva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neo labbefett er veldig bra! Ellers bruker jeg spenol til lett tørrhet og neo/aloe vera hvis det blir sår og sprekker. Det som er lurt er å smøre på f.eks neo (fett og desinfiserende i ett) på kvelden og ta på potesokker slik at de ikke får sleiket så mye på disse såre potene! Tar av potesokkene etter halvtimes tid, slik at salven får trekt godt inn før frøkna sleiket det av som godteri.... Selolje i maten hjelpet også litt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Streptolin. Fås kjøpt i litersspann hos felleskjøpet. Mye bedre og en brøkdel av prisen på disse små boksene du får kjøpt på dyrebutikker for å smøre poter. Ingen potesalve vil hindre henne i å få såre poter, men streptolin kan hjelpe dem å gro og lindrer litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Da vi var hos dyrlegen for årlig sjekk og vaksine sist så bemerket hun at Odin hadde ganske slitte tredeputer. Han har vist ubehag ved å gå på smågruset vei, men jeg hadde ikke tenkt noe videre over det. Det litt rare er at vi i det siste har gått mer i skogen enn normalt, men det har kanskje vært med på grusvei enn normalt også.

Jeg smører nå potene før og etter tur, og unngår asfalt og grusvei så mye som mulig. Han virker ikke plaget på asfalt overhodet.

Er det noe mer jeg kan gjøre for å forebygge og forsterke? Potesokker er kind of uaktuelt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Da vi var hos dyrlegen for årlig sjekk og vaksine sist så bemerket hun at Odin hadde ganske slitte tredeputer. Han har vist ubehag ved å gå på smågruset vei, men jeg hadde ikke tenkt noe videre over det. Det litt rare er at vi i det siste har gått mer i skogen enn normalt, men det har kanskje vært med på grusvei enn normalt også.

Jeg smører nå potene før og etter tur, og unngår asfalt og grusvei så mye som mulig. Han virker ikke plaget på asfalt overhodet.

Er det noe mer jeg kan gjøre for å forebygge og forsterke? Potesokker er kind of uaktuelt. :P

Hvorfor er potesokker uaktuelt? Om han har vondt bør jo det være første bud til de har grodd skikkelig og du kan begynne å jobbe med å herde dem. Både herding, for og genetikk har noe å si for potekvalitet, men jeg tenker at når hunden først har fått såre og vonde poter, så må det sokker på til det har grodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er potesokker uaktuelt? Om han har vondt bør jo det være første bud til de har grodd skikkelig og du kan begynne å jobbe med å herde dem. Både herding, for og genetikk har noe å si for potekvalitet, men jeg tenker at når hunden først har fått såre og vonde poter, så må det sokker på til det har grodd.

Tråputene er ganske slitte, men ikke gjennom. Enda. Så foreløpig bare ømt og fare for sår (mindre nå enn for to uker siden, da vi var på kontroll). Potesokker hater han (generelt håndtering og spesielt poter) så det unngår vi så lenge som mulig, det blir ikke behagelige turer for noen av oss med det. Om det hadde vært sår hadde saken vært en litt annen.

Han er 9 og har aldri hatt problemet før, så genetisk tror jeg ikke det er. Litt usikker på hvorfor han har fått det nå, men vi har byttet tilbake fra det fôret han har gått på de siste måndene.

Men er det noe mer jeg kan gjøre for å herde potene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tråputene er ganske slitte, men ikke gjennom. Enda. Så foreløpig bare ømt og fare for sår (mindre nå enn for to uker siden, da vi var på kontroll). Potesokker hater han (generelt håndtering og spesielt poter) så det unngår vi så lenge som mulig, det blir ikke behagelige turer for noen av oss med det. Om det hadde vært sår hadde saken vært en litt annen.

Han er 9 og har aldri hatt problemet før, så genetisk tror jeg ikke det er. Litt usikker på hvorfor han har fått det nå, men vi har byttet tilbake fra det fôret han har gått på de siste måndene.

Men er det noe mer jeg kan gjøre for å herde potene?

Gamle hunder kan få litt mer problemer med sånt enn før, så det kan være fordi han er blitt eldre også. Og kanskje det ordner seg igjen nå som dere bytter tilbake til gamle foret :)

Herding av poter foregår når de blir utsatt for slitasje, men den slitasjen ikke er så stor at det blir sårt og ømt. Da jeg flytta hit jeg bor nå, fikk jeg såre poter på ene hunden min. Han gikk fra å gå turer på myke skogsstier, løpe påmyrer og trene lydighet på gressbaner (han skrenser mye rundt når vi trener lp)der vi bodde før, til å løpe i fjellterreng med mye bart og skarpt fjell og trene lydighet på grusbane. Det ble såre poter, så vi brukte sokker på lydighetstrening og løsløpingsturer i starten. Litt herdes jo gjennom sokkene, så etterhvert begynte jeg å la han gå med sokker omtrent halvparten av turene og så kutta jeg ned til å aldri bruke sokker annet enn ved skader (og spesielt hardt føre, men det har vi jo ikke nå på sommern). Så herding er å utsette potene for det de blir såre av, men ikke i så stor grad at de blir sårbeinte :)

Men herding hjelper fint lite hvis det er andre underliggende årsaker selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbisen min slet litt med dårlige poter, hovedsakelig på vinterstid.

Jeg smurte med streptolin, både som forebyggende ca 2 ganger pr uke i de gode periodene, men også som behandling hver dag i dårlige perioder. Smurte henne da på kvelden etter siste lufting sånn at potene fikk hvile etter de ble smurt.

Gav også fiskeolje ca 3-7 ganger pr uke, samt rå eggeplomme 1-2 ganger pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potekvalitet er, som det nevnes, veldig mye arvelig. Med så dårlige poter som det nevnes her, vil jeg absolutt anbefale å bruke sokker. Hyppige, kortere turer på grus kan hjelpe til å herde potene. Men for en hund som sliter poter av gå-turer, ville jeg ikke hatt store forhåpninger om bedring. Smøring har forøvrig ingen forebyggende effekt på slitasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potekvalitet er, som det nevnes, veldig mye arvelig. Med så dårlige poter som det nevnes her, vil jeg absolutt anbefale å bruke sokker. Hyppige, kortere turer på grus kan hjelpe til å herde potene. Men for en hund som sliter poter av gå-turer, ville jeg ikke hatt store forhåpninger om bedring. Smøring har forøvrig ingen forebyggende effekt på slitasje...

Med "så dårlige" peker du da på startinnlegget eller mitt innlegg om Odin? For jeg mener ikke han er veldig dårlig, men har litt slitte tråputer nå. Det er ikke noe han "alltid" har hatt, det er noe nytt nå i vår. Og vi har ikke gjort noe spesielt annerledes mtp turer enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "så dårlige" peker du da på startinnlegget eller mitt innlegg om Odin? For jeg mener ikke han er veldig dårlig, men har litt slitte tråputer nå. Det er ikke noe han "alltid" har hatt, det er noe nytt nå i vår. Og vi har ikke gjort noe spesielt annerledes mtp turer enn før.

Startinnlegget :) Leste ikke så nøye det om bikkja di... Men om det er nytt av året på en bikkje som har vært bra før, bør man jo se på utre påvirkninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...